با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
بررسی انتقال قیمت با استفاده از الگوی سنتی و نوین در بازار شیر ایران

یوسف رستمی؛ سیدصفدر حسینی؛ رضا مقدسی

دوره 32، شماره 4 ، دی 1397، ، صفحه 313-323

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i4.70251

چکیده
  با توجه به نقش و اهمیت عوامل بازار در تعیین قیمت مصرف­کننده، در این مقاله انتقال قیمت در بازار شیر ایران بررسی شده است. در این تحقیق الگوی هوک بعنوان مدل سنتی و الگوی تصحیح خطای برداری مارکف سوئیچینگ بعنوان مدل نوین با استفاده از داده­های ماهانه قیمت شیر از فروردین 1382 لغایت آذر 1394 برآورد شده است. الگوی هوک امکان بررسی تغییر قیمت سر ...  بیشتر

شوک قیمتی نهاده‌های تولید ذرت دانه‌ای و تاثیر آن بر قیمت محصول: رهیافت خودرگرسیون برداری با داده‌های تابلویی(PVAR)

ابراهیم مرادی؛ میلاد افشارمنش

دوره 31، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 170-178

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i2.59164

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر شوک‌های قیمتی نهاده‌های مورد استفاده در تولید ذرت دانه‌ای، بر قیمت این محصولاست. برای این منظور از داده‌های مربوط به قیمت نهاده‌های مورد استفاده در تولید ذرت از جمله زمین، کود، نیروی‌کار، بذر و سم و همین‌طور قیمت محصول ذرت از سال زراعی79-1378 تا 91-1390 برای 16 استان کشور که تولیدکننده 5/93 درصد از ذرت تولیدی ...  بیشتر

شناسائی مکانیزم انتقال قیمت در بازار خرمای ایران (کاربرد مدل گارچ دومتغیره)

حبیبه شرافتمند؛ علی اکبر باغستانی

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 70-79

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.48798

چکیده
  قیمت‌های بازار، مکانیزم‌ اولیه‌ای می باشند که سطوح مختلف بازار را به هم پیوند داده و شوک‌های وارده به هر سطح بازار را به سطح تولیدکننده، عمده ‌فروشی و خرده ‌فروشی انتقال می‌دهد. بررسی چگونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار، به گونه‌ای مرتبط با کارایی نظام بازاریابی بوده و رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را متاثر می‌سازد. مطالعه ...  بیشتر

بررسی چگونگی انتقال قیمت جهانی غلات به بازارهای داخلی این محصولات در ایران: کاربرد کشش‌ جانشینی آرمینگتون و کشش ارزی

قاسم لیانی؛ عفت قربانیان؛ محمد بخشوده

دوره 29، شماره 4 ، دی 1394، ، صفحه 334-344

https://doi.org/10.22067/jead2.v29i4.40078

چکیده
  هدف از این مطالعه بررسی انتقال قیمت غلات از بازار جهانی به بازار داخلی می‌باشد. در این راستا با استفاده از مدل ARDL به محاسبه کشش آرمینگتون و ارزی در بلندمدت و کوتاه مدت پرداخته شده و در ادامه عوامل تأثیرگذار بر واردات غلات مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. بدین منظور چهار گروه عمده غلات شامل گندم، جو، ذرت و برنج انتخاب و داده های سری زمانی ...  بیشتر

بررسی اثر انتقال قیمت‏های جهانی به بازارهای داخلی برای محصولات خاص بخش کشاورزی ایران

مهدی شعبان زاده خوشرودی؛ ابوالفضل محمودی؛ رضا اسفنجاری کناری

دوره 29، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 55-67

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.39534

چکیده
  جهانی سازی و رشد سریع تجارت منافع بالقوه تجاری بخش کشاورزی را از جنبه‏های مختلف افزایش می‏دهد. اما طی فرآیند جهانی سازی، نحوة اثرگذاری قیمت‏های جهانی بر قیمت‏های داخلی از مباحث مهم در تجزیه و تحلیل سیاست‏های تجاری است. چرا که طی این فرآیند قیمت‏های داخلی در ارتباط مستقیم با قیمت‏های جهانی قرار می‏گیرند. با این رویکرد هدف اصلی ...  بیشتر

بررسی اثر هدفمندی یارانه ها بر انتقال قیمت در بازار تخم مرغ ایران

محمود دانشور کاخکی؛ رضا حیدری کمال آبادی

دوره 25، شماره 4 ، دی 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.12191

چکیده
  چکیدهاین مطالعه تلاش می نماید تا به بررسی اثر هدفمند کردن یارانه ها بر انتقال قیمت روزانه بازار تخم مرغ ایران بپردازد. با توجه به اجرا شدن این طرح در اواخر آذرماه 1389، با استفاده از داده های روزانه از دی ماه 1388 تا آبان ماه 1390 و با بهره گیری از مدل ECM الگوهای انتقال قیمت مربوط به قبل و بعد از اجرای این طرح برآورد شده و با هم مقایسه شدند. نتایج ...  بیشتر

الگوی آستانه‌ای انتقال قیمت‌ در بازار گوشت مرغ ایران

مرضیه قدمی کوهستانی؛ افسانه نیکوکار؛ آرش دوراندیش

دوره 24، شماره 3 ، مهر 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i3.7736

چکیده
  چکیدهانتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیه بازار، منافعی برای بنگاه‌های فراوری و بازاریابی کالا ایجاد می‌کند و بر رفاه مصرف‌کنندگان اثر می‌گذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی حائز اهمیت است. هدف از این مقاله، بررسی چگونگی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ ایران است.‌ در پژوهش ...  بیشتر

الگوی انتقال قیمت در صنعت گوشت گاو ایران

افسانه نیکوکار؛ سیدصفدر حسینی؛ آرش دوراندیش

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3488

چکیده
  چکیدهیکی از مسائل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرف‌کنندگان یک کالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اثرپذیری قیمت در یک سطح بازار نسبت به تغییرات قیمت در سطوح دیگر بازار (چگونگی انتقال قیمت) آن کالا است. به دلیل اهمیت گوشت گاو در تأمین نیاز غذایی خانوار، تعداد قابل توجه تولیدکنندگان این محصول در کشور و نارضایتی مصرف‌کنندگان ...  بیشتر