شناسایی زمینه‌های بکارگیری فناوری اطلاعات (IT) توسط آموزشگران در آموزش‌های علمی-کاربردی کشاورزی ومنابع طبیعی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

تحقیق حاضر با هدف تحلیل زمینه‌های بکارگیری فناوری اطلاعات توسط آموزشگران در آموزش‌های علمی-کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1387 انجام گردید. نوع تحقیق از نوع توصیفی-همبستگی می‌باشد که که به روش پیماش انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 2569 از. نمونه آماری این پژوهش تعداد 138 نفر از آموزشگران مراکز آموزشی علمی-کاربردی کشاورزی و منابع طبیعی است با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای از شش منطقه کشور انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آورری اطلاعات پرسشنامه بود که اعتبار (روائی) آن با نظر چند تن از متخصصین و اساتید گروه ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تهران مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین قابلیت اعتماد (پایائی) تعداد 30 عدد پرسشنامه در دو استان تهران و زنجان آزمون مقدماتی شد (البته این تعداد در تحلیل نهایی وارد نگردید) و آلفای کرونباخ آن محاسبه شد که برای بخش‌های مختلف پرسشنامه از مقدار مناسب برخوردار بود. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج همبستگی نشان دادکه میان تعداد زمینه‌های بکارگیری فناوری اطلاعات توسط آموزشگران با آشنایی و مهارت کامپیوتری، آشنایی و مهارت اینترنتی، مهارت در زبان انگلیسی، متوسط میزان بکارگیری اینترنت، متوسط میزان بکارگیری کامپیوتر، مزیت استفاده در سطح 5 درصد و با تهیه مقاله علمی-مروری و تهیه مقاله علمی-پژوهشی در سطح 1 درصد رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد، بمنظور شناسایی مهمترین زمینه‌های بکارگیری فناوری اطلاعات توسط آموزشگران در مراکز آموزشی علمی-کاربردی از تحلیل عاملی نوع R(اکتشافی) استفاده گردید که نتایج نشان داد متغیرها در چهار عامل، گسترش ارتباط درون و برون سازمانی، تسهیل فرایندهای آموزشی، افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای آموزشگران و تسهیل فرایندهای سازمانی قرار می‌گیرند که این چهار عامل در حدود 72 درصد واریانس زمینه‌های بکارگیری فناوری اطلاعات را در این مراکز برآورد می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification of Application Contexts of Information Technology by Educators of Applied Science and Technology Institutes in Agriculture and Natural Resources Filed

نویسندگان [English]

  • A. Asadi
  • A. Karimi
  • F. Karami
Tehran University
چکیده [English]

The main objective of present study was Identification of Application Contexts of Information Technology by educators of applied science and technology institutes in agriculture and natural resources filed. the study was discriptive – corralation research that carried out through survay method. statistical population of study consisted of (N=2569) educators of applied science and technology institutes in agriculture and natural resources fild in iran. multi steps samplin was employed and 138 members of educators selected from six regions of country. Questionnaire was employed for data collection. Questionnaire validation verified by the group of experts and professors of department of agricultural education and extension of Tehran university. A pilot study with the 30 numbers of questionnaire was conducted to determine the reliability of research tools, and was estimated the Cronbochs alpha that different parts of questionnaire were suitable for study. The collected data were analyzed by the SPSS software. The results of correlation showed that there was significant and positive correlation between the number of IT application contexts by instructors with computer familiarity and its skills, internet familiarity and its skills, English language skills, advantages of using of IT, the average use of internet and the average use of computer at level of 0.95 and it had significant and positive correlation with the numbers of review articles and the numbers of scientific papers at 0.99 level. To identify the most important of IT application contexts by educators in agricultural and natural resources applied science and technology institutes, the R-Type Factor Analysis was employed. Results indicated the variables were categorized in four factors include of: development of intra and inter organization relations, to making easy the educational process. Increasing of the educators professional skills, and facilitation of the organization process. These four factors estimated about 72 percent of variances of IT application contexts by educators of applied science and technology institutes in agriculture and natural resources fild.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Technologies
  • Applied science and technology Education
  • Educator
  • Internet
  • Computer
  • Contexts
CAPTCHA Image