یوسف رستمی؛ سیدصفدر حسینی؛ رضا مقدسی
چکیده
با توجه به نقش و اهمیت عوامل بازار در تعیین قیمت مصرفکننده، در این مقاله انتقال قیمت در بازار شیر ایران بررسی شده است. در این تحقیق الگوی هوک بعنوان مدل سنتی و الگوی تصحیح خطای برداری مارکف سوئیچینگ بعنوان مدل نوین با استفاده از دادههای ماهانه قیمت شیر از فروردین 1382 لغایت آذر 1394 برآورد شده است. الگوی هوک امکان بررسی تغییر قیمت سر ...
بیشتر
با توجه به نقش و اهمیت عوامل بازار در تعیین قیمت مصرفکننده، در این مقاله انتقال قیمت در بازار شیر ایران بررسی شده است. در این تحقیق الگوی هوک بعنوان مدل سنتی و الگوی تصحیح خطای برداری مارکف سوئیچینگ بعنوان مدل نوین با استفاده از دادههای ماهانه قیمت شیر از فروردین 1382 لغایت آذر 1394 برآورد شده است. الگوی هوک امکان بررسی تغییر قیمت سر مزرعه و خردهفروشی را در دو دوره زمانی و الگوی مارکف سوئیچینگ اجازه بررسی ارتباط چند رژیمی بین قیمت تولیدکننده و قیمت خردهفروشی را می دهد. نتایج اصلی نشان می دهد تفاوت معنیداری میان مجموع ضرایب متغیرهای افزایشی و کاهشی وجود دارد که این مهم نشانهای از نامتقارن بودن ساز و کار انتقال قیمت در بازار شیر ایران است. در بلند مدت انتقال قیمت بصورت کامل انجام می شود ولی در کوتاهمدت تعدیل قیمت بین دو سطح بازار نامتقارن است. به عبارت دیگر واکنش قیمت خردهفروشی به تغییرات افزایشی و کاهشی یکسان در قیمت تولیدکننده متفاوت می باشد که نتیجه آن انتفاع بیشتر خرده فروشان از تکانههای وارده به بازار می باشد.
ابراهیم مرادی؛ میلاد افشارمنش
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر شوکهای قیمتی نهادههای مورد استفاده در تولید ذرت دانهای، بر قیمت این محصولاست. برای این منظور از دادههای مربوط به قیمت نهادههای مورد استفاده در تولید ذرت از جمله زمین، کود، نیرویکار، بذر و سم و همینطور قیمت محصول ذرت از سال زراعی79-1378 تا 91-1390 برای 16 استان کشور که تولیدکننده 5/93 درصد از ذرت تولیدی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر شوکهای قیمتی نهادههای مورد استفاده در تولید ذرت دانهای، بر قیمت این محصولاست. برای این منظور از دادههای مربوط به قیمت نهادههای مورد استفاده در تولید ذرت از جمله زمین، کود، نیرویکار، بذر و سم و همینطور قیمت محصول ذرت از سال زراعی79-1378 تا 91-1390 برای 16 استان کشور که تولیدکننده 5/93 درصد از ذرت تولیدی کشور میباشند، از روش خود رگرسیون برداری با کاربرد دادههای تابلویی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که نوسان قیمت ذرت تا حدی متاثر از قیمت عوامل تولید است.63% از تغییرات رشد قیمت ذرت مربوط به مقادیر گذشته خود متغیر، 8/4 درصد مربوط به تغییر در رشد اجاره زمین، 24 درصد مربوط به تغییر در رشد قیمت کود شیمیایی؛ 1/5 درصد مربوط به رشد تغییر در رشد قیمت بذر (با توجه به نتایج تخمین نحوه اثر گذاری معکوس است)، و 4/1درصد مربوط به تغییر در رشد قیمت سموم کشاورزی است.با توجه به ارتباط بین قیمت نهادهها و ستاده ذرت، ساماندهی بازارتقاضای نهادهها و تامین و توزیع به موقع آنها در جهت کنترل نوسانات و شوکهای قیمتی در بازار نهادهمیتواند در تثبیت قیمت محصول ذرت موثر باشد.
حبیبه شرافتمند؛ علی اکبر باغستانی
چکیده
قیمتهای بازار، مکانیزم اولیهای می باشند که سطوح مختلف بازار را به هم پیوند داده و شوکهای وارده به هر سطح بازار را به سطح تولیدکننده، عمده فروشی و خرده فروشی انتقال میدهد. بررسی چگونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار، به گونهای مرتبط با کارایی نظام بازاریابی بوده و رفاه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را متاثر میسازد. مطالعه ...
بیشتر
قیمتهای بازار، مکانیزم اولیهای می باشند که سطوح مختلف بازار را به هم پیوند داده و شوکهای وارده به هر سطح بازار را به سطح تولیدکننده، عمده فروشی و خرده فروشی انتقال میدهد. بررسی چگونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار، به گونهای مرتبط با کارایی نظام بازاریابی بوده و رفاه تولیدکنندگان و مصرفکنندگان را متاثر میسازد. مطالعه حاضر چگونگی مکانیزم انتقال قیمت را در بازار خرما طی دوره 1391:4-1361:1 با استفاده از مدل گارچ دو متغیره به روش بردار مشخصه مورد بررسی قرار داد. نتایج آزمون همگرائی جوهانسن حاکی از ارتباط بلندمدت میان شاخص بهای تولیدکننده و شاخص بهای مصرفکننده خرما می باشد. نتایج آزمون علیت گرنجر نشان داد که یک رابطه علی یک طرفه از شاخص بهای مصرفکننده به سمت شاخص بهای تولیدکننده وجود دارد. نتایج همچنان حاکی از آن است که نرخ تغییر در قیمتهای مصرفی به طور جزئی باعث تغییر در قیمتهای تولیدی میشود به طوریکه یک واحد افزایش در شاخص قیمت مصرفکننده به میزان کمتر از یک واحد (003/0 واحد) شاخص قیمت تولیدکننده را افزایش میدهد به عبارت دیگر انتقال قیمت در بازار خرما به صورت ناقص انجام میگیرد. لذا در راستای سیاستهای اصلاح نظام ناقص بازار خرما و ایجاد ثبات درآمد تولیدکنندگان، توصیه میشود دولت با اجرای سیاست های تنظیم بازار و حضور به موقع دستگاه مباشر در بازار خرید این محصول در فصل برداشت و انجام اقدامات حمایتی و ساختاری همانند انبارداری و بسته بندی به موقع و مناسب، منجر به انتقال متعادل قیمت و نتیجتا افزایش رفاه تولیدکننده و مصرف کننده گردد.
قاسم لیانی؛ عفت قربانیان؛ محمد بخشوده
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی انتقال قیمت غلات از بازار جهانی به بازار داخلی میباشد. در این راستا با استفاده از مدل ARDL به محاسبه کشش آرمینگتون و ارزی در بلندمدت و کوتاه مدت پرداخته شده و در ادامه عوامل تأثیرگذار بر واردات غلات مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. بدین منظور چهار گروه عمده غلات شامل گندم، جو، ذرت و برنج انتخاب و داده های سری زمانی ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی انتقال قیمت غلات از بازار جهانی به بازار داخلی میباشد. در این راستا با استفاده از مدل ARDL به محاسبه کشش آرمینگتون و ارزی در بلندمدت و کوتاه مدت پرداخته شده و در ادامه عوامل تأثیرگذار بر واردات غلات مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. بدین منظور چهار گروه عمده غلات شامل گندم، جو، ذرت و برنج انتخاب و داده های سری زمانی طی سالهای 1360 تا 1390 مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج، گندم، جو و ذرت از نظر مصرف کننده ایرانی جانشین و برنج مکمل نمونه وارداتی آن است. برای سه گروه اول سیاستهای قیمتی که باعث گرانتر شدن نسبی آنها شود سهم وارداتی آنها را افزایش خواهد داد البته در مورد ذرت کشش ارزی منفی نشان دهنده این است که افزایش قیمت جهانی میتواند باعث افزایش صادرات این محصول به سایر کشورها شود. همچنین نتایج حاکی از آن است که در کوتاه مدت و بلند مدت تولید ناخالص داخلی، تولید داخلی غلات و نرخ تعرفه گمرکی اثر معنی داری بر واردات غلات داشتهاند. لذا به منظور تنظیم واردات غلات به کشور و تنظیم بازار داخلی آنها، علاوه بر چگونگی انتقال قیمت از بازار جهانی به بازار داخلی، دولت به اثر عواملی همچون نرخ تعرفه و نرخ ارز بر واردات این محصولات نیز توجه نماید.
مهدی شعبان زاده خوشرودی؛ ابوالفضل محمودی؛ رضا اسفنجاری کناری
چکیده
جهانی سازی و رشد سریع تجارت منافع بالقوه تجاری بخش کشاورزی را از جنبههای مختلف افزایش میدهد. اما طی فرآیند جهانی سازی، نحوة اثرگذاری قیمتهای جهانی بر قیمتهای داخلی از مباحث مهم در تجزیه و تحلیل سیاستهای تجاری است. چرا که طی این فرآیند قیمتهای داخلی در ارتباط مستقیم با قیمتهای جهانی قرار میگیرند. با این رویکرد هدف اصلی ...
بیشتر
جهانی سازی و رشد سریع تجارت منافع بالقوه تجاری بخش کشاورزی را از جنبههای مختلف افزایش میدهد. اما طی فرآیند جهانی سازی، نحوة اثرگذاری قیمتهای جهانی بر قیمتهای داخلی از مباحث مهم در تجزیه و تحلیل سیاستهای تجاری است. چرا که طی این فرآیند قیمتهای داخلی در ارتباط مستقیم با قیمتهای جهانی قرار میگیرند. با این رویکرد هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی انتقال قیمتهای جهانی به بازارهای داخلی برای محصولات خاص بخش کشاورزی ایران طی دوره 91-1360 میباشد. جهت رسیدن به این هدف در مطالعه حاضر کشش آرمینگتون و ارزی مربوط به ۱0 قلم گروه کالای منتخب بخش کشاورزی ایران شامل گندم، جو، برنج، ذرت، کنجاله سویا، روغن (سویا و آفتابگردان)، شکر، تخم مرغ، گوشت مرغ و گوشت قرمز با استفاده از الگوی خود توضیح با وقفههای توزیعی (ARDL) برآورد و مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از برآورد کشش آرمینگتون و ارزی نشان میدهد که نوسان قیمتهای جهانی طی دوره بلندمدت بیشتر از دوره کوتاهمدت به بازار داخلی محصولات انتقال مییابد. همچنین چنان چه محصول تولیدی با شکاف تقاضای داخل مواجه باشد و یا تعداد جانشینهای آن در بازار داخلی اندک باشد بیشتر از قیمتهای جهانی متاثر خواهد شد. نتایج حاصل از الگوی تصحیح خطلا نیز بیانگر آن است که سرعت تعدیل به سمت تعادل بلندمدت برای اکثر محصولات به کندی صورت میگیرد به طوریکه اگر چنان چه به بازار هر یک از محصولات تحت بررسی شوکی وارد شود جهت تصحیح عدم تعادل کوتاهمدت و بازگشت مدل به تعادل بلندمدت به زمان نسبتا زیادی نیاز است.
محمود دانشور کاخکی؛ رضا حیدری کمال آبادی
چکیده
چکیدهاین مطالعه تلاش می نماید تا به بررسی اثر هدفمند کردن یارانه ها بر انتقال قیمت روزانه بازار تخم مرغ ایران بپردازد. با توجه به اجرا شدن این طرح در اواخر آذرماه 1389، با استفاده از داده های روزانه از دی ماه 1388 تا آبان ماه 1390 و با بهره گیری از مدل ECM الگوهای انتقال قیمت مربوط به قبل و بعد از اجرای این طرح برآورد شده و با هم مقایسه شدند. نتایج ...
بیشتر
چکیدهاین مطالعه تلاش می نماید تا به بررسی اثر هدفمند کردن یارانه ها بر انتقال قیمت روزانه بازار تخم مرغ ایران بپردازد. با توجه به اجرا شدن این طرح در اواخر آذرماه 1389، با استفاده از داده های روزانه از دی ماه 1388 تا آبان ماه 1390 و با بهره گیری از مدل ECM الگوهای انتقال قیمت مربوط به قبل و بعد از اجرای این طرح برآورد شده و با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که بعد از هدفمندی یارانه ها، سرعت انتقال افزایش ها و کاهش های قیمت عمده فروشی کندتر شده است. مقایسه سطوح معنی داری متغیرهای مقادیر منفی و غیرمنفی اجزای اخلال نیز نشان داد که بعد از هدفمندی یارانه ها انحرافات منفی تعادل بلندمدت تعدیل نمی شود. مقایسه کشش های بلندمدت و کوتاه مدت نشان داد که مقادیر کشش های مربوط به الگوی انتقال قیمت بعد از هدفمندی یارانه ها کمتر از الگوی انتقال قیمت قبل از هدفمندی یارانه است. همچنین مقایسه آزمون های تقارن انتقال قیمت نشان داد که هدفمندی یارانه ها موجب عدم تقارن کوتاه مدت در انتقال قیمت روزانه بازار تخم مرغ ایران شده است. اقداماتی مانند کاهش مداخلات دولت در بازار، بهبود زیرساخت ها و تشکیل تعاونیهای تولید و توزیع می تواند در بهبود تقارن انتقال قیمت روزانه بازار تخم مرغ ایران بسیار مؤثر باشد.
مرضیه قدمی کوهستانی؛ افسانه نیکوکار؛ آرش دوراندیش
چکیده
چکیدهانتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیه بازار، منافعی برای بنگاههای فراوری و بازاریابی کالا ایجاد میکند و بر رفاه مصرفکنندگان اثر میگذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی حائز اهمیت است. هدف از این مقاله، بررسی چگونگی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ ایران است. در پژوهش ...
بیشتر
چکیدهانتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیه بازار، منافعی برای بنگاههای فراوری و بازاریابی کالا ایجاد میکند و بر رفاه مصرفکنندگان اثر میگذارد. به همین دلیل، تحلیل انتقال قیمت در بازارهای کشاورزی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی حائز اهمیت است. هدف از این مقاله، بررسی چگونگی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ ایران است. در پژوهش حاضر، با استفاده از آمار هفتگی قیمتهای در مرغداری و خردهفروشی در سالهای 88-1381 و الگوی آستانهای، تحلیل انتقال قیمت انجام شده است. نتایج نشان میدهند که انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ ایران نامتقارن است و افزایشهای قیمت مرغ زنده در مرغداری، در مقایسه با کاهشهای قیمت، بیشتر و سریعتر به سطح خردهفروشی منتقل میشوند. همچنین سیاست تنظیم بازار گوشت مرغ، اثر معنیداری بر نوسانهای قیمت گوشت مرغ نداشته است. از آنجا که بهنظر میرسد انتقال نامتقارن قیمت در بازار گوشت مرغ ایران، به دلیل وجود تورم و همچنین ساختار غیررقابتی در صنعت کشتارگاهی بهوجود آمده باشد، پیشنهاد میشود سیاستهای حمایتی مناسب برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت کشتارگاهی، در مناطقی از کشور که کمبود ظرفیت کشتار وجود دارد، اتخاذ گردد. Q13:JEL طبقه بندی
افسانه نیکوکار؛ سیدصفدر حسینی؛ آرش دوراندیش
چکیده
چکیدهیکی از مسائل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرفکنندگان یک کالا را تحت تأثیر قرار میدهد، اثرپذیری قیمت در یک سطح بازار نسبت به تغییرات قیمت در سطوح دیگر بازار (چگونگی انتقال قیمت) آن کالا است. به دلیل اهمیت گوشت گاو در تأمین نیاز غذایی خانوار، تعداد قابل توجه تولیدکنندگان این محصول در کشور و نارضایتی مصرفکنندگان ...
بیشتر
چکیدهیکی از مسائل مهمی که سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرفکنندگان یک کالا را تحت تأثیر قرار میدهد، اثرپذیری قیمت در یک سطح بازار نسبت به تغییرات قیمت در سطوح دیگر بازار (چگونگی انتقال قیمت) آن کالا است. به دلیل اهمیت گوشت گاو در تأمین نیاز غذایی خانوار، تعداد قابل توجه تولیدکنندگان این محصول در کشور و نارضایتی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از زیاد بودن حاشیه بازار این ماده غذایی، هدف این مقاله بررسی چگونگی انتقال قیمت بین سطوح مختلف بازار گوشت گاو ایران است. در مقاله حاضر با استفاده از آمار ماهانه قیمت گاو زنده در گاوداری و قیمت در کشتارگاه و خردهفروشی گوشت گاو در سالهای 84-1377 و بهکارگیری الگوی تصحیح خطا، چگونگی انتقال قیمت گوشت گاو از گاوداری تا کشتارگاه، از کشتارگاه تا خردهفروشی و از گاوداری تا خردهفروشی بررسی شد. نتایج نشان داد که انتقال قیمت در تمام سطوح بازار گوشت گاو ایران در بلندمدت متقارن و در کوتاهمدت از گاوداری تا خردهفروشی و از گاوداری تا کشتارگاه نامتقارن است. کششهای انتقال قیمت نشان میدهند که افزایشهای قیمت گاو زنده در گاوداری با شدت بیشتری به سطح خردهفروشی منتقل میشوند در حالی که کاهشهای قیمت، بهکندی به سطوح بالاتر بازار انتقال مییابند. در نتیجه عدم تقارن در انتقال قیمت در بازار گوشت گاو، مصرفکنندگان این کالا قیمتی بیشتر از قیمت تمامشده محصول میپردازند و عوامل بازاریابی این کالا از نوسانات قیمت، سود کسب میکنند.