با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
بازاریابی دیجیتال کشاورزی در اقتصادهای در حال توسعه: تعیین عوامل موثر بر تمایل مصرف‌کنندگان در ارومیه، ایران

مرتضی مولائی؛ معصومه رشیدقلم؛ باقر حسین‌پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403

https://doi.org/10.22067/jead.2025.91586.1325

چکیده
  این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل مصرف‌کنندگان برای استفاده از بازاریابی دیجیتال محصولات کشاورزی در شهر ارومیه، که در آن کشاورزی نقش محوری در اقتصاد محلی ایفا می‌کند، می‌پردازد. داده‌های مورد نیاز از 385 مصرف‌کننده با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
طراحی مدل موانع توسعه زنجیره‌های تولیدی محصولات کشاورزی (مطالعه موردی: باغات مشگین شهر)

ناصر سیف اللهی؛ رحیم محمدخانی

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 377-392

https://doi.org/10.22067/jead.2022.76629.1132

چکیده
  کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار در اقتصاد هر کشور است که نقش مهمی در استقلال سیاسی و اقتصادی آن ایفا می‌کند. عدم وجود یک سیستم اطلاعاتی جامع و مدلی کاربردی در زنجیره‌ی تامین محصولات کشاورزی سبب شده است این بخش از اقتصاد کشور با وجود استعداد بالقوه، کارایی لازم را نداشته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی موانع زنجیره­های ...  بیشتر

یک تحلیل تجربی از رقابت‌پذیری محصولات کشاورزی استان کردستان

هیوا رحیمی نیا؛ بیت اله اکبری مقدم

دوره 34، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 1-13

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.73577

چکیده
  محدودیت عوامل تولید و نیاز روز افزون به بازارهای جهانی، رقابت­پذیری محصولات را به موضوعی مهم تبدیل کرده است. از سوی دیگر رشد نامتوازن منطقه­ای در ایران، لزوم تحقیقات منطقه­ای و شناسایی مزیت­های تولیدی هر منطقه را دو چندان کرده است. در این مقاله سعی می­شود که ترکیبی از شاخص­های مزیت نسبی و رقابتی به جهت بررسی رقابت­پذیری ...  بیشتر

اندازه گیری هزینه تجارت محصولات کشاورزی و شناسایی عوامل موثر بر آن در تجارت ایران با کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه

میترا ژاله رجبی؛ رضا مقدسی

دوره 28، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 92-105

https://doi.org/10.22067/jead2.v1391i6.31918

چکیده
  مطالعه حاضر با توجه به التزام مدیریت تجارت محصولات کشاورزی، به اندازه گیری هزینه‌های تجارت دوجانبه و شناسایی عوامل موثر بر آن در تجارت دوجانبه ایران و شرکای عمده تجارت این محصولات در دو گروه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پرداخته است. بر اساس نتایج به دست آمده میانگین موزون هزینه‌های تجارت دوجانبه ایران و شرکای عمده توسعه یافته ...  بیشتر

بررسی چشم انداز پتانسیل صادراتی و رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا

محمدرضا پاکروان؛ امید گیلانپور

دوره 27، شماره 1 ، فروردین 1392، ، صفحه 51-63

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.24252

چکیده
  در مطالعه حاضر، پتانسیل رقابت پذیری محصولات کشاورزی ایران و کشورهای منطقه خاور میانه و آفریقای جنوبی (منا) در دوره زمانی 2011-1995 با هم مقایسه شدند. برای این منظور ابتدا شاخص های صادراتی و وارداتی محصولات کشاورزی هر یک از بیست کشور منطقه منا محاسبه و سپس شاخص مزیت نسبی آشکار شده تجارت محصولات کشاورزی این کشورها محاسبه شدند. نتایج به دست ...  بیشتر

پیش بینی ارزش واردات محصولات کشاورزی ایران: مقایسه کاربرد روش های شبکه عصبی مصنوعی و مدل های اقتصاد سنجی

سیدصفدر حسینی؛ محمدرضا پاکروان؛ امید گیلانپور

دوره 25، شماره 3 ، مهر 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i3.10845

چکیده
  چکیدهدر مطالعه حاضر، واردات بخش کشاورزی ایران برای دوره 94-1389 با استفاده از روش های اقتصادسنجی و شبکه عصبی مصنوعی پیش بینی شده است. برای این منظور از داده های دوره 83-1350 برای پیش بینی و آموزش شبکه و از داده های دوره 88-1383 برای آزمون صحت پیش-بینی های به دست آمده استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که شبکه عصبی پیشرو دارای خطای کمتر و عملکرد ...  بیشتر

آزادسازی تجاری و اثرپذیری بخش کشاورزی ایران از تکانه های ناشی از آن

محمدرضا لطفعلی پور؛ یداله آذرین فر؛ امیر دادرس مقدم

دوره 23، شماره 2 ، مهر 1388

https://doi.org/10.22067/jead2.v1388i2.2534

چکیده
  چکیدهاثر آزاد سازی تجاری و تاثیرات آن بر بخش کشاورزی ایران در خلال سالهای 1346 – 1386 موضوع مقاله حاضر است. بدین منظور بر اساس تئوریها، مدلهای صادرات، واردات، عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی تشکیل گردیده و به روش الگوی خود توضیح برداری((VAR ، تخمین زده شده است. همچنین به منظور تعیین میزان تاثیر هریک از متغیر های الگو ها از روش تجزیه واریانس ...  بیشتر