اقتصاد کشاورزی
پریسا طالبی؛ مریم امیدی نجف آبادی؛ فرهاد لشگرارا
چکیده
مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از اساسیترین چالشهای جمعیت رو به افزایش دنیاست. نگرانی از آثار مصرف آنتی بیوتیک در پرورش طیور رو به افزایش است و استفاده کمتر از آنتی بیوتیکها و پرورش مرغ سبز میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت جامعه ایفا کند. در نتیجه با افزایش فرهنگ استفاده از غذای سالم در جامعه و از طرف دیگر صرفه اقتصادی بلند مدت و ...
بیشتر
مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از اساسیترین چالشهای جمعیت رو به افزایش دنیاست. نگرانی از آثار مصرف آنتی بیوتیک در پرورش طیور رو به افزایش است و استفاده کمتر از آنتی بیوتیکها و پرورش مرغ سبز میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت جامعه ایفا کند. در نتیجه با افزایش فرهنگ استفاده از غذای سالم در جامعه و از طرف دیگر صرفه اقتصادی بلند مدت و کاهش هزینههای درمان برای دولت، توسعه بازاریابی آن امری ضروری به نظر میرسد. در این راستا هدف مقاله حاضر به دنبال آگاهی از تاثیر حمایتهای دولت در توسعه بازاریابی مرغ سبز و میزان مشارکت دولت در برنامههای اجتماعی مرتبط با بازاریابی مرغ سبز میباشد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به شیوه کمی انجام شد. روش تحلیل مورد استفاده در این مطالعه، همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق 250 نفر از کسانی هستند که در زمینه بازاریابی مرغ سبز به طریقی اطلاعات و دخالت دارند که برمبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 150 نفر برآورد شد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید؛ در این راستا روایی محتوایی آن توسط اساتید و متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی، مقدار 94٪ برآورد گردید. نتایج حاکی از آن است که حمایتهای مالی دولت (0.75)، تسهیل صادرات و کنترل واردات (0.68) و اطلاعرسانی از طریق دولت (0.45) بر توسعه بازاریابی مرغ سبز تاثیر مثبت و معناداری داشتهاند و حمایتهای مالی دولت بیشترین تاثیر را در توسعه بازاریابی مرغ سبز داشته است. از این رو اقداماتی مانند تخصیص اعتبارات هدفمند، جذب سرمایهگذاران خارجی، حمایت از برندسازی این محصول، فرهنگسازی از طریق تبلیغات و برگزاری برنامههای آموزشی در جهت بالا بردن توانایی کنشگران در تولید ارگانیک پیشنهاد شده است.