بررسی میزان کسب و توسعه مهارت‌های شغلی دانشجویان علمی-کاربردی کشاورزی استان آذربایجان غربی

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس تهران

2 دانشگاه تهران

چکیده

آموزش‌های علمی- کاربردی کشاورزی که وظیفه ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان را توأم با آموزش‌های نظری برعهده دارد می تواند با توسعه مهارت‌های شغلی در برنامه‌های آموزشی در جهت تقویت برخی ویژگی‌ها، توانایی‌ها ومهارت‌ها گام‌های اساسی بردارد. به این منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان کسب و توسعه مهارت‌های شغلی دانشجویان علمی -کاربردی کشاورزی استان آذربایجان غربی در سال1389در چارچوب کلی پژوهش‌های پیمایشی به اجرا در آمد. جامعه آماری این تحقیق 645 نفر از دانشجویان علمی- کاربردی بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 160 نفر محاسبه شد که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. روایی ابزار تحقیق بر اساس نظرات گروهی از اساتید دانشگاه تهران، تربیت مدرس و متخصصین دوره‌های علمی - کاربردی کشاورزی مورد تایید قرار گرفت. اعتبار این پژوهش نیز از طریق محاسبه ضریب الفای کرونباخ برای کلیه متغیرهای پرسشنامه82/0 بدست آمد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS win تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن نشان داده است که بین سطح تحصیلات پدر، درآمد ماهیانه خانواده و بکارگیری روشهای آموزش کارآفرینی با کسب و توسعه مهارت‌های شغلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌گردد با عنایت به اهمیت آموزش‌های علمی- کاربردی کشاورزی و نیاز بخش کشاورزی به دانش آموختگاتی توانمند برای کسب و توسعه مهارت‌های شغلی،با بر گزاری کارگاه‌های آموزشی به عنوان موثرترین روش آموزشی و با اولویت قرار دادن محتوای دروس تخصصی در سطوح مختلف دانشی و مهارتی در سر فصل‌های کتب آموزشی و آموزش تخصص‌های حرفه‌ای، دانشجویان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون آموزش داده و تحویل جامعه دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the business and development level associated with Job Skills of Agricultural Applied-Scientific Students of West Azerbaijan Province of Iran

نویسندگان [English]

  • N. Leis 1
  • M. Cheizari 1
  • A. Rezvanfar 2
  • E. Abasi 1
1 Dept. of Agriculture Education and Extension of Agriculture College of Teacher Training University of Iran
2 Education and Extension Group of Pardis College and Natural Resources of Tehran University of Iran
چکیده [English]

Agricultural applied-scientific education that develops the practical skills of students to getter with theoretical education can development of job skills take steps with development of job skills in educational programs in reinforcing the specification, abilities and skills of students. The aim of the study was to investigate the rate of the Business and the development of job skills of agricultural applied-scientific students of West Azerbaijan province of Iran in 2010. The study was performed based on the general frame of research survey. The statistical community of the study was645 applied-scientific students. The sample were160 that were calculated by the Cochran formula. And the data was chosen through the random stratified sampling. The validity of the study instrument was confirmed by the professors of Tehran and Teacher Training Universities and agricultural applies-scientific specialists. The reliability of the study was calculated by Cronbachs’ alpha coefficient (r=0/82) for the whole questionnaire variables . The coefficient shows that the instrument of the study was reliable. The data were analyzed by SPSS win software. The results of the spearmen’s’ correlation coefficient showed that there is positive and significant relationship between age, the level of father education, monthly family earnings, the application of entrepreneurship education methods and developing job skills of students. With consideration to the importance of the agricultural applied- scientific education and the need of agricultural sector to professional graduators in business and development of the job skills, the study suggests that the educational workshops should be considered as the most effective educational method. The priority should be given to the content of the major lessons. In different stages, the syllabuses should be designed at the purpose of training students to improve their skills for hunting jobs, professions and business.

کلیدواژه‌ها [English]

  • development
  • job Skills
  • Students
  • Applied-scientific
  • Agriculture
  • employment
CAPTCHA Image