بازارهای خردهفروشی شهری، بازارهای خردهفروشی دولتی هستند که اخیراً در ایران با هدف افزایش رفاه مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تأسیس شدهاند. برای دستیابی به این هدف و گسترش حضور در بخش خردهفروشی شهری، درک جامعی از رفتار مصرفکننده در این بازارها ضروری است. این مطالعه با استفاده از الگوریتم C4.5 به بررسی عوامل مختلف اجتماعی-اقتصادی مؤثر بر تصمیمگیری مصرفکنندگان در بازارهای خردهفروشی پرداخته است. دادهها از طریق نظرسنجی از 189 مصرفکننده با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در شهر مشهد در سالهای 1398 و 1399 جمعآوری شد. نتایج نشان داد که آگاهی از تخفیفهای موجود به طور قابل توجهی انتخاب مصرفکننده را در بازارهای خردهفروشی شهری تحت تأثیر قرار میدهد. با این حال، علیرغم تخفیفهای موجود، آگاهی در میان مصرفکنندگان پایین است که نیاز به بازنگری در استراتژیهای تبلیغاتی میباشد. همچنین نتایج نشان داد تجربه خرید از بازارهای شهری، درآمد خانوار و تحصیلات از جمله عوامل تأثیرگذار بر انتخاب مصرفکننده میباشند. یافتههای این مطالعه میتواند بینشهای ارزشمندی برای سیاستگذاران و سهامداران فراهم آورد که در پی افزایش اثربخشی بازارهای خردهفروشی محلی در ایران هستند. علاوه بر این، با بهرهگیری از این بینشها در زمینه رفتار مصرفکننده و پویایی بازار، این بازارها میتوانند رونق گرفته و نقش بسزایی در بهبود بخش خردهفروشی و اقتصاد ایران ایفا کنند. در این راستا، توصیههایی مانند کمپینهای تبلیغاتی، استراتژیهای آموزشمحور، همکاری با تولیدکنندگان محلی و سیاستهای بازاریابی فراگیر با هدف بهبود دسترسی همه مصرفکنندگان به بازارهای خردهفروشی شهری ارائه گردید.
هاشم زاده, هومن, یوسفیان, نازنین, اسفندیاری, ساسان, کرباسی, علیرضا, & فیروززارع, علی. (1403). رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خردهفروشی مصرفکنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده-فروشی شهری در ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی, (), -. doi: 10.22067/jead.2024.88151.1269
MLA
هومن هاشم زاده; نازنین یوسفیان; ساسان اسفندیاری; علیرضا کرباسی; علی فیروززارع. "رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خردهفروشی مصرفکنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده-فروشی شهری در ایران". اقتصاد و توسعه کشاورزی, , , 1403, -. doi: 10.22067/jead.2024.88151.1269
HARVARD
هاشم زاده, هومن, یوسفیان, نازنین, اسفندیاری, ساسان, کرباسی, علیرضا, فیروززارع, علی. (1403). 'رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خردهفروشی مصرفکنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده-فروشی شهری در ایران', اقتصاد و توسعه کشاورزی, (), pp. -. doi: 10.22067/jead.2024.88151.1269
VANCOUVER
هاشم زاده, هومن, یوسفیان, نازنین, اسفندیاری, ساسان, کرباسی, علیرضا, فیروززارع, علی. رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خردهفروشی مصرفکنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده-فروشی شهری در ایران. اقتصاد و توسعه کشاورزی, 1403; (): -. doi: 10.22067/jead.2024.88151.1269
ارسال نظر در مورد این مقاله