با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
اولویت‌بندی بازارهای هدف زعفران ایران بر اساس شاخص‌های رقابت بازاری

مرتضی مجیدیان؛ آرش دوراندیش

دوره 38، شماره 2 ، تیر 1403، ، صفحه 177-194

https://doi.org/10.22067/jead.2024.87254.1258

چکیده
  صادرات محصولات کشاورزی یکی از راهبردهای توسعه صادرات غیرنفتی و رشد پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آید. زعفران به‌عنوان یک محصول صادراتی دارای اهمیت ویژه‌ای در صادرات غیرنفتی ایران است. از آنجا‌که ایران در صادرات زعفران در بین چهار کشور برتر جهان قرار دارد، هدف این مطالعه اولویت‌بندی بازارهای هدف زعفران ایران ...  بیشتر

تغییرات رفتاری صنعت گوشت تحت نوسانات غیرمنتظره تقاضا

علی فلاحتی؛ شهرام فتاحی؛ الهام رضایی

دوره 32، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 97-108

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i2.62589

چکیده
  امروزه نااطمینانی جایگاه ویژه‌ای را در ادبیات اقتصادی به خود اختصاص داده است. نااطمینانی قادر است از طریق تغییر رفتار بنگاه‌ها در سطح خرد بر ساختار و عملکرد بازار تأثیرگذار باشد. چون داشتن سیاست‌های مطمئن در سطح خرد بعنوان یک پیش شرط مهم عملکرد بهتر در سطح کلان مطرح می‌شود، این مقاله سعی دارد با استفاده از داده‌های فصلی سال‌های ...  بیشتر

بررسی اثر تغییر ساختار بازار پسته ایران بر رفاه عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان در چارچوب مدل تعادل فضایی

فاطمه کشیری کلائی؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان

دوره 29، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 43-54

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.39003

چکیده
  مطابق با بررسی ساختار بازار پسته در ایران، وجود مشکلاتی چند در این محصول موجب ایجاد قدرت انحصاری برخی شرکت ها در تعیین قیمت این محصول در بازارهای داخلی گشته است. این مسئله موجب انحراف از بهینة اجتماعی و ایجاد اثراتی در رفاه اقشار مختلف جامعه می گردد. لذا در مطالعة حاضر با استفاده از اطلاعات سال 1389، با هدف بررسی وجود یا عدم وجود انحصار ...  بیشتر

تحلیل مزیت نسبی و ساختار بازار صادرات جهانی پسته

قادر دشتی؛ محمد خداوردیزاده؛ رسول محمدرضایی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3495

چکیده
  چکیدهبه منظور کاهش آسیب پذیری اهداف توسعه اقتصادی، گسترش صادرات غیر نفتی و تنوع بخشیدن به درآمدهای صادراتی کشور ضرورت دارد. نظر به اهمیت محصول پسته در صادرات غیر نفتی کشور پژوهش حاضر با هدف تعیین مزیت نسبی و تحلیل ساختار بازار صادرات جهانی پسته صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این تحقیق سال های 2006- 2002 را شامل می شود. به منظور تعیین ...  بیشتر

بررسی ساختار بازار و نظام بازاریابی گل و گیاهان زینتی در ایران مطالعة موردی؛ بازار گل رز شاخه بریده در اصفهان

علیرضا نیکویی؛ محسن رفعتی؛ محمد بخشوده

دوره 23، شماره 2 ، مهر 1388

https://doi.org/10.22067/jead2.v1388i2.2544

چکیده
  چکیدهتولید گل و گیاهان زینتی در ایران، در عین حال که توام با مزیتهای قابل توجهی می‌باشد، چالشها و نارسائی هائی را نیز در ساختار بازار و بازاریابی این محصولات در بر دارد. در این مطالعه، به بررسی مسیرهای مختلف بازاررسانی گل و گیاهان زینتی در وضعیت ساختار بازار موجود براساس معیارهای اقتصادی بازاریابی و ویژگیهای ساختار بازار، پرداخته ...  بیشتر