مقالات پژوهشی
جواد حسین زاده؛ مهناز فرجی
چکیده
رعایت نکردن اصول صحیح مدیریتی، نداشتن برنامه مناسب مالی و عدم کنترل عملیات مالی در تولید مرغ و همچنین نوسانات قیمت نهادهها موجب شده است که واحدهای مرغداری کشور، کارایی مالی لازم را نداشته باشند. این مسائل موجب کاهش کارایی و عملکرد مالی واحدهای تولیدی در صنعت مرغداری شده است. نتیجتا قابلیت رقابتپذیری محصولات این واحدها نسبت به ...
بیشتر
رعایت نکردن اصول صحیح مدیریتی، نداشتن برنامه مناسب مالی و عدم کنترل عملیات مالی در تولید مرغ و همچنین نوسانات قیمت نهادهها موجب شده است که واحدهای مرغداری کشور، کارایی مالی لازم را نداشته باشند. این مسائل موجب کاهش کارایی و عملکرد مالی واحدهای تولیدی در صنعت مرغداری شده است. نتیجتا قابلیت رقابتپذیری محصولات این واحدها نسبت به رقبا کاهش یافته است. در این راستا بررسی کارایی مالی میتواند یک تصویر کلی از وضعیت و عملکرد مالی این واحدها را ارائه نموده و مدیران و برنامهریزان مالی را در اتخاذ تصمیمات مناسب راهنمایی نماید. بر همین اساس در مطالعه حاضر، سعی شد این مهم در مورد واحدهای مرغداری شهرستان تبریز که جایگاه خاصی در تأمین پروتئین کشور و استان آذربایجانشرقی دارد، انجام بگیرد. جامعه آماری این تحقیق واحدهای مرغداری گوشتی شهرستان تبریز میباشد که بهصورت سرشماری تحت بررسی قرار گرفت. در این مطالعه برای ارزیابی کارایی مالی از نسبتهای مالی و رهیافت تحلیل پوششی دادهها استفاده شد. نتایج نشان دادند که میانگین کارایی مالی مرغداریها برابر 66/63 درصد میباشد و یک شکاف حدوداً 36 درصدی تا حصول کارایی مالی حداکثر (100 درصد) وجود دارد. صرفهجویی و استفاده منطقی از نهادهها به خصوص نهادههای تغذیهای و انرژی در کاهش هزینه واحدهای مرغداری و افزایش سود آنها تأثیر مهمی خواهد داشت. همچنین ایجاد ثبات در قیمت نهادههای اصلی مرغداریها میتواند بستر مناسبی را برای برنامهریزی منظم و ارتقاء کارایی مالی این واحدها فراهم سازد.
مقالات پژوهشی
کیمیا سام دلیری؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان
چکیده
نوسـانات شـدید قیمتـی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در بــازار ســنتی محصولات کشاورزی در ایــران، پیامدهای منفی فراوانی را به دنبال خود دارد. بازار آتی محصولات کشاورزی، به عنوان راهحلی مؤثر در جهت کنترل نوسانات قیمتی در این بازارها مطرح میگردد. بدینجهت، با توجه به لزوم چنین بازار منسجم و سازمانیافتهای، در این مطالعه، ...
بیشتر
نوسـانات شـدید قیمتـی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات موجود در بــازار ســنتی محصولات کشاورزی در ایــران، پیامدهای منفی فراوانی را به دنبال خود دارد. بازار آتی محصولات کشاورزی، به عنوان راهحلی مؤثر در جهت کنترل نوسانات قیمتی در این بازارها مطرح میگردد. بدینجهت، با توجه به لزوم چنین بازار منسجم و سازمانیافتهای، در این مطالعه، یکی از مهمترین دلایل اثرگذار برای راهاندازی بازار آتی یعنی تعیین میزان استقبال برنجکاران از این بازارها، برای محصول برنج مرغوب در شهرستان ساری مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور، با استفاده از روش برنامهریزیاثباتی (PMP) و شبیهسازی عملکرد بازار سنتی و آتی، درجه استقبال برنجکاران برآورد شده است. نتایج مطالعه نشان داد که 44 درصد از کل برنجکاران، محصول تولیدی خود را با استفاده از قراردادهای آتی به فروش میرسانند. علاوه بر این راهاندازی بازار آتی موجب افزایش میزان تولید، مصرف و همچنین سود حاصل از تولید برنج مرغوب خواهد گردید. لذا، ضروری است که در خصوص راهاندازی بازارهای آتی و واگذاری فرایند کار به بورس کالای کشاورزی فرهنگسازی شود و کلاسهای ترویجی جهت آشنایی با منافع حاصل از ورود به این بازارها برنامهریزی گردد.
مقالات پژوهشی
حبیب شهبازی؛ احمد سام دلیری
چکیده
محصولات لبنی بهویژه شیر، نقش مهمی در سبد مصرف کالاهای سلامتبخش خانوارهای ایرانی دارد. از دیرباز افزایش میزان مصرف این ماده غذایی، از سیاستهای دولت بوده است. یکی از راههای افزایش مصرف خانوارها، ترویج مصرف شیر با استفاده از تبلیغات عمومی میباشد. با توجه به اینکه تبلیغات عمومی، هزینهبر است، پرسش اصلی این است که آیا در سالهای ...
بیشتر
محصولات لبنی بهویژه شیر، نقش مهمی در سبد مصرف کالاهای سلامتبخش خانوارهای ایرانی دارد. از دیرباز افزایش میزان مصرف این ماده غذایی، از سیاستهای دولت بوده است. یکی از راههای افزایش مصرف خانوارها، ترویج مصرف شیر با استفاده از تبلیغات عمومی میباشد. با توجه به اینکه تبلیغات عمومی، هزینهبر است، پرسش اصلی این است که آیا در سالهای گذشته، تبلیغات عمومی در صنعت تولید شیر توانسته است بر تقاضای شیر (از جنبه مصرفکنندگان) و در نتیجه سود صنعت تولید شیر (از جنبه تولیدکنندگان) اثرگذار باشد. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی الگوی معنیداری تبلیغات عمومی شیر بر تقاضای خردهفروشی و سود صنعت در یک الگوی چند سطحی تعادل در سال 1395 در کشور است. نتایج نشان میدهد که بهطور میانگین مقدار آماره بر اساس شاخص شدت تبلیغات عمومی در بازار رقابتی چندسطحی شیر، 519/1 تا 657/10 خواهد بود. این مقدار بر اساس شاخص شدت تبلیغات عمومی برای بازار رقابتی چندسطحی محصولات لبنی، 032/3 تا 692/3 و برای بازار غیررقابتی 981/0 تا 414/3 میباشد. یعنی، با غیررقابتیتر شدن بازار، معنیداری تبلیغات کاهش مییابد. بطور میانگین در سناریوهای مختلف قیمت نهاده در سطح مزرعه معنیداری از 937/2 تا 414/3 تغییر میکند. میانگین معنیداری تبلیغات شیر در تمامی سناریوها 883/3 بدست آمده است. بنابراین در تمامی سناریوهای در نظر گرفتهشده، تبلیغات شیر اثر معنیداری بر تقاضای مصرفکنندگان و سود صنعت تولید شیر دارد. همچنین با افزایش کشش قیمتی تقاضای شیر فرآوریشده در سطح خردهفروشی و قیمت نهاده تولید شیر خام در سطح مزرعه (قیمت علوفه، کاه، گندم، جو و ...)، سطح معنیداری تبلیغات بر تقاضای شیر فرآوریشده در سطح خرده فروشی کاهش و با افزایش ضریب بهینه تبلیغات (شاخص شدت تبلیغات) سطح معنیداری تبلیغات افزایش مییابد. پیشنهاد میشود به منظور تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات عمومی بر افزایش مصرف شیر، سیاستهایی در جهت کاهش قیمت نهادههای تولید و افزایش شاخص شدت تبلیغات را اجرا نمود. سیاستهایی که موجب رقابتیتر شدن بازار شیر (در سطوح مختلف بازاریابی) شود، نیز میتواند مفید باشد.
مقالات پژوهشی
اسماعیل پیش بهار؛ شبنم باقرپور؛ محمد قهرمان زاده
چکیده
بدون شک اولین قدم در برنامهریزی مبارزه با فقر در راستای سیاستگذاری در زمینه توسعه، شناسایی هر چه دقیقتر افراد فقیر و شناخت صحیح و آگاهانه از وضعیت فقر است. برای انجام این مهم نیز تعریف، تبیین و کاربرد شاخصهایی برای اندازهگیری فقر که بتواند وجوه مختلف فقر را نمایان سازد ضروری به نظر میرسد. در این راستا تعیین خط فقر و شاخصهای ...
بیشتر
بدون شک اولین قدم در برنامهریزی مبارزه با فقر در راستای سیاستگذاری در زمینه توسعه، شناسایی هر چه دقیقتر افراد فقیر و شناخت صحیح و آگاهانه از وضعیت فقر است. برای انجام این مهم نیز تعریف، تبیین و کاربرد شاخصهایی برای اندازهگیری فقر که بتواند وجوه مختلف فقر را نمایان سازد ضروری به نظر میرسد. در این راستا تعیین خط فقر و شاخصهای اندازهگیری فقر بسیار مهم میباشد. هدف این تحقیق بررسی شاخصهای اندازهگیری فقر و عوامل مؤثر بر آن در مناطق روستایی کشور ایران میباشد که طی دوره 94-1365 دادههای خام درآمد- هزینه و خصوصیات اجتماعی- اقتصادی خانوار از مرکز آمار گردآوری شده وسپس به برآورد شاخصهای اندازهگیری فقر که شامل شاخصهای مدرن که خود به دو گروه شاخصهای نابرابری ساده شامل، شاخصهای جینی، اتکینسون، آرار و نیز شاخصهای نابرابری قطبی شده شامل، شاخصهای دی- ای-آر، فاسترولفسون، استبان-گرادین-ری و شاخصهای کلاسیک که شامل شاخصهای نسبت سرشمار، شکاف فقر، نسبت شکاف درآمدی، کاکوانی، فقر سن، شدت فقر سن میباشند، پرداخته شده است. نتایج برآورد شاخصهای مورد بررسی که با استفاده از بسته نرمافزاری DASP در نرمافزار Stata محاسبه شدهاند، نشان از افزایش هر دو گروه شاخصها در سالهای ابتدای دوره (70-1365) و سالهای انتهای دوره (94-1391) و کاهش این شاخصها در میان دوره (90-1371) میباشد. در مورد نتایج بررسی عوامل مؤثر بر فقر نیز نرخ تورم، نرخ بیکاری، باروری، بعد خانوار و روند زمانی و جمعیت روستایی دارای اثر مثبت و رشد اقتصادی، شاخص قیمت تولیدکنندگان کشاورزی، موجودی سرمایه خالص بخش کشاورزی و ارزش افزوده بخش کشاورزی دارای اثر منفی بر فقر بودهاند و به عنوان عوامل مؤثر بر فقر شناخته شدهاند.
مقالات پژوهشی
نیلوفر اشک تراب؛ منصور زیبایی
چکیده
آب در ایران یک منبع کمیاب میباشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سریع به همراه رشد جمعیت منجر به افزایش فشار برمنابع آب در کشور شده است. مطالعه حاضر به اندازهگیری مجموع ردپای آب گندم، جو و ذرت دانهای در استانهای کشور در سال 1395 پرداختهاست. میزان مازاد عرضه و تقاضای محصولات مذکور در سطح هر استان محاسبه و با استفاده از ردپای آب هر محصول ...
بیشتر
آب در ایران یک منبع کمیاب میباشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی سریع به همراه رشد جمعیت منجر به افزایش فشار برمنابع آب در کشور شده است. مطالعه حاضر به اندازهگیری مجموع ردپای آب گندم، جو و ذرت دانهای در استانهای کشور در سال 1395 پرداختهاست. میزان مازاد عرضه و تقاضای محصولات مذکور در سطح هر استان محاسبه و با استفاده از ردپای آب هر محصول در هر استان، شبکه تجارت آب مجازی غلات در سطح کشور بدست آمده است. به منظور شناسایی مقاصد هر استان صادرکننده و حداقل کردن هزینه حمل و نقل از مدل حمل و نقل استفاده شده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که استان تهران بزرگترین واردکننده غلات در کشور بوده که حجم بالایی از واردات آن از استانهای کرمانشاه، مرکزی و همدان صورت میگیرد. استانهای گلستان و کرمانشاه به ترتیب بزرگترین صادرکننده گندم و جو بودهاند که عمده صادرات استان گلستان به استانهای خراسان و سیستان و بلوچستان بر اساس مدل حمل و نقل میباشد. استان کرمانشاه، بیشترین صادرات محصول جو را به استانهای آذربایجانغربی، تهران، زنجان و کردستان انجام میدهد که نشان دهنده بیشترین میزان انتقال آب مجازی از طریق صادرات محصول جو میباشد به استانهای مذکور میباشد. در سال 1395، 6/5 میلیون تن ذرت دانهای به کشور وارد شده که مازاد تقاضای تمام استانهای کشور را پوشش داده و منجر به ورود آب مجازی به کشور شده است.
مقالات پژوهشی
حبیب الله سلامی؛ عمران طاهری ریکنده
چکیده
آنچه به عنوان اصل راهبردی در مسیر توسعة پایدار مطرح است، ایجاد توازن میان سیاستهای توسعه و وضعیت منابع پایه موجود کشور میباشد. از اینرو برای مدیریت بهینة منابع آب و سازگار نمودن سیاستهای استفاده از زمینهای زراعی با وضعیت منابع موجود استانهای کشور، دسترسی به اطلاعات مربوط به وضعیت امنیت آبی استانهای مختلف بر حسب فاکتورهای ...
بیشتر
آنچه به عنوان اصل راهبردی در مسیر توسعة پایدار مطرح است، ایجاد توازن میان سیاستهای توسعه و وضعیت منابع پایه موجود کشور میباشد. از اینرو برای مدیریت بهینة منابع آب و سازگار نمودن سیاستهای استفاده از زمینهای زراعی با وضعیت منابع موجود استانهای کشور، دسترسی به اطلاعات مربوط به وضعیت امنیت آبی استانهای مختلف بر حسب فاکتورهای فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی ضروری میباشد. پژوهش حاضر به دنبال سنجش وضعیت امنیت آبی کشور با استفاده از شاخص فقر آبی میباشد. برای این منظور با استفاده از اطلاعات و آمار اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی در طول دوره 1387-1394 و به کارگیری شاخص فقر آبی به ارزیابی سطح امنیت آبی استانهای ایران پرداخته شده است. بر اساس شاخص فقر آبی محاسبه شده برای استانهای مختلف کشور، استانهای سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، هرمزگان و گلستان با ناامنی آبی شدید و استانهای تهران و گیلان نیز با امنیت آبی ضعیف روبرو میباشند. همچنین پنج استان آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، کرمانشاه و لرستان در طبقة امنیت آبی بالا و پنج استان بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و مرکزی در طبقة امنیت آبی کامل میباشند. از آنجا که ریشه فقر آبی موجود در استانهای مختلف متفاوت میباشد، پیشنهاد میشود برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت امنیت آبی در کشور برنامهریزان بخش آب، برای نجات هر یک از استانهای کشور بر روی عواملی که در این مطالعه برای هر یک از استانها مشخص شده است، تمرکز نمایند.
مقالات پژوهشی
نادر بارانی؛ آیت اله کرمی
چکیده
اقلیم، آمیختهای از ویژگیهای چیرهشده و ماندگار جوی یک گسترهی جغرافیایی در گذر زمان است و در پی تغییر آن، چگونگی زندگی انسانها نیز تغییر میکند و منجر به آسیب به بخشهای مختلف مانند کشاورزی و محیط زیست میشود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر تولیدات کل زراعی در نواحی دهگانه زراعی – اکولوژیکی ایران است. ...
بیشتر
اقلیم، آمیختهای از ویژگیهای چیرهشده و ماندگار جوی یک گسترهی جغرافیایی در گذر زمان است و در پی تغییر آن، چگونگی زندگی انسانها نیز تغییر میکند و منجر به آسیب به بخشهای مختلف مانند کشاورزی و محیط زیست میشود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر تولیدات کل زراعی در نواحی دهگانه زراعی – اکولوژیکی ایران است. مطالعه حاضر تأثیر بارش، دما، تبخیر و تعرق، رطوبت نسبی و سرعت باد بر تولیدات کل زراعی در طی سالهای 1364 تا 1394 مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای خام اولیه برای انجام این مطالعه از طریق سازمان هواشناسی و وزارت جهاد کشاورزی کشور گردآوری و مرتب گردید. پس از بررسی ایستایی، دادهها در قالب داده پانل با اثرات تصادفی برآورد شدند. نتایج نشان داد متغیرهای دما، میزان تبخیر و تعرق و سرعت باد در سطح 5 درصد و متغیر بارش در سطح ده درصد بر تولیدات کل زراعی اثرگذار بودهاند. دما اثر منفی بر تولیدات زراعی داشته است به نحوی که با افزایش دما، تولیدات زراعی به میزان 01/1 میلیون تن کاهش مییابد. متغیر بارش بر تولیدات زراعی اثر مثبت دارد و با افزایش بارندگی، تولیدات زراعی به اندازهی 025/0 میلیون تن افزایش خواهد یافت. متغیرهای تبخیر و تعرق و سرعت باد اثر منفی بر تولیدات زراعی داشته است به نحوی که با افزایش تبخیر و تعرق و سرعت باد، تولیدات زراعی به ترتیب به میزان 08/0 و 02/1 میلیون تن کاهش پیدا میکنند.