با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
نابرابری‌های روستایی-شهری در تقاضای غذای حیوانی و زیان‌های رفاهی در ایران طی کووید-۱۹: رویکرد QUAIDS

علیرضا کرباسی؛ سعید جلالیان

دوره 39، شماره 2 ، تیر 1404، ، صفحه 138-117

https://doi.org/10.22067/jead.2025.88095.1267

چکیده
  پاندمی کووید-۱۹، چالش‌های جهانی عمده‌ای ایجاد کرد، از جمله نرخ رشد منفی درآمد سرانه در تمامی گروه‌های درآمدی کشورها در سال ۲۰۲۰. زنجیره تأمین پروتئین، به‌ویژه با منشأ حیوانی (ASF)، با فشارهای فزاینده‌ای از هر دو سوی عرضه و تقاضا مواجه شد که منجر به نوسانات قیمتی گردید. این مطالعه، تأثیر شوک‌ درآمدی بر الگوهای مخارج غذایی و رفتار ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
نقش ویژگی‌های مصرف‌کننده و آمیخته بازاریابی بر ضایعات محصولات کشاورزی

مهدی محمودی؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 39، شماره 1 ، فروردین 1404، ، صفحه 18-1

https://doi.org/10.22067/jead.2024.87048.1255

چکیده
  مطابق با گزارشات فائو، وجود مقدار نامتعارف ضایعات محصولات کشاورزی امروزه به یکی از معضلات و تهدیدهای پیش‌روی تحقق امنیت غذایی در جوامع بشری تبدیل شده است. بر این اساس یکی از سیاست‌های کلیدی دولت‌ها در ارتقاء امنیت غذایی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی است. گزارشات فائو حاکی از آن است که سهم تشکیل ضایعات محصولات کشاورزی در کشور ایران ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رویکرد داده کاوی برای انتخاب بازار خرده‌فروشی مصرف‌کنندگان: مطالعه موردی بازارهای خرده‌فروشی شهری در ایران

هومن هاشم‌زاده؛ نازنین یوسفیان؛ ساسان اسفندیاری بهرآسمان؛ علی‌رضا کرباسی؛ علی فیروززارع

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 370-351

https://doi.org/10.22067/jead.2024.88151.1269

چکیده
  بازارهای خرده‌فروشی شهری، بازارهای خرده‌فروشی دولتی هستند که اخیراً در ایران با هدف افزایش رفاه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تأسیس شده‌اند. برای دستیابی به این هدف و گسترش حضور در بخش خرده‌فروشی شهری، درک جامعی از رفتار مصرف‌کننده در این بازارها ضروری است. این مطالعه با استفاده از الگوریتم C4.5 به بررسی عوامل مختلف اجتماعی-اقتصادی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
عوامل مؤثر بر قصد خرید شکلات توسط مصرف‌کنندگان

مهکامه خواموشی یزدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 38، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 168-155

https://doi.org/10.22067/jead.2024.84285.1218

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی انگیزه‌ها و نگرش‌های مصرف‌کنندگان به انتخاب شکلات و تأثیر آن بر قصد خرید انجام شد. برای این منظور با استفاده از مدل معادلات ساختاری تأثیر متغیرهای سلامت، خلق و خو، کنترل وزن، شکلات‌گرایی، حسی، بسته‌بندی، قیمت و اعتماد به برند بر قصد خرید شکلات بررسی شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تنها متغیر خلق ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
شناسایی و اولویت‌بندی ریسک‌های کسب و کار واحدهای تولیدی طیور

ملیحه شیبانی نوقابی؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 38، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 33-52

https://doi.org/10.22067/jead.2024.84685.1222

چکیده
  امروزه کسب­‌و­کارهای صنعت طیور با چالش‌های متعددی رو به رو می‌باشند؛ زیرا کسب­‌و­کارهای این صنعت، تعدادی از فرآیندها، شیوه‌ها و ریسک‌های منحصر به فرد را باید همزمان مدیریت نمایند. بنابراین، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ رﯾﺴﮏﻫﺎی کسب‌ و‌کار واحدهای تولیدی طیور، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ اﺛﺮﮔﺬاری در ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯿﺰان آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮی این کسب و کارها ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی راهبرد مناسب ورود به بازار بین‌المللی محصولات کشاورزی ارگانیک

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی

دوره 37، شماره 4 ، دی 1402، ، صفحه 397-413

https://doi.org/10.22067/jead.2024.84095.1214

چکیده
  افزایش نگرانی مصرف­کنندگان از کیفیت و ایمنی محصولات کشاورزی در سراسر جهان سبب شده است تا محصولات ارگانیک به یکی از محبوب­ترین گزینه­های مصرف سالم و پایدار تبدیل شوند. گرایش و مصرف روزافزون محصولات کشاورزی ارگانیک، رشد فزاینده بازار این محصولات را در دو دهه اخیر به همراه داشته است. به دلیل اهمیت ورود و کسب سهمی از این بازار رو ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اثر آمیخته بازاریابی و دانش تخصصی روی عملکرد صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط صادر کننده خشکبار

سارا یارمند؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی؛ مریم دهقانی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 145-156

https://doi.org/10.22067/jead.2023.80703.1176

چکیده
  صادرات محرک حیاتی رشد اقتصادی در کشورهای مختلف است و به طور قابل توجهی به ورود یک کشور به بازارهای جهانی کمک می‌کند و موفقیت اقتصادی را افزایش می‌دهد. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، گسترش صادرات به‌ویژه محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا را در اولویت قرار داده‌اند. رشد صادرات غیرنفتی ...  بیشتر

تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر ترجیحات پرداختی مصرف‌کنندگان برای محصولات کشاورزی ارگانیک: کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 339-350

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.76582

چکیده
  افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات سوء استفاده از نهاده­های شیمیایی موجب شده است که مصرف­کنندگان گرایش فزاینده به محصولات کشاورزی ارگانیک پیدا کنند. بالا بودن قیمت تمام شده این محصولات، اهمیت بررسی ترجیحات پرداختی مصرف­کنندگان را به منظور توسعه کشت آن روشن می­سازد. از این رو، این مطالعه تلاش می­کند تا مؤلفه­های مؤثر بر ترجیحات ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر واردات بذر سبزیجات به ایران و کشورهای منتخب

امین نجفی؛ علیرضا کرباسی؛ سید حسین محمدزاده

دوره 33، شماره 2 ، تیر 1398، ، صفحه 165-176

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.73957

چکیده
  با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و تحقیقات اصلاح نباتات در کشور‌های توسعه‌یافته، حقوق مالکیت معنوی اهمیت ویژه‌ای در بخش بذر بدست آورده است. در رابطه با ایران بعنوان یک کشور بزرگ در واردات بذر به ویژه واردات بذر سبزیجات، بررسی عوامل ‌مؤثر بر واردات بذر ضروری به نظر می‌رسد. جهت تعیین عوامل مؤثر بر واردات بذر ایران از داده‌های ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی‌های ورود به بازار خارجی گیاهان دارویی مطالعه موردی: استان خراسان رضوی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 32، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 185-197

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i2.72980

چکیده
  در راستای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت‌خام و چرخش به‌طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت‌گیری سیاست‌های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. گیاهان دارویی یکی از اقلام مهم صادراتی بخش کشاورزی است که در سال‌های اخیر علی‌رغم افزایش سطح زیرکشت و تولید، صادرات هم‌پای آن ...  بیشتر

بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی بر خرید همزمان برندهای لبنیات با رویکرد لاجیت چندمتغیره

فاطمه دلدار سارونی؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 83-93

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.70710

چکیده
  صنعت لبنیات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی فعالیت‌های صنایع غذایی و تبدیلی در کشور ایران می‌باشد. در عصر حاضر برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک شرکت تجاری نسبت به رقبا است و صنایع لبنی تلاش می کنند تا با ایجاد و توسعه برندهای قدرتمند، سهم بیشتری از سبد خرید مصرف کننده از محصولات لبنی را به خود جلب کنند. هدف از این مطالعه ...  بیشتر

اثرگذاری نگرش‌ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: برنج)

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 31، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 149-156

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i2.59724

چکیده
  برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار می‌رود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیه‌ای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیش‌تری از بازار هستند و تلاش می‌کنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرف‌کنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این ...  بیشتر

سطح بهینه تنوع و قیمت نشان‌های تجاری منتخب پنیر:کاربرد الگوریتم اجتماع ذرات (مطالعه موردی مشهد)

امیر دادرس مقدم؛ محمد قربانی؛ علیرضا کرباسی؛ محمدرضا کهنسال

دوره 31، شماره 1 ، فروردین 1396، ، صفحه 50-59

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i1.54548

چکیده
  تنوع محصول هر نشان تجاری نقش مهمی در انتخاب نهایی مصرف‌کنندگان دارد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که سطح بهینه تنوع و قیمت نشان‌های تجاری می‌تواند راهگشای تصمیم‌گیری در طراحی و قیمت‌گذاری خطوط تولید برای مدیران باشد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، مربوط به 435 فروشگاه‌ مواد غذایی از داده‌های شرکت صنایع شیر پگاه در سال 1393می‌باشد. ...  بیشتر

تأثیر کاهش واردات قند و شکر بر ارزش افزوده اقتصاد ایران (رویکرد داده- ستانده)

فاطمه حیات‌غیبی؛ علیرضا کرباسی

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 1-11

https://doi.org/10.22067/jead2.v1391i6.18510

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباطات متقابل و پیوند بخش قند و شکر با دیگر بخش‌های اقتصادی و تأثیر کاهش واردات این بخش بر ارزش افزوده زیربخش‌های اقتصاد صورت گرفته است. برای این منظور از جدول داده- ستانده سال 1385 اقتصاد ایران، ماتریس معکوس لئونتیف و روش حذف فرضی استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل، صنعت قند و شکر، بیشترین ارتباطات پیشین ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر رضایت اعضای تعاونی های گاوداران (مطالعه موردی:تعاونی های گاوداران مشهد)

علیرضا کرباسی؛ حنانه آقاصفری؛ سیده مژگان حسینی

دوره 27، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 213-222

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.29541

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت اعضای تعاونی های گاوداران مشهد انجام شده است. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه و تکمیل پرسش نامه از گاوداران جمع آوری گردید. گاوداران شهرستان مشهد جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند؛ با استفاده از فرمول کوکران تعداد 60 کشاورز به عنوان نمونه در سال 1391 به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ...  بیشتر

ارزیابی تجارت بخش کشاورزی ایران با استفاده از مدل جاذبه و داده های ترکیبی

معصومه ظریف؛ ماشاءالله سالارپور؛ علیرضا کرباسی

دوره 25، شماره 2 ، تیر 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i2.9709

چکیده
  چکیدهاین مطالعه برای بررسی مهمترین تعیین کننده های تجارت کشاورزی، مدل جاذبه را به کار برده است. بدین منظور آمار صادرات و واردات محصولات کشاورزی ایران برای دوره زمانی 1380 تا 1387 از سازمان گمرک ایران تهیه و سایر داده ها از پایگاه های اینترنتی مختلف برای دوره زمانی 2001 تا 2008 به دست آمد. برآورد اثرات تصادفی و انجام آزمون هاسمن منجر به انتخاب ...  بیشتر

بررسی اقتصادی روابط بین زیر بخش های زراعت و دام در استان فارس

علیرضا کرباسی؛ معصومه کاتب

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8877

چکیده
  چکیده در این تحقیق با استفاده از یک سیستم معادلات همزمان، به بررسی همزمان توابع عرضه و تقاضای انواع گوشت و غله در استان فارس پرداخته شده است. هدف این مطالعه، تخمین توابع عرضه و قیمت زیر بخش های گوشت و غله، شناخت و تحلیل عوامل مؤثر بر عرضه و قیمت این زیر بخش ها، بررسی تأثیر تکانه ها و روابط بین زیر بخش های گوشت و غله، با استفاده از تابع ...  بیشتر

بررسی سرمایه گذاری در تحقیقات و ترویج کشاورزی ایران

حمیده خاکسار آستانه؛ علیرضا کرباسی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3490

چکیده
  چکیدهتحقیق و ترویج کشاورزی اجزایی از یک سیستم مشابهند که در چارچوب تشکیلات سازمانی مختلف فعالیت می کنند و هدف نهایی مشترکی دارند. پیوند بین تحقیق و ترویج برای رسیدن به این اهداف مشترک ضروری می‌باشد. با توجه به اینکه فعالیت هر یک از این دو بخش به طور مجزا حائز اهمیت است، سرمایه گذاری در یک بخش نبایستی سرمایه گذاری بخش دیگر را تحت الشعاع ...  بیشتر

بررسی عوامل موثر بر مشارکت کشاورزان با کارشناسان ناظر گندم در شهرستان زابل(رهیافت رگرسیون خطی فازی)

علیرضا کرباسی؛ تکتم کنعانی؛ مهدی خیاطی

دوره 23، شماره 2 ، مهر 1388

https://doi.org/10.22067/jead2.v1388i2.2532

چکیده
  چکیدهحمایت از بخش کشاورزی مقوله ای است که سالها در جهان مورد بحث بوده و مساله ای که در سه دهه اخیر در کانون توجه بسیاری از محققان قرار گرفته، ارتباط و مشارکت محققان و کشاورزان در فرایند تولید می‌باشد. این مطالعه نیز به بررسی عوامل موثر بر مشارکت کشاورزان با کارشناسان ناظر گندم در شهرستان زابل پرداخته است. برای این منظور با استفاده ...  بیشتر

تحلیل مزیت نسبی تولید گندم در سیستان

علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 23، شماره 1 ، فروردین 1388

https://doi.org/10.22067/jead2.v1388i1.2069

چکیده
  چکیدهدر تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از جهاد کشاورزی شهرستان زابل و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 86-85 به بررسی مزیت نسبی تولید گندم در منطقه سیستان با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی3 و ماتریس تحلیل سیاستی4 پرداخته شده است. شاخص ضریب حمایت اسمی5 نشان داد در تمام بخش‌ها، مالیات غیرمستقیم بر تولید کننده ...  بیشتر

پیش بینی اشتغال بخش کشاورزی در ایران

علیرضا کرباسی؛ هاجر اثنی عشری؛ حسن عاقل

دوره 22، شماره 2 ، مهر 1387، ، صفحه 31-43

https://doi.org/10.22067/jead2.v1387i2.1147

چکیده
  چکیدهبخش کشاورزی از مهم ترین بخش‌های اقتصادی کشور بوده که سهم بزرگی در اشتغال کل کشور دارد. بیکاری به عنوان یک پدیده مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطرح بوده ورفع آن همواره، از جمله دغدغه های اساسی برنامه ریزان بوده است. روند توسعه اقتصادی- اجتماعی هرکشور را درنهایت منابع انسانی آن تعیین می‌کند. بدین روی، بهره برداری کامل ومناسب از ...  بیشتر