علی بزرگمهر؛ امین نعمتی؛ حجت اله ربانی نسب؛ بولفضل یاوری؛ محمد قربانی؛ مصطفی حیدری
چکیده
به منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 20 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع کشاورزی، کارشناسان باغبانی استان و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان ...
بیشتر
به منظور شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها در صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی، در این مطالعه از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک استفاده شد. اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه تخصصی با 20 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع کشاورزی، کارشناسان باغبانی استان و صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان در سال 1391 جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که وجود مواد خام اولیه باغی بیش از ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان با وزن نسبی (014316/0) و امتیاز نهایی (05/0) به عنوان مهمترین عامل قوت در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان است. عدم برخورداری اکثر صنایع باغی استان از واحدهای تحقیق و توسعه بر اساس معیار آنتروپی با وزن نسبی (02365/0) و امتیاز نهایی (05/0)، به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار بر عدم شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان تشخیص داده شد. امکان جذب سرمایهگذاری خارجی در صنایع باغی استان به عنوان مهمترین فرصت در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان با وزن نسبی (148058/0) و امتیاز نهایی (4/0) و بیثباتی در برنامهریزی تولیدی محصولات باغی از سوی کشاورزان استان با وزن نسبی (205475/0) و امتیاز نهایی (4/0) به عنوان مهمترین تهدید در شکلگیری و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان خراسان شمالی است. با توجه به نتایج، توسعه سردخانههای متناسب با حجم تولیدات باغی استان به منظور تأمین نیاز صنایع موجود استان و کاهش بخشی از ضایعات و بهبود واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی استان به منظور افزایش قدرت رقابتپذیری صنایع باغی استان با صنایع باغی استانهای همجوار به عنوان راهبردهای بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی معرفی شده است.
ابوالفضل قدیری مقدم؛ امین نعمتی
چکیده
چکیدهیکی از مهمترین ریسکهای موجود در بخش کشاورزی، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی میباشد. بازارهای آتی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از سیاستها و راهکارهای اجرایی، تأثیر بسزایی بر کاهش نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی دارند. با توجه به این مهم در این مطالعه، عوامل موثر بر احتمال مشارکت کشاورزان برای فروش محصول ...
بیشتر
چکیدهیکی از مهمترین ریسکهای موجود در بخش کشاورزی، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی میباشد. بازارهای آتی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از سیاستها و راهکارهای اجرایی، تأثیر بسزایی بر کاهش نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی دارند. با توجه به این مهم در این مطالعه، عوامل موثر بر احتمال مشارکت کشاورزان برای فروش محصول تولیدی در بازار آتی با استفاده از دادههای مقطعی 90 نفر از گوجهکاران شهرستان مشهد در سال زراعی 89-1388 با بهرهگیری از الگوی لاجیت برآورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان میدهد که اولاً نسبت تأمین در بازار آتی این محصول در نمونه مورد مطالعه بین 25/1- تا 63/5 متغیر بوده و ثانیاً مقدار بهینه نسبت تأمین برابر 03/0 میباشد. همچنین نتایج حاصل از الگوی لاجیت نشان میدهد که متغیرهای سن کشاورز و میزان بدهی کشاورز، به لحاظ آماری معنیدار و دارای تأثیر مثبت بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی و متغیرهای سطح زیرکشت، نحوه فروش محصول و ضریب تغییر قیمت محصول در بازار نقدی به لحاظ آماری معنیدار و دارای تأثیر منفی بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی میباشند. با توجه به نتایج، افزایش آگاهی کلیه گروههای سنی کشاورزان از طریق رونق بخشیدن کلاسهای آموزشی و ترویجی و انگیزهبخشی به کشاورزان کوچک مقیاس (گروههای هدف) به استفاده از این نوع بازار بهعنوان پیشنهادات ارائه شده است.
محمد قربانی؛ امین نعمتی؛ رضا قربانی
چکیده
چکیدهدر این مطالعه تمایل به پرداخت 180 کشاورز گندمکار استان خراسان رضوی، برای گزینههای مختلف حذف علفهای هرز در مراحل مختلف رشد از طریق الگوی رگرسیون لگاریتمی در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که متغیر کل درآمد سالانه کشاورز، چند ساله بودن علفهای هرز و متغیرهای مجازی درصد حذف علفهای هرز در مراحل مختلف ...
بیشتر
چکیدهدر این مطالعه تمایل به پرداخت 180 کشاورز گندمکار استان خراسان رضوی، برای گزینههای مختلف حذف علفهای هرز در مراحل مختلف رشد از طریق الگوی رگرسیون لگاریتمی در سال 1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان داد که متغیر کل درآمد سالانه کشاورز، چند ساله بودن علفهای هرز و متغیرهای مجازی درصد حذف علفهای هرز در مراحل مختلف رشد آن دارای تأثیر مثبت و معنیداری بر میزان تمایل به پرداخت کشاورزان به منظور کنترل علفهای هرز در هر سه مرحله رشد آن دارند که نشان دهنده تأثیرگذاری بیشتر این متغیرها بر میزان تمایل به پرداخت از سوی کشاورزان میباشد. مهمترین متغیر با تأثیرگذاری مثبت بر تمایل به پرداخت کشاورزان برای مدیریت علفهای هرز در هر سه مرحله، درآمد کل سالانه است. میانگین تمایل به پرداخت کشاورزان برای حذف علفهای هرز در هر یک از وضعیتهای موجود از مرحله جوانهزنی به سمت مرحله رشد زایشی روندی رو به افزایش دارد. با توجه به نتایج، توجه به الگوی رفتار اقتصادی کشاورزان برای مدیریت علفهای هرز در مراحل مختلف رشد آن برای دریافت پیامهای لازم مدیریتی در جهت تولید علفکشهایی با کارایی بالا به ویژه در مرحله رشد زایشی، توجه به میزان تمایل به پرداختها برای قیمتگذاری علفکشها با کاراییهای کنترل متفاوت علفهای هرز و نگاه ویژه به مدیریت علفهای هرز چند ساله و روشهای کنترلی تلفیقی تضمین کننده کنترلهای بالای 70 درصد به عنوان پیشنهادات ارائه شده است.
ابوالفضل قدیری مقدم؛ امین نعمتی
چکیده
AbstractIn this study, the degree of importance facing the bottlenecks of production cooperatives was investigated applying entropy criteria on data of 107 members of agricultural production cooperatives (APCs) in Mashhad, Iran. Results show that lack of comprehensive long-term planning by the managers and members of cooperatives in marketing efforts during and after production process (with weight 0.1), intervening middleman and brokers on selling products by the cooperatives (with weight 0.0727) and not having employed specialized labors by cooperatives to deal with sale and purchase of products ...
بیشتر
AbstractIn this study, the degree of importance facing the bottlenecks of production cooperatives was investigated applying entropy criteria on data of 107 members of agricultural production cooperatives (APCs) in Mashhad, Iran. Results show that lack of comprehensive long-term planning by the managers and members of cooperatives in marketing efforts during and after production process (with weight 0.1), intervening middleman and brokers on selling products by the cooperatives (with weight 0.0727) and not having employed specialized labors by cooperatives to deal with sale and purchase of products (with the weight 0.0690) are respectively as the most important and high effective bottlenecks in inefficient marketing system in agricultural producing cooperatives. According to the findings, training classes for managers and members of cooperatives with marketing principles and procedures, implementing short-term and long-term supporting policies and strategies to by the government in reducing brokers activities from product distribution and finally those abolishing, providing relevant atmosphere for exchanging experiences and specialization of successful agricultural production cooperatives in the process of marketing to other production cooperatives, and employing trained and educated workers in cooperatives, as factors affecting the power to strengthening agricultural production cooperatives marketing system are recommended.