با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
مقالات پژوهشی
کاربرد درخت دوجمله‌ای در تعیین قیمت اختیار معامله آسیایی و محاسبه پارامترهای حساسیت ریسک (مطالعه موردی کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای)

اسماعیل پیش بهار؛ مریم باغستانی؛ قادر دشتی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.62744

چکیده
  بورس کالای ایران می‌تواند با استفاده از ابزارهای مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیار معامله نقش زیادی در رفع دغدغه و نگرانی فعالان بازار محصولات استراتژیک کشاورزی ازجمله کنجاله سویا و ذرت داشته باشد. هدف این مطالعه تعیین قیمت اختیارمعامله آسیایی و پارامترهای حساسیت این نوع اختیارمعامله می‌باشد. از بین روش‌های کمی برای محاسبه ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
کاربرد لاجیت ترتیبی تعمیم یافته در تعیین عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر آلودگی آب‌های زیرزمینی (مطالعه موردی: آبشویی نیترات در کشت برنج)

حمید امیرنژاد؛ احمدرضا شاهپوری؛ مهسا تسلیمی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.63261

چکیده
  استفاده غیربهینه و بیش از حد کودهای حاوی نیترات باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرسطحی شده و در چرخه حیاتی انسانی و زیست محیطی اثر منفی دارد. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر ورود نیترات به آب‌های زیرزمینی در کشت برنج در شهرستان ساری است. بدین جهت از 106 کشاورز شالیکار شهرستان ساری در سال 1394 مصاحبه به عمل آمد و بعد از جمع‌آوری و استخراج ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
ارزیابی تخصیص اعتبارات کشاورزی: مطالعه موردی استان کرمان

سکینه شمس الدینی؛ حسین مهرابی؛ محمدعلی یعقوبی؛ صدیقه نبی ئیان؛ محمد رضا پور ابراهیمی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 31-42

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.66855

چکیده
  اعتبارات کشاورزی محدود بوده و باید بین اهداف متفاوت و گاهاً متضاد، توزیع شود. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در استان کرمان تخصیص اعتبارات کشاورزی از یک مدل مشخصی پیروی نمی‌کند. هدف مطالعه حاضر تخصیص بهینه اعتبارات کشاورزی با استفاده از برنامه‌ریزی آرمانی در 9 شهرستان شمالی استان کرمان در سال 1393 بوده است. در راستای این هدف، ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
رضایت‌مندی کشاورزان از نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب زیرزمینی (مورد مطالعه: دهستان ماهیدشت استان کرمانشاه)

روشنک قبادپور؛ فرزاد اسکندری؛ محمد جلالی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 43-55

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.66512

چکیده
  طبق آمارهای موجود بخش کشاورزی ایران 90 تا 93 درصد از مصرف آب را به خود اختصاص داده است، در حالی‌که سایر بخش‌ها شامل مصارف خانوادگی و صنعتی تنها کمتر از 10 درصد از آب را مصرف می‌کنند. از این‌رو، استراتژی‌های مختلفی توسط دولت جهت مدیریت آب در بخش کشاورزی به کار گرفته شده است که یکی از این استراتژی‌ها نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
ارائه الگوی مسیربابی ناوگان حمل و نقل بر اساس الگوریتم جهان‌های موازی (مطالعه موردی: بازارهای توزیع گوشت مرغ شهر تهران)

فرشید ریاحی درچه؛ امیرحسین چیذری؛ علیرضا اکبری بیات

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 57-67

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.66248

چکیده
  با گسترش رقابت در بازار امروز نیاز به کاهش هزینهها در بخشهای مختلف مانند هزینه حمل و نقل و بهبود ارائه خدمات به خصوص در زمینه کاهش زمان ارائه سرویسها به شدت افزایش یافته و به موضوعی حیاتی بدل گردیده است. در این زمینه مسائل مسیریابی میتواند با کاهش طول مسیر و همچنین بهره بردن از حداکثر ظرفیت وسایل نقلیه کمک شایانی نماید. این مقاله سعی ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
برآورد امنیت غذایی در استان کرمانشاه با تأکید بر شاخص FSI

آزاد خانزادی؛ محمد شریف کریمی؛ نعیم شکری

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 69-82

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.68939

چکیده
  نقش تغذیه در سلامت، افزایش کارایی، یادگیری انسان‌ها و ارتباط آن با توسعه اقتصادی در پژوهش‌های وسیع جهانی به اثبات رسیده است و بررسی وضعیت امنیت غذایی کشورها در دهه کنونی به دلیل نقش برجسته آن در شکوفایی و باروری سرمایه انسانی هر کشوری حائز اهمیت می‎باشد. بر اساس مطالعات صورت گرفته، در نقشه جهانی امنیت غذایی، کشور ایران جزو مناطق ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی بر خرید همزمان برندهای لبنیات با رویکرد لاجیت چندمتغیره

فاطمه دلدار سارونی؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، صفحه 83-93

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.70710

چکیده
  صنعت لبنیات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی فعالیت‌های صنایع غذایی و تبدیلی در کشور ایران می‌باشد. در عصر حاضر برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک شرکت تجاری نسبت به رقبا است و صنایع لبنی تلاش می کنند تا با ایجاد و توسعه برندهای قدرتمند، سهم بیشتری از سبد خرید مصرف کننده از محصولات لبنی را به خود جلب کنند. هدف از این مطالعه ...  بیشتر