با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
مقالات پژوهشی
تغییرات امنیت غذایی ناشی از سیاست حذف یارانه انرژی در بازار گوشت ایران

فاطمه فتحی؛ محمد بخشوده

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 1-9

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.42324

چکیده
  اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ی انرژی، بخش دام و طیور را که سهم زیادی از مصرف انرژی در بخش کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده است تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این مطالعه به بررسی اثرات سیاست افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی، بر امنیت غذایی خانوارها پرداخته شد. سناریوهای مختلف افزایش قیمت حامل های انرژی در بازارهای عمودی و افقی گوشت ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
بررسی تأثیر نوسانات نرخ ارز بر ارزش صادرات محصولات کشاورزی (پرتقال، انگور، خرما)

محسن جمالی پور؛ محمد مهدی فارسی؛ محمد قربانی

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 10-18

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.44750

چکیده
  با توجه به اهمیت تجارت محصولات کشاورزی برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی، این مطالعه به بررسی ارتباط کوتاه ‌مدت و بلند مدت بین صادرات محصولات انگور، پرتغال، خرما و نوسانات نرخ ارز می‌پردازد. بدین منظور ابتدا شاخص نوسانات نرخ ارز با استفاده از الگوی واریانس ناهمسانی شرطی اتورگرسیو تعمیم‌ یافته (GARCH) محاسبه گردید. سپس به‌منظور بررسی ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
برآورد ساختار تلاطم قیمت در بازار گوشت قرمز کشور (کاربرد مدل های عمومی GARCH)

زهرا رسولی بیرامی؛ محمد قهرمان زاده؛ قادر دشتی؛ رسول محمدرضایی

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 19-36

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.46427

چکیده
  هدف از مطالعه حاضر الگوسازی تلاطم قیمت در بازار گوشت قرمز کشور با استفاده از مدل های مختلف گروه GARCH در دوره ی زمانی فروردین 1371 تا اسفند 1392 می باشد. بدین منظور، بر اساس توابع زیان پیش‌بینی مختلف، از بین مدل های متفاوت برآورد شده برای بررسی رفتار تلاطم قیمت ها در بازارهای علوفه، گوساله ی زنده، گوسفند زنده، خرده فروشی گوشت گوسفند و خرده ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
الگوی بهینه‌ی کشت مبتنی بر معیارهای چندگانه‌ی اقتصادی، منطقه‌ای و پایداری کشاورزی در شهرستان ساری؛ کاربرد الگوی تلفیقی AHP و برنامه‌ریزی خطی

اسماعیل فلاحی؛ سپیده قلی نژاد

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 37-49

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.46040

چکیده
  تدوین الگوی مناسب کشت محصولات به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های برنامه‌ریزان، مستلزم تصمیم‌سازی دقیق و واقع‌بینانه بر اساس اهداف و معیارهای مختلف در راستای تأمین منافع کل مجموعه‌ی ذی نفع کشاورزی در بلندمدت است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بازنگری در الگوی رایج بهره‌برداران شهرستان ساری و تدوین الگوی کشتی که معیارهای چندگانه‌ی منطقه‌ای ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
تأثیر انتشار مکانی و زمانی بر انتخاب مسیر بازاریابی توسط باغداران مرکبات شهرستان بابل

حامد نجفی علمدارلو؛ س‍‍‍پیده بابانیا

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 50-57

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.46211

چکیده
  یکی از تصمیمات مهم بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات محصولات در بازار می باشد. کشاورزان با توجه به عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تصمیم می گیرند و تغییرات این عوامل بر رد یا قبول یک تصمیم اثرگذار خواهد بود. همچنین نوع تصمیماتی که از گذشته در ذهن کشاورزان وجود دارد، نقش مهمی در تصمیمات بعدی ایشان خواهد داشت. از این رو اثر دو ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
بررسی تأثیر صادرات محصولات خام بخش کشاورزی روی کیفیت محیط ‌زیست

حسین محمدی؛ لیلی ابوالحسنی؛ محمد تیرگری

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 58-69

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.48343

چکیده
  در ادبیات اقتصادی اثرات آزادسازی تجاری روی محیط زیست از طریق روش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه اثرات تجارت روی محیط‌زیست و آلودگی به صورت نظری و تجربی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما اثرات هر کدام از اجزای تجارت خارجی یعنی صادرات و واردات روی محیط زیست چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در این مطالعه اثرات ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
شناسائی مکانیزم انتقال قیمت در بازار خرمای ایران (کاربرد مدل گارچ دومتغیره)

حبیبه شرافتمند؛ علی اکبر باغستانی

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، صفحه 70-79

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.48798

چکیده
  قیمت‌های بازار، مکانیزم‌ اولیه‌ای می باشند که سطوح مختلف بازار را به هم پیوند داده و شوک‌های وارده به هر سطح بازار را به سطح تولیدکننده، عمده ‌فروشی و خرده ‌فروشی انتقال می‌دهد. بررسی چگونگی انتقال قیمت در سطوح مختلف بازار، به گونه‌ای مرتبط با کارایی نظام بازاریابی بوده و رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را متاثر می‌سازد. مطالعه ...  بیشتر