با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
یک تحلیل تجربی از رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی استان کردستان

هیوا رحیمی نیا؛ بیت اله اکبری مقدم

دوره 34، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.73577

چکیده
  محدودیت عوامل تولید و نیاز روز افزون به بازارهای جهانی، رقابت­پذیری محصولات را به موضوعی مهم تبدیل کرده است. از سوی دیگر رشد نامتوازن منطقه­ای در ایران، لزوم تحقیقات منطقه­ای و شناسایی مزیت­های تولیدی هر منطقه را دو چندان کرده است. در این مقاله سعی می­شود که ترکیبی از شاخص­های مزیت نسبی و رقابتی به جهت بررسی رقابت­پذیری ...  بیشتر

الگوی بهینه کشت محصولات زراعی با در نظر گرفتن مزیت نسبی دراستان ایلام

قادر دشتی؛ پروین قادری نژاد

دوره 27، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 195-203

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.29538

چکیده
  با توجه به محدودیت منابع، طراحی علمی الگوی کشت به منظور افزایش بهره وری عوامل تولید و کاهش هزینه تولید واحد محصول ضروری می‌نماید. پژوهش حاضر با هدف مشخص کردن الگوی بهینه کشت محصولات زراعی با لحاظ مزیت نسبی در سه شهرستان دره شهر، ایوان و شیروان چرداول استان ایلام انجام پذیرفت. برای این منظور با استفاده از داده های سال 1390 ، شاخص های مزیت ...  بیشتر

بررسی چشم انداز پتانسیل صادراتی و رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا

محمدرضا پاکروان؛ امید گیلانپور

دوره 27، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 51-63

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.24252

چکیده
  در مطالعه حاضر، پتانسیل رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران و کشورهای منطقه خاور میانه و آفریقای جنوبی (منا) در دوره زمانی 2011-1995 با هم مقایسه شدند. برای این منظور ابتدا شاخص های صادراتی و وارداتی محصولات کشاورزی هر یک از بیست کشور منطقه منا محاسبه و سپس شاخص مزیت نسبی آشکار شده تجارت محصولات کشاورزی این کشورها محاسبه شدند. نتایج به دست ...  بیشتر

اثر سیاست‌های حمایتی بر مزیت نسبی تولید مهمترین محصولات جالیزی منطقه جیرفت

مهدیه ساعی

دوره 25، شماره 2 ، تیر 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i2.9710

چکیده
  چکیدهمزیت نسبی یکی از معیارهای مهم اقتصادی جهت برنامه‌ریزی تولید، صادرات و واردات است. در مطالعه حاضر وجود یا عدم وجود مزیت نسبی محصولات مهم جالیزی منطقه جیرفت(سیب زمینی، خیار و گوجه فرنگی) در سال زراعی 86-85 با استفاده از دو نوع شاخص شناسایی مزیت نسبی تعیین گردید. شاخص‌های نوع اول شاخص منفعت خالص اجتماعی، هزینه منابع داخلی و نسبت هزینه ...  بیشتر

مزیت نسبی و سیاست‌های حمایتی بر تولید کشمش استان قزوین

رامتین جولایی؛ مهدی کاظم نژاد

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8876

چکیده
  چکیدهمزیت نسبی اصطلاحی است که پتانسیل بالقوه و بالفعل کشور را برای تولید محصولات مختلف در مقایسه با بازارهای جهانی نشان می‌دهد. بنابراین تحقیقات در این زمینه می‌تواند رویکردی دوگانه داشته باشد. این تحقیقات هم می تواند پتانسیل کشور را در تولید محصولاتی که هنوز تولید نشده است نشان دهد و هم می‌تواند توان بالفعل محصولاتی را که در کشور ...  بیشتر

بررسی مزیت نسبی ایران در تولید زعفران

مجید آقایی؛ مهدیه رضاقلی زاده

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8897

چکیده
  چکیدهزعفران به عنوان طلای سرخ ایران با ارزش‌ترین محصول کشاورزی و گران‌ترین ادویه جهان در تاریخ صادرات کشورمان همواره از جایگاه خاصی برخوردار بوده و پس از پسته مهمژ ترین محصول صادراتی غیرنفتی کشور می باشد. لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش ماتریس تحلیل سیاست 3 (PAM)، ضمن بررسی شاخص های حمایتی، مزیت نسبی ایران در تولید زعفران ...  بیشتر

تعیین مزیت نسبی غلات در استان کرمان

لادن شفیعی؛ سعید یزدانی

دوره 24، شماره 4 ، دی 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i4.8192

چکیده
  چکیدهدر این تحقیق مزیت نسبی غلات شامل گندم، جو و ذرت دانه‌ای با استفاده از شاخص‌های هزینه منابع داخلی، نسبت هزینه به منفعت اجتماعی و شاخص نرخ حمایت موثر در سال 84-83 درشهر‌ستان کرمان، بافت و بردسیر بررسی شد و تاثیر نرخ های مختلف ارز، تغییرات قیمت و هزینه‌های تولید بر روی مزیت نسبی فعالیت‌های زراعی ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که ...  بیشتر

بررسی سیاست های حمایتی و مزیت نسبی تولید و صادرات پیاز :(مطالعه موردی: استان اصفهان)

اعظم رضایی؛ امیرحسین چیذری؛ نجمه نخعی

دوره 24، شماره 2 ، تیر 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i2.3929

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی سیاست های حمایتی دولت، مزیت نسبی تولید و صادرات پیاز برای دوره 85-79 در استان اصفهان انجام شده است. برای بررسی سیاست های حمایتی دولت، روش ماتریس تحلیل سیاست (PAM)4 بکار گرفته شده و به منظور بررسی مزیت نسبی تولید از شاخص هزینه منابع داخلی (DRC)5 ، همچنین برای محاسبه مزیت نسبی صادرات از شاخص های مزیت نسبی آشکار شده (RCA)6 ...  بیشتر

تحلیل مزیت نسبی و ساختار بازار صادرات جهانی پسته

قادر دشتی؛ محمد خداوردیزاده؛ رسول محمدرضایی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3495

چکیده
  چکیدهبه منظور کاهش آسیب پذیری اهداف توسعه اقتصادی، گسترش صادرات غیر نفتی و تنوع بخشیدن به درآمدهای صادراتی کشور ضرورت دارد. نظر به اهمیت محصول پسته در صادرات غیر نفتی کشور پژوهش حاضر با هدف تعیین مزیت نسبی و تحلیل ساختار بازار صادرات جهانی پسته صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این تحقیق سال های 2006- 2002 را شامل می شود. به منظور تعیین ...  بیشتر

تحلیل مزیت نسبی تولید گندم در سیستان

علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور

دوره 23، شماره 1 ، فروردین 1388

https://doi.org/10.22067/jead2.v1388i1.2069

چکیده
  چکیدهدر تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از جهاد کشاورزی شهرستان زابل و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 86-85 به بررسی مزیت نسبی تولید گندم در منطقه سیستان با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی3 و ماتریس تحلیل سیاستی4 پرداخته شده است. شاخص ضریب حمایت اسمی5 نشان داد در تمام بخش‌ها، مالیات غیرمستقیم بر تولید کننده ...  بیشتر