با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
ارزیابی اثرات همه‌گیری کووید-19 در تحلیل تقاضای محصولات دامی با استفاده از چارچوب رگرسیون سوئچینگ

مهدی پندار؛ محمد رضوانی؛ سید صفدر حسینی؛ حامد رفیعی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1403

https://doi.org/10.22067/jead.2025.90323.1303

چکیده
  با توجه به تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر تقاضای مواد غذایی در نتیجه اختلال در زنجیره تأمین و تکانه‌های درآمدی، هدف پژوهش حاضر بررسی وجود شکست ساختاری در ترجیحات محصولات دامی (گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و شیر) مصرف‌کنندگان ایرانی با استفاده از سیستم تقاضای تقریبا ایده‌آل درجه دو و چارچوب رگرسیون سوئیچینگ توسعه یافته توسط اوهتانی و کاتایاما ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بازاریابی دیجیتال کشاورزی در اقتصادهای در حال توسعه: تعیین عوامل موثر بر تمایل مصرف‌کنندگان در ارومیه، ایران

مرتضی مولائی؛ معصومه رشیدقلم؛ باقر حسین‌پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403

https://doi.org/10.22067/jead.2025.91586.1325

چکیده
  این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل مصرف‌کنندگان برای استفاده از بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی در شهر ارومیه، که در آن کشاورزی نقش محوری در اقتصاد محلی ایفا می‌کند، می‌پردازد. داده‌های مورد نیاز از 385 مصرف‌کننده با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خرده‌فروشی مصرف‌کنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده‌فروشی شهری در ایران

هومن هاشم‌زاده؛ نازنین یوسفیان؛ ساسان اسفندیاری بهرآسمان؛ علی‌رضا کرباسی؛ علی فیروززارع

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 370-351

https://doi.org/10.22067/jead.2024.88151.1269

چکیده
  بازارهای خرده‌فروشی شهری، بازارهای خرده‌فروشی دولتی هستند که اخیراً در ایران با هدف افزایش رفاه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأسیس شده‌اند. برای دستیابی به این هدف و گسترش حضور در بخش خرده‌فروشی شهری، درک جامعی از رفتار مصرف‌کننده در این بازارها ضروری است. این مطالعه با استفاده از الگوریتم C4.5 به بررسی عوامل مختلف اجتماعی-اقتصادی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی مؤلفه‌های اخلاقی مؤثر بر ارزش دوره عمر مشتری محصولات لبنی در شهر تهران

فرنوش وجدی حکم آباد؛ حامد رفیعی؛ امیرحسین چیذری؛ سعید یزدانی؛ سید صفدر حسینی

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 371-391

https://doi.org/10.22067/jead.2024.89411.1290

چکیده
  امروزه نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموماً نکته اصلی و مرکزی فعالیت‌های بازاریابی شده است. ازجمله مواردی که می‌تواند بر بهبود وفاداری مشتریان به برند/ محصول تأثیرگذار باشد، بازاریابی اخلاقی است. بازاریابی اخلاقی حوزه‌ای از اخلاق کاربردی است که با اصول اخلاقی پنهان در رفتار، تبلیغ و تنظیم در ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی ریسک قراردادهای پسته فندقی در بازار بورس کالای ایران

سهراب صدفی‎آبکنار؛ امیرحسین چیذری؛ حامد رفیعی؛ حبیب الله سلامی

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 411-393

https://doi.org/10.22067/jead.2024.89445.1289

چکیده
  این مطالعه بر روی پوشش ریسک پسته فندقی با استفاده از قراردادهای آتی و سپرده سرمایه‌گذاری تمرکز دارد و تغییرات ریسک و انتخاب پرتفوی بهینه را از 27 مهرماه 1397 تا 28 دی‎ماه 1400 بررسی می‎کند. با استفاده از نظریه سبد کالایی مارکویتز، این مطالعه از مدل‎های اقتصادسنجی مختلفی از جمله تحلیل رگرسیون، مدل‌های GARCH و آزمون ریشه واحد فصلی برای ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
عوامل مؤثر بر قصد خرید شکلات توسط مصرف‌کنندگان

مهکامه خواموشی یزدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 38، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 168-155

https://doi.org/10.22067/jead.2024.84285.1218

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی انگیزه‌ها و نگرش‌های مصرف‌کنندگان به انتخاب شکلات و تأثیر آن بر قصد خرید انجام شد. برای این منظور با استفاده از مدل معادلات ساختاری تأثیر متغیرهای سلامت، خلق و خو، کنترل وزن، شکلات‌گرایی، حسی، بسته‌بندی، قیمت و اعتماد به برند بر قصد خرید شکلات بررسی شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تنها متغیر خلق ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اولویت‌بندی بازارهای هدف زعفران ایران بر اساس شاخص‌های رقابت بازاری

مرتضی مجیدیان؛ آرش دوراندیش

دوره 38، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 177-194

https://doi.org/10.22067/jead.2024.87254.1258

چکیده
  صادرات محصولات کشاورزی یکی از راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی و رشد پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آید. زعفران به‌عنوان یک محصول صادراتی دارای اهمیت ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی ایران است. از آنجا‌که ایران در صادرات زعفران در بین چهار کشور برتر جهان قرار دارد، هدف این مطالعه اولویت‌بندی بازارهای هدف زعفران ایران ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تأثیر مدیریت ارتباط با مشتریان بر عملکرد شرکت با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی قابلیت نوآوری: شواهدی از شرکت تولید و بسته‌بندی قارچ

سیدحسین هاشمی فرد؛ سیدمجتبی موسوی نقابی؛ مریم اولادی

دوره 38، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 119-139

https://doi.org/10.22067/jead.2024.86675.1253

چکیده
  در سال‌های اخیر با افزایش رقابت بین شرکت‌های فعال در عرصه کشاورزی، نوآوری در ارتباط مؤثر با مشتریان به یکی از الزامات موفقیت این شرکت‌ها تبدیل شده است. لذا، پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر شیوه‌های مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد سازمان با توجه به نقش تعدیل‌کنندگی قابلیت نوآوری است؛ که با جمع‌آوری شواهد تجربی از شرکتی فعال در ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی راهبرد مناسب ورود به بازار بین‌المللی محصولات کشاورزی ارگانیک

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی

دوره 37، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 397-413

https://doi.org/10.22067/jead.2024.84095.1214

چکیده
  افزایش نگرانی مصرف­کنندگان از کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی در سراسر جهان سبب شده است تا محصولات ارگانیک به یکی از محبوب­ترین گزینه­های مصرف سالم و پایدار تبدیل شوند. گرایش و مصرف روزافزون محصولات کشاورزی ارگانیک، رشد فزاینده بازار این محصولات را در دو دهه اخیر به همراه داشته است. به دلیل اهمیت ورود و کسب سهمی از این بازار رو ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
سنجش رفتار بازار در صنعت محصولات لبنی با استفاده از تابع سود محور

حبیب شهبازی

دوره 37، شماره 3 ، مهر 1402، ، صفحه 309-323

https://doi.org/10.22067/jead.2023.80560.1175

چکیده
  بازار و شرایط حاکم بر آن به‌ویژه صنعت مواد غذایی همواره یکی از مسائل مهمِ پیشرویِ تصمیم‌گیران می‌باشد. زیرا شرایط بازار به لحاظ سطح رقابت برای دسترسی به کالا از منظر تصمیم‌سازان دولتی و به لحاظ قیمت برای تولید و عرضه‌کنندگان بخش خصوصی اهمیت دارد. محصولات لبنی به‌ویژه شیر و پنیر از منظر مصرف‌کننده یک کالای سلامتی‌بخش، از منظر ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
معاملات بازخورد در صندوق‌های قابل معامله زعفران

مهدی شاعرعطار؛ اکبر میرزاپور باباجان

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 131-143

https://doi.org/10.22067/jead.2023.80030.1171

چکیده
  صندوق­های کالایی یکی از انوع صندوق­های قابل معامله در بورس هستند که دارایی پایه آن­ها به جای سهام، محصولات کشاورزی، انرژی و یا فلزات می­باشند. این صندوق­ها به روش­های مختلفی نظیر نگه­داری فیزیکی کالا، قرارداد آتی کالای منفرد، سبدی از قراردادهای آتی کالاها و یا خریداری سهام کالاهای مختلف، سرمایه­گذاران خود را در مقابل ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اثر آمیخته بازاریابی و دانش تخصصی روی عملکرد صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط صادر کننده خشکبار

سارا یارمند؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی؛ مریم دهقانی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 145-156

https://doi.org/10.22067/jead.2023.80703.1176

چکیده
  صادرات محرک حیاتی رشد اقتصادی در کشورهای مختلف است و به طور قابل توجهی به ورود یک کشور به بازارهای جهانی کمک می‌کند و موفقیت اقتصادی را افزایش می‌دهد. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، گسترش صادرات به‌ویژه محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا را در اولویت قرار داده‌اند. رشد صادرات غیرنفتی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی اثر کیفیت و بسته‌بندی بر قیمت روغن خوراکی افتابگردان

امیرحسین چیذری؛ محدثه دهقانی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 203-215

https://doi.org/10.22067/jead.2023.83025.1199

چکیده
  بر اساس رفتار مصرف‌کنندگان قیمت‌هایی که در بازار مورد پذیرش مصرف‌کننده قرار می‌گیرند ناشی از ویژگی‌های کالاهاست. این ویژگی‌ها هرکدام سهمی در قیمت مورد توافق مصرف‌کننده یا تقاضاکننده و عرضه‌کننده دارد. لذا شناخت دقیق خواسته‌های مصرف‌کننده موجب تولید و عرضه کالای تقاضامحور، کاهش هزینه‌های بازاریابی، نفوذ بیشتر محصول در بین ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی کارایی و ظرفیت صادراتی محصولات زراعی ایران: کاربرد الگوی جاذبه مرزی تصادفی

میلاد امینی زاده؛ محسن رفعتی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 217-230

https://doi.org/10.22067/jead.2023.83459.1202

چکیده
  صادرات کشاورزی ایران در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در این میان محصولات زراعی (کد 07) به دومین گروه مهم صادرات بخش کشاورزی ایران در سال‌های اخیر تبدیل شده است. با این وجود مطالعات اندکی به بررسی ظرفیت‌های صادراتی محصولات زراعی پرداخته‌اند. از این رو هدف این مطالعه بررسی مولفه‌های اثرگذار بر صادرات محصولات زراعی و سنجش ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تأثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در صنعت زعفران

امیررضا کنجکاو منفرد؛ علی جمدی؛ زهره السادات دعائی؛ عالیه حق‌بین

دوره 37، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 103-117

https://doi.org/10.22067/jead.2023.79925.1169

چکیده
  هدف از این پژوهش، تعیین عوامل تاثیرگذار آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند در صنعت زعفران است؛ در راستای نیل به این هدف رابطه بین عوامل آمیخته بازاریابی (محصول، کانال توزیع، قیمت، فعالیت‌های ترفیعی)، چهار بعد ارزش ویژه برند (آگاهی از برند، کیفیت ادراک شده، تصویر فروشگاه و وفاداری به برند) به وسیله معادلات ساختاری سنجیده شده است. پژوهش ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی در مراحل مختلف چرخه عمر محصول

حسین محمدی؛ علیرضا ثانی حیدری؛ عبدالله شهرکی

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 337-352

https://doi.org/10.22067/jead.2022.17748.0

چکیده
  یک استراتژی بازاریابی مناسب برای افزایش فروش و سودآوری در مراحل مختلف چرخه عمر محصول ضروری است. هدف اصلی این مطالعه بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی در مراحل مختلف چرخه عمر محصول در صنایع غذایی مشهد می‌باشد. داده‌ها از طریق یک نظرسنجی جمع‌آوری شده و پرسشنامه‌ها توسط 88 مدیر بازاریابی صنعت تولید مواد غذایی در سال 1396 ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تأثیر آزادسازی تجارت محصولات کشاورزی بر قیمت مواد غذایی در ایران

محمد قهرمان زاده؛ مینا صمدپور؛ جواد حسین زاد

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 363-376

https://doi.org/10.22067/jead.2022.73620.1098

چکیده
  گسترش تجارت و آزادسازی آن، از متداول‌ترین سیاست‌ها برای دست‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی در اغلب کشورها به شمار می‌رود. آزادسازی تجارت محصولات کشاورزی و اثر آن بر قیمت مواد غذایی، به دلیل اهمیت مواد غذایی در سبد مصرفی خانوار، یکی از مهم‌ترین اهداف دولت‌ها برای دسترسی عموم جامعه به مواد غذایی سالم و کافی است. در مطالعه حاضر، تأثیر ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تعیین‌کننده‌های صادرات و تراز تجاری بخش کشاورزی ایران

سپیده ذوالانواری شیرازی؛ زکریا فرج زاده

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 413-429

https://doi.org/10.22067/jead.2023.77925.1148

چکیده
  ایران با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز، قصد دارد صادرات غیرنفتی را گسترش دهد. در همین راستا، این پژوهش سعی دارد عوامل تعیین­کننده صادرات و تراز تجاری بخش کشاورزی ایران را بررسی کند. برای صادرات از مدل جاذبه و داده­های ترکیبی سال­های 1997تا 2017 استفاده شد. هم­چنین تراز تجاری بخش کشاورزی و زیربخش­های آن با ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رتبه‌بندی شاخص‌های مهم فنآوری بلاکچین برای زنجیره تأمین روغن نباتی

طاهره رنجبر؛ سید مجتبی مجاوریان؛ زینب رفتنی امیری؛ سمیه شیرزادی لسکوکلایه؛ فواد عشقی

دوره 36، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 169-182

https://doi.org/10.22067/jead.2022.71164.1092

چکیده
  زنجیره تأمین روغن نباتی مشتمل بر چهار بازار به هم پیوسته می باشد. این بازارها شامل دانه­های روغنی، روغن خام، کنجاله و روغن خوراکی می­باشد. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکپارچه در بهبود زنجیره تأمین نقش انکارناپذیری دارد. پذیرش هر فنآوری جدید بخش مهمی از توسعه آن می­باشد. هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه­بندی ترجیحات بازیگران ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی عوامل موثر بر سطح مصرف فرآورده‌های گوشتی آماده در شهر مشهد

مرتضی محمدی؛ سید احسان علوی

دوره 36، شماره 2 ، تیر 1401، ، صفحه 197-206

https://doi.org/10.22067/jead.2022.74633.1112

چکیده
  با توجه به افزایش مصرف فرآورده‌های غذایی آماده در کشور، در این مطالعه عوامل موثر بر سطح مصرف فراورده‌های غذایی آماده از جمله سوسیس، کالباس و همبرگر مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور بررسی عوامل موثر بر سطح مصرف فرآورده‌های غذایی آماده و هم چنین نحوه تاثیر هر عامل بر احتمال قرار گرفتن هر خانوار در چهار گروه عدم مصرف، مصرف کم، مصرف ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اولویت‌بندی بازارهای هدف گوجه فرنگی ایران بر اساس شاخص‌های رقابت بازاری

اتابک کاظم پور؛ حامد رفیعی؛ حسین نوروزی؛ سید عباس زارع؛ لیلا یوسف زاده؛ مطهره کبودتبار

دوره 36، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 49-65

https://doi.org/10.22067/jead.2022.72231.1075

چکیده
  نظر به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید و صادرات گوجه فرنگی پژوهش حاضر با هدف بررسی مزیت نسبی، تعیین ساختار بازار صادراتی و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادراتی این محصول در ایران صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این پژوهش 97-1380 می‌باشد. بدین منظور مطالعه حاضر با استفاده از شاخص های مزیت نسبی آشکارشده، مزیت نسبی آشکار شده متقارن، نسبت‌های ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
ارائه مدلی برای تبیین پیشایندهای قصد استفاده از ارتباطات توصیه‌ای الکترونیکی در خرید محصولات ارگانیک کشاورزی

مصطفی زندی نسب؛ محمد غفاری

دوره 36، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 65-82

https://doi.org/10.22067/jead.2021.72783.1087

چکیده
  محصولات ارگانیگ و کشاورزی نقش مهمی در سبد غذایی افراد جامعه دارند و محصولات ارگانیک کشاورزی که به درستی فرآوری شده‌اند، در سلامت زندگی افراد بسیار مهم می‌باشند. اگر افراد جامعه‌ خواهان افزایش استفاده از این محصولات می‌باشند، می‌توانند از ارتباطات توصیه‌ای استفاده کنند تا این محصولات را به یکدیگر معرفی نمایند. با توجه به گسترش ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی عوامل موثر بر مازاد موجودی انبار شکر و راه‌های برون رفت از آن در ایران

نازنین محمدرضازاده بزاز؛ محمد قربانی؛ آرش دوراندیش

دوره 35، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 332-321

https://doi.org/10.22067/jead.2021.67449.1002

چکیده
  به دلیل نقش و اهمیت شکر در مصرف روزانه خانوارها، هر ساله دولت‌ها مبادرت به ذخیره مقادیری شکر به عنوان ذخیره استراتژیک می‌نمایند. از این رو مدیریت و تنظیم موجودی انبار این محصول نقش اساسی در قدرت رقابت آن در بازارها، اصلاح توزیع زمانی و مکانی محصولات و نهاده‌ها تولید در زیربخش­های اقتصادی را ایفا می کند. در سال­های اخیرمازاد عرضه ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تعیین انتخاب سبد بهینه سهام شرکت‌های کشاورزی در بورس اوراق بهادار تهران

امیرحسین چیذری؛ کیمیا وزیریان

دوره 35، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 395-383

https://doi.org/10.22067/jead.2022.71461.1063

چکیده
  تخصیص دارایی و انتخاب سبد سرمایه‌‌گذاری، یکی از مهم ترین و پر‌چالش ترین مباحث در مدیریت سرمایه‌‌گذاری و نیز یکی از دغدغه‌های همیشگی سرمایه‌‌گذاران به‌شمار می‌رود. هنگامی که سرمایه‌‌گذاران در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌‌گذاری می‌نمایند، انتظار دارند سبد منتخب آن‌ها از کارایی مناسبی برخوردار باشد. لذا هدف از این پژوهش، ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رقابت‌پذیری صادراتی ایران در زنجیرۀ عرضۀ رب گوجه‌فرنگی در بازارهای هدف

غزاله قاسمی؛ حامد رفیعی؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 35، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 406-397

https://doi.org/10.22067/jead.2021.71505.1065

چکیده
  صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از راهبردهای توسعه صادرات و رشد پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. از آنجا که ایران در صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه در سال‌های اخیر در بین ده کشور برتر جهان جای داشته است، هدف این مطالعه مقایسه ساختار بازار جهانی این دو محصول به عنوان دو حلقه از زنجیره عرضه گوجه‌فرنگی و محاسبه‌ ...  بیشتر