علی فلاحتی؛ شهرام فتاحی؛ الهام رضایی
چکیده
امروزه نااطمینانی جایگاه ویژهای را در ادبیات اقتصادی به خود اختصاص داده است. نااطمینانی قادر است از طریق تغییر رفتار بنگاهها در سطح خرد بر ساختار و عملکرد بازار تأثیرگذار باشد. چون داشتن سیاستهای مطمئن در سطح خرد بعنوان یک پیش شرط مهم عملکرد بهتر در سطح کلان مطرح میشود، این مقاله سعی دارد با استفاده از دادههای فصلی سالهای ...
بیشتر
امروزه نااطمینانی جایگاه ویژهای را در ادبیات اقتصادی به خود اختصاص داده است. نااطمینانی قادر است از طریق تغییر رفتار بنگاهها در سطح خرد بر ساختار و عملکرد بازار تأثیرگذار باشد. چون داشتن سیاستهای مطمئن در سطح خرد بعنوان یک پیش شرط مهم عملکرد بهتر در سطح کلان مطرح میشود، این مقاله سعی دارد با استفاده از دادههای فصلی سالهای 1395-1375، به بررسی این مسئله بپردازد که آیا پویایی رفتاری بنگاهها در مقابل شوکهای تقاضا قادر بوده ساختار بازار گوشت قرمز ایران را به سمت رقابتیتر شدن سوق دهد. این رفتار بعنوان واکنش سیاستگذاری صنعت انحصار چندجانبه در چارچوب الگوی قیمت- ماشهای گرین و پورتر تفسیر میشود. تجزیه و تحلیل تجربی بر اساس یک مدل سیستم معادلات همزمان (تابع تقاضا و تابع عرضه) با استفاده از روش تخمین حداقل مربعات دو مرحلهای ارائه شده است، از این رو باید شوک منفی تقاضا به صورت یک متغیر دامی بعنوان یک متغیر توضیحی در تابع عرضه قرار گیرد، لذا ابتدا تابع تقاضا برآورد شد و به ازاء پسماندهای منفی آن، عدد یک برای متغیر دامی اختصاص یافت. نتایج برآورد تابع عرضه نشان داد، شوک منفی تقاضا با ضریب 1/0 تأثیر منفی و معنیداری بر متغیر لگاریتم قیمت گوشت قرمز داشته، این نتیجه با تأیید سیاست قیمت ماشهای گویای قابلیت تغییر ساختار این بازار به سمت رقابتیتر شدن به همراه شوک منفی تقاضا است؛ به طوریکه با استفاده از این نتیجه سیاستگذاران خواهند توانست با ارائه الگوی مناسب، راه رسیدن صنعت را به سمت اجرای سیاستهای رقابتی و ضد انحصار هموار سازند.