مقالات پژوهشی
سایر
پروین عابدانی؛ یوسف رمضانی؛ علی فیروز زارع
چکیده
برنج محصول غذایی بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی خانواده محسوب میشود. در ایران انواع مختلفی از برنج وجود دارد که مصرف کنندگان مختلف انواع مختلف آن را برای مصرف انتخاب میکنند. مصرف کنندگان به دنبال ویژگیهایی هستند که از مصرف برنج مطلوبیت بیشتری به دست آورند. بنابراین پژوهش حاضر تلاش دارد با استفاده از دادههای 384 مصرفکننده ...
بیشتر
برنج محصول غذایی بسیار مهمی در تأمین امنیت غذایی خانواده محسوب میشود. در ایران انواع مختلفی از برنج وجود دارد که مصرف کنندگان مختلف انواع مختلف آن را برای مصرف انتخاب میکنند. مصرف کنندگان به دنبال ویژگیهایی هستند که از مصرف برنج مطلوبیت بیشتری به دست آورند. بنابراین پژوهش حاضر تلاش دارد با استفاده از دادههای 384 مصرفکننده برنج در شهر مشهد در سال 1399، که با استفاده از ابزار اندازهگیری پرسشنامه و از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرفکنندگان در انتخاب برنج ایرانی و خارجی، را شناسایی و اولویتبندی نماید. در این راستا، در بخش کیفی این پژوهش پس از شناسایی این عوامل، دیدگاه خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفت و هفت عامل اصلی ظاهر محصول، کیفیت، سلامت، قیمت، بسته بندی، توزیع و ترویج در قالب 20 متغیر (عامل فرعی) شناسایی شدند. در بخش تحلیل استنباطی، با استفاده از معادلات ساختاری و آزمون فریدمن هفت عامل اصلی رتبهبندی شدند. نتایج نشان داد بهترتیب کیفیت، سلامت، ظاهر محصول، بستهبندی، توزیع، قیمت و ترویج بیشترین تأثیر را بر انتخاب مصرفکنندگان برنج ایرانی و خارجی داشته است. بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش در نهایت پیشنهاداتی همچون تمرکز بر تولید محصول سالم، تولید ارقام با شکل ظاهری بهتر پس از پخت، حذف ارز دولتی و برداشته شدن تورش قیمتی برنج خارجی و همچنین تمرکز بر کیفیت به جای هزینه زیاد بر روی تبلیغات، مطرح شده است که میتواند ضمن ارتقاء سطح مطلوبیت مصرفکننده، به بهبود وضعیت تولید برنج، درآمد و اشتغال روستایی کمک نماید.
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
فاطمه مزرعه؛ حمید امیرنژاد؛ علیرضا نیکوئی
چکیده
در سالهای اخیر مسأله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی از طریق کاهش میزان بارش منجر به افزایش فراوانی و شدت خشکسالی و کمیابی آب در مناطق مختلف جهان ازجمله ایران شده است. بررسی میزان آبدهی سالانه رودخانههای واقع در حوضه آبریز قرسو (استان گلستان) نشان داد این حوضه نیز در سالهای اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده و ازآنجاکه بخش اعظم آب مورد ...
بیشتر
در سالهای اخیر مسأله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی از طریق کاهش میزان بارش منجر به افزایش فراوانی و شدت خشکسالی و کمیابی آب در مناطق مختلف جهان ازجمله ایران شده است. بررسی میزان آبدهی سالانه رودخانههای واقع در حوضه آبریز قرسو (استان گلستان) نشان داد این حوضه نیز در سالهای اخیر با پدیده خشکسالی مواجه بوده و ازآنجاکه بخش اعظم آب مورد نیاز تالاب میانکاله از رودخانه قرهسو تأمین میشود برداشت آب برای مصارف زراعی، خانگی و صنعتی تأثیر عمدهای بر اکوسیستم تالاب میانکاله خواهد داشت. با توجه به اینکه کشاورزی عمدهترین فعالیت اقتصادی استان و بزرگترین مصرفکننده آب و نیز، تأمینکننده امنیت غذائی در منطقه است، لذا کاهش مصرف آب آبیاری میتواند آب اضافی مورد نیاز برای حفاظت تالاب را فراهم کند. در این مطالعه برای تأمین آب موردنیاز تالاب میانکاله در مجاورت حوضه آبریز قرهسو در سناریوهای نرمال و خشکسالی و کمبود آب نسبت به شرایط پایه از یک الگوی بهینهسازی اقتصادی- هیدرولوژیکی توسعیافته برای مدیریت منابع آب در حوضه آبریز برقرارکننده پیوندی یکپارچه بین اجزای هیدرولوژیکی، اقتصادی، محیطزیستی و نهادی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که با توزیع بهینه آب در شرایط نرمال سطح زیر کشت کلیه محصولات زراعی یک درصد افزایش و منافع کل منطقه 3 درصد افزایش یافته و حداقل آب موردنیاز تالاب نیز تأمین شد. همچنین نتایج نشان داد که در شرایط خشکسالی و کمبود آب اگرچه مقدار آب در دسترس همه گرههای تقاضاکننده نسبت به شرایط پایه کاهش یافته، اما از نظر اقتصادی سبب بهبود منافع ذینفعان بهخصوص محیطزیست شد. همچنین، علیرغم کاهش سطح زیر کشت کلیه محصولات، حداقل مقدار آب برای حفظ تالاب میانکاله تأمین شد. لذا، توصیه میشود بهمنظور افزایش کارایی اقتصادی کشاورزان، ترویج الگوی کشت بهینه و کاربرد استراتژیهای کمآبیاری محصولات توسط مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان مورد توجه قرار گرفته و در شرایط خشکسالی از راهبردهای مناسب با خشکسالی جهت بهبود مدیریت منابع آب استفاده شود.
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
حمید بلالی؛ فرزانه کسبیان لعل
چکیده
آب به عنوان یکی از نهادههای اساسی در تولیدات بخش کشاورزی، از جایگاه ممتازی در توسعه این بخش برخوردار میباشد. در دهههای اخیر با رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی و همچنین توسعه صنعت و کشاورزی، برداشت از منابع آب زیرزمینی بعنوان مهمترین تامین کننده آب در مناطق خشک و نیمهخشک نیز بطور چشمگیری افزایش یافته و منجر ...
بیشتر
آب به عنوان یکی از نهادههای اساسی در تولیدات بخش کشاورزی، از جایگاه ممتازی در توسعه این بخش برخوردار میباشد. در دهههای اخیر با رشد جمعیت، افزایش تقاضا برای محصولات کشاورزی و همچنین توسعه صنعت و کشاورزی، برداشت از منابع آب زیرزمینی بعنوان مهمترین تامین کننده آب در مناطق خشک و نیمهخشک نیز بطور چشمگیری افزایش یافته و منجر به پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه منابع آب و ایجاد بحران در اغلب این مناطق شده است. بیشک یکی از مهمترین ابزارها در کنترل و مدیریت تقاضای منابع آب و کاهش بحران حاصل از آن، بهره گیری از ابزارهای اقتصادی و لحاظ نمودن ارزش اقتصادی آب در فعالیت های کشاورزی بعنوان بزرگترین مصرف کننده آن میباشد. مطالعه حاضر با هدف ارزشگذاری اقتصادی منابع آب زیر زمینی در دشت همدان- بهار با بهرهگیری از الگوی برنامهریزی پویا با استفاده از نرمافزار GAMS در سال زراعی 96-1395 میباشد. بر اساس نتایج تحقیق ارزش اقتصادی آب زیرزمینی به ازای هر متر مکعب در چهار ناحیه دشت همدان-بهار شامل منطقه همدان 3543 ریال، منطقه لالجین 4538 ریال، منطقه بهار 4015 ریال و منطقه صالحآباد 3690 ریال محاسبه گردید. همچنین بازده ناخالص حاصل از فعالیت های کشاورزی هر یک از مناطق بهترتیب، همدان (708/6887810)، لالجین (150/7148527)، بهار (755/4741399)، صالحآباد (005/3639706) میلیون ریال، بازده ناخالص کل مناطق (22417440) میلیون ریال و میزان حجم آب مصرفی کل معادل 185629200 متر مکعب برآورد شد. بررسی و مقایسه ارزش اقتصادی برآورد شده با قیمت آب در نواحی مورد مطالعه نشان داد که ارزش اقتصادی محاسبه شده هر متر مکعب آب بیشتر از قیمت فعلی آب در منطقه میباشد، بطوریکه افزایش هزینه استفاده این نهاده از طریق ابزارهای مختلف سیاستی نظیر وضع قیمت آب میتواند نقش موثری در کنترل بهرهبرداری و تخلیه آبخوان داشته باشد.
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
اتابک کاظم پور؛ حامد رفیعی؛ حسین نوروزی؛ سید عباس زارع؛ لیلا یوسف زاده؛ مطهره کبودتبار
چکیده
نظر به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید و صادرات گوجه فرنگی پژوهش حاضر با هدف بررسی مزیت نسبی، تعیین ساختار بازار صادراتی و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی این محصول در ایران صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این پژوهش 97-1380 میباشد. بدین منظور مطالعه حاضر با استفاده از شاخص های مزیت نسبی آشکارشده، مزیت نسبی آشکار شده متقارن، نسبتهای ...
بیشتر
نظر به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید و صادرات گوجه فرنگی پژوهش حاضر با هدف بررسی مزیت نسبی، تعیین ساختار بازار صادراتی و اولویتبندی بازارهای هدف صادراتی این محصول در ایران صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این پژوهش 97-1380 میباشد. بدین منظور مطالعه حاضر با استفاده از شاخص های مزیت نسبی آشکارشده، مزیت نسبی آشکار شده متقارن، نسبتهای تمرکز و شاخص هرفیندال- هیرشمن به بررسی الگوی تجاری و ساختار بازار صادراتی گوجه فرنگی ایران و جهان پرداخته است. در ادامه به منظور اولویتبندی بازارهای هدف گوجه فرنگی ایران از روش تحلیل تاکسونومی عددی استفاده شد. نتایج نشان داد که مزیت نسبی گوجه فرنگی ایران در سالهای مورد مطالعه با نوسانات زیادی همراه بوده و ریسک رقابتی برای صادرکنندگان این محصول در ایران نسبت به رقبا بالاتر بوده است. ساختار بازار صادراتی این محصول در جهان ابتدا انحصار چندجانبه بسته بوده است که با گذشت زمان رقابتیتر شده و به انحصار چندجانبه تغییر یافته است. ساختار بازار صادراتی گوجه فرنگی ایران همواره بنگاه مسلط بوده است که این وضعیت به دلیل کاهش درآمد ارزی حاصل از صادرات ایران و کاهش قدرت چانه زنی ایران در بازار های جهانی عمدتاً به ضرر کشور ایران و به نفع کشورهای وارد کننده میباشد. با توجه به شاخصهای مورد بررسی نتایج حاکی از آن است که کشورهای ازبکستان، ارمنستان، اکراین، قرقیزستان و آذربایجان به ترتیب بهترین بازارها برای گوجه فرنگی ایران محسوب میشوند. لذا پیشنهاد میشود با تمرکز بر کشورهای اولویتدار و با بررسی شرایط موجود در بازارهای هدف بویژه سلیقه مشتریان در آنها نفوذ کرد.واژههای کلیدی: ایران، بازار هدف، تاکسونومی عددی، ساختار بازار صادراتی، شاخص هرفیندال- هیرشمن
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
مصطفی زندی نسب؛ محمد غفاری
چکیده
محصولات ارگانیگ و کشاورزی نقش مهمی در سبد غذایی افراد جامعه دارند و محصولات ارگانیک کشاورزی که به درستی فرآوری شدهاند، در سلامت زندگی افراد بسیار مهم میباشند. اگر افراد جامعه خواهان افزایش استفاده از این محصولات میباشند، میتوانند از ارتباطات توصیهای استفاده کنند تا این محصولات را به یکدیگر معرفی نمایند. با توجه به گسترش ...
بیشتر
محصولات ارگانیگ و کشاورزی نقش مهمی در سبد غذایی افراد جامعه دارند و محصولات ارگانیک کشاورزی که به درستی فرآوری شدهاند، در سلامت زندگی افراد بسیار مهم میباشند. اگر افراد جامعه خواهان افزایش استفاده از این محصولات میباشند، میتوانند از ارتباطات توصیهای استفاده کنند تا این محصولات را به یکدیگر معرفی نمایند. با توجه به گسترش شبکهها و رسانههای اجتماعی نقش ارتباطات توصیهای الکترونیک در این زمینه بسیار حائز اهمیت شده است. این که ارتباطات توصیهای در چه صورت توسط افراد پذیرفته میشود برای گسترش این محصولات تعیینکننده است، لذا در پژوهش حاضر پیشایندهای که بر قصد استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیک در خرید محصولات ارگانیک میتوانند تاثیرگذار باشند، بررسی شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکت شاهدونه در سراسر کشور است که در دوره جمعآوری دادههای پژوهش در بهمن و اسفند سال 1396 از مشتریان این شرکت بودهاند. روایی پمحصولات ارگانیگ و کشاورزی نقش مهمی در سبد غذایی افراد جامعه دارند و محصولات ارگانیک کشاورزی که به درستی فرآوری شدهاند، در سلامت زندگی افراد بسیار مهم میباشند. اگر افراد جامعه خواهان افزایش استفاده از این محصولات میباشند، میتوانند از ارتباطات توصیهای استفاده کنند تا این محصولات را به یکدیگر معرفی نمایند. با توجه به گسترش شبکهها و رسانههای اجتماعی نقش ارتباطات توصیهای الکترونیک در این زمینه بسیار حائز اهمیت شده است. این که ارتباطات توصیهای در چه صورت توسط افراد پذیرفته میشود برای گسترش این محصولات تعیینکننده است، لذا در پژوهش حاضر پیشایندهای که بر قصد استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیک در خرید محصولات ارگانیک میتوانند تاثیرگذار باشند، بررسی شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مشتریان شرکت شاهدونه در سراسر کشور است که در دوره جمعآوری دادههای پژوهش در بهمن و اسفند سال 1396 از مشتریان این شرکت بودهاند. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد؛ ضریب آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی جهت کاهش متغیرهای پژوهش و به منظور خلاصهسازی دادههای جمعیت شناختی از نرمافزار SPSS استفاده شد و جهت تحلیل عاملی تاییدی به منظور تایید ابعاد و گویههای پژوهش و بررسی فرضیههای پژوهش در مورد رد یا قبول آنها از نرمافزار LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نگرش نسبت به ارتباطات توصیهای الکترونیکی بر قصد استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیکی در خرید محصولات ارگانیک کشاورزی تاثیرگذار است؛ همچنین، پیشایندهای قبل از نگرش نسبت به ارتباطات توصیهای الکترونیکی شامل سرمایه اجتماعی در رسانههای اجتماعی و اعتماد در رسانههای اجتماعی است. رسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد؛ ضریب آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی جهت کاهش متغیرهای پژوهش و به منظور خلاصهسازی دادههای جمعیت شناختی از نرمافزار SPSS استفاده شد و جهت تحلیل عاملی تاییدی به منظور تایید ابعاد و گویههای پژوهش و بررسی فرضیههای پژوهش در مورد رد یا قبول آنها از نرمافزار LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نگرش نسبت به ارتباطات توصیهای الکترونیکی بر قصد استفاده از ارتباطات توصیهای الکترونیکی در خرید محصولات ارگانیک کشاورزی تاثیرگذار است؛ همچنین، پیشایندهای قبل از نگرش نسبت به ارتباطات توصیهای الکترونیکی شامل سرمایه اجتماعی در رسانههای اجتماعی و اعتماد در رسانههای اجتماعی است.
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
مهدی شعبان زاده خوشرودی؛ ابراهیم جاودان؛ محسن رفعتی
چکیده
تنوع غذایی از خصوصیات رژیمهای غذایی سالم میباشد. چرا که مواد مغذی ضروری همزمان در یک ماده غذایی وجود ندارند، بلکه در یک رژیم غـذایی متشـکل از چندین ماده غذایی یافت میشوند. با این وجود در سالهای اخیر سلیقه غذایی خانوادههای ایرانی به سوی مواد غذایی پرکالری و فاقد ارزش غذایی گرایش پیدا کرده که این مسئله آمار مبتلایان به بیماریهای ...
بیشتر
تنوع غذایی از خصوصیات رژیمهای غذایی سالم میباشد. چرا که مواد مغذی ضروری همزمان در یک ماده غذایی وجود ندارند، بلکه در یک رژیم غـذایی متشـکل از چندین ماده غذایی یافت میشوند. با این وجود در سالهای اخیر سلیقه غذایی خانوادههای ایرانی به سوی مواد غذایی پرکالری و فاقد ارزش غذایی گرایش پیدا کرده که این مسئله آمار مبتلایان به بیماریهای غیرواگیر را در کشور افزایش داده است. انتخاب و پذیرش رژیمهای غذایی مختلف به عوامل محیطی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و روانشناختی بستگی دارد. از آن جا که تأمین سلامت و امنیت غذایی از اهداف راهبردی سند چشمانداز بیست ساله کشور میباشد، مطالعه حاضر به ارزیابی وضعیت تنوع غذایی خانوارها و عوامل مؤثر بر آن در استان تهران پرداخته است. جهت دستیابی به این هدف از اطلاعات خام هزینه درآمد خانوار در سال 1399 استفاده شده است. در مطالعه حاضر برای کمیسازی متغیر تنوع غذایی از شاخص تنوع غذایی بری (BI) و به منظور بررسی و ارزیابی تأثیر متغیرهای دموگرافیکی، اقتصادی و اجتماعی بر آن از مدل لاجیت ترتیبی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تنها 2/23 درصد از خانوارهای تهرانی از تنوع غذایی زیاد برخوردار هستند و 8/76 درصد خانوارها دارای تنوع غذایی کم یا متوسط میباشند. ضمن آن که بر پایه نتایج، متغیرهای سن سرپرست خانوار، محل سکونت، ساعت کار سرپرست خانوار و سطح درآمد خانوار در جهت مثبت (مستقیم) و در نقطه مقابل متغیرهای سواد سرپرست خانوار، بعد خانوار و وضعیت اشتغال سرپرست خانوار در جهت منفی (معکوس) بر سطح تنوع غذایی خانوارها در سطح استان تهران تأثیر میگذارند.
مقالات پژوهشی
اقتصاد کشاورزی
وجیهه هوشیار؛ محمد علی چاووشی
چکیده
همزمان با افزایش اهمیت مسائل زیستمحیطی در میان مصرفکنندگان، شناخت عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات سبز و بهرهگیری از آن جهت توسعه کمپینهای بازاریابی سبز و استراتژیهای ارتباطی، بسیار تأثیرگذار است. این پژوهش به بررسی پیوندهای بین مجموعهای از سازهها بهمنظور بررسی مدلی برای رفتار مصرفکننده سبز، پرداخته است. لذا تحقیق ...
بیشتر
همزمان با افزایش اهمیت مسائل زیستمحیطی در میان مصرفکنندگان، شناخت عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات سبز و بهرهگیری از آن جهت توسعه کمپینهای بازاریابی سبز و استراتژیهای ارتباطی، بسیار تأثیرگذار است. این پژوهش به بررسی پیوندهای بین مجموعهای از سازهها بهمنظور بررسی مدلی برای رفتار مصرفکننده سبز، پرداخته است. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر نگرش های مشارکت عمومی بر رفتار خرید با نقش واسط ارزشهای مصرف سبز و پذیرش ارتباطات سبز انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان سطح شهر مشهد میباشد که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و به روش غیرتصادفی در دسترس 384 نفر به دست آمده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد دوپاچو و همکاران است که برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقادیر به دست آمده برای آلفای کرونباخ متغیر رفتار خرید0.897 ، متغیر نگرشهای مشارکت عمومی 0.817، متغیر ارزشهای مصرف سبز0.828، و متغیر پذیرش ارتباطات سبز0.883 تایید پایایی پرسشنامه است. همچنین، روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی انجام شد که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید روایی پرسشنامه بود. علاوه براین، روایی واگرا نیز مورد تأیید قرار گرفت، جهت تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSSو Smart Pls انجام پذیرفت. نتایج حاکی از آن است که نگرشهای مشارکت عمومی بر ارزشهای مصرف سبز، ارزشهای مصرف سبز بر رفتار خرید، همچنین ارزشهای مصرف سبز بر پذیرش ارتباطات سبز و پذیرش ارتباطات سبز بر رفتار خرید در بین دانشجویان سطح شهر مشهد تأثیر مثبتی دارد. همچنین، تأثیر نگرشهای مشارکت عمومی و رفتار خرید با نقش میانجی ارزشهای مصرف سبز و همچنین تأثیرگذاری ارزشهای مصرف سبز با نقش میانجی پذیرش ارتباطات سبز بر رفتار خرید مورد تائید قرارگرفته است. و در نهایت نگرشهای مشارکت عمومی و ارزشهای مصرف سبز به عنوان متغیر میانجی تأثیر مثبتی بر پذیرش ارتباطات سبز میگذارد. پیشنهاد میگردد در راستای تشویق مشتریان به مشارکت در رفتار خرید سبز به ایجاد برنامه و همایشهای ارزشگذاری مصرف سبز در جهت تحریک اقدامات سبز صورت گیرد.