اقتصاد کشاورزی
کاربرد تابع تصادفی غیر نرمال پلاتو در تعیین سطح بهینه اقتصادی مصرف نهاده کودهای شیمیایی در تولید غلات آبی (محصولات گندم و جو آبی)

حمید بلالی؛ حبیب شهبازی؛ زهرا صید محمدی؛ مصطفی بنی اسدی

دوره 35، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 79-92

https://doi.org/10.22067/jead.2021.67444.1001

چکیده
  در سال‌های گذشته، مصرف بیش از اندازه کودهای شیمیایی، اثرات و پیامدهای زیست‌محیطی نامطلوبی مانند آلودگی آب و خاک و بروز مشکلاتی در مورد وضعیت سلامت انسان‌ها، به همراه داشته است. به دلیل اینکه استفاده نابهینه کودهای شیمیایی می‌تواند خطرات جدی برای محیط و سلامت جامعه ایجاد کند، در این مطالعه سطح بهینه اقتصادی مصرف کودهای شیمیایی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اثر تکانه‌های سیاست پولی و نرخ ارز بر قیمت محصولات کشاورزی در ایران

شهباز شمس الدینی؛ سارا قبادی؛ سعید دائی کریم زاده

دوره 35، شماره 1 ، فروردین 1400، ، صفحه 93-104

https://doi.org/10.22067/jead.2021.67922.1007

چکیده
  با توجه به جایگاه مهم بخش کشاورزی در اقتصاد ایران و تاثیرپذیری متغیرهای این بخش از اعمال سیاست‌های پولی و ارزی، مطالعه پیش‌روی با هدف بررسی اثر شوک‌های نرخ ارز و سیاست پولی برشاخص قیمت تولیدکننده محصولات کشاورزی با استفاده از رهیافت خود رگرسیون با وقفه‌های گسترده غیرخطی و داده‌های فصلی دوره 1388 تا 1398 در ایران انجام شده‌است. مانایی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تعیین راهبردهای توسعه‌ی بخش کشاورزی استان مازندران

حمید امیرنژاد؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ فاطمه کشیری کلایی؛ مهسا تسلیمی

دوره 34، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 421-445

https://doi.org/10.22067/jead.2021.17798.0

چکیده
  به­دلیل ویژگی­های بارز بخش کشاورزی، این بخش را می­توان محرکه­ی اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست. به­منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، بایستی ضمن تعیین بخش­های پایه به­منظور سرمایه­گذاری بهینه، چالش­های و پتانسیل­های پیش­روی این بخش نیز شناسایی شوند. با توجه به قابلیت­های تولید محصولات کشاورزی در استان مازندران، ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تأثیر قابلیت‌های پویای صادراتی زعفران خراسان بر مزیت رقابتی و عملکرد با تأکید بر دانش صادراتی

امیررضا کنجکاو منفرد؛ محمد هدایتی؛ فهیمه فرقانی اله آبادی

دوره 34، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 447-461

https://doi.org/10.22067/jead.2021.17796.0

چکیده
  در محیط پویای بازار صادراتی کنونی، درک صحیح از بازار و تحولات آن و تلاش در راستای پاسخگویی به نیازهای به سرعت در حال تغییر آن، یکی از عوامل اصلی ارتقای عملکرد بنگاه­های صادراتی است. بنابراین، بهره­گیری صحیح از قابلیت­های پویای صادرات یکی از راهکارهایی است که بیشترین کاربرد را برای بین المللی شدن شرکت­ها دارد. در این راستا تحقیق ...  بیشتر