با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
مقالات پژوهشی
تحلیل عوامل مؤثر بر ریسک تولید گندم در ایران

آذر هاشمی‌نژاد؛ عباس عبدشاهی؛ منصور غنیان؛ بهمن خسروی‌پور

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 329-338

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i3.66850

چکیده
  یکی از مهم­ترین زنجیره­های غذایی کشور که نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد، زنجیره تأمین نان می­باشد. تولید گندم به عنوان حلقه آغازین این زنجیره نقش مهمی در بهبود عملکرد آن دارد. همچنین گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده است که از نظر ارزش غذایی، دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و از مهم­ترین و پرمصرف­ترین محصولات کشاورزی می­باشد. ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر ترجیحات پرداختی مصرف‌کنندگان برای محصولات کشاورزی ارگانیک: کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 339-350

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.76582

چکیده
  افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات سوء استفاده از نهاده­های شیمیایی موجب شده است که مصرف­کنندگان گرایش فزاینده به محصولات کشاورزی ارگانیک پیدا کنند. بالا بودن قیمت تمام شده این محصولات، اهمیت بررسی ترجیحات پرداختی مصرف­کنندگان را به منظور توسعه کشت آن روشن می­سازد. از این رو، این مطالعه تلاش می­کند تا مؤلفه­های مؤثر بر ترجیحات پرداختی ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
شناخت عامل‌های مؤثر بر مخاطرات طبیعی تولیدکنندگان زرشک و عناب در خراسان جنوبی با رهیافت GFA

محمد حسین کریم؛ امیر دادرس مقدم؛ سید مهدی حسینی؛ سید محسن سیدان

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 351-361

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.79473

چکیده
  عمده اقتصاد در نواحی روستایی استان خراسان جنوبی بر کاشت و فروش سه محصول مقاوم به کم‌آبی و خشکی و در عین حال با ارزش اقتصادی بالا یعنی زرشک، زعفران و عناب استوار می‌باشد. در حدود ۹۸ و 96 درصد تولید زرشک و عناب کشور در این استان انجام می‌گیرد و مخاطرات طبیعی بی‌شماری این محصولات استراتژیک را تهدید می‌کند. این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی از دیدگاه مصرف‌کنندگان

مصطفی زندی نسب؛ محمد غفاری؛ فاطمه خادم شاهزاده طاهر

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 363-376

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.80696

چکیده
  محصولات ارگانیک کشاورزی با توجه به شرایط تولید خود که مستلزم عدم استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی می‌باشد، دارای هزینه تولید بیشتری است. در صورتی که مصرف‌کنندگان تمایل به پرداخت بیشتر برای این محصولات داشته باشند، توسعه محصولات ارگانیک کشاورزی می­تواند رونق بگیرد. از این رو، در پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
تأثیر متغیرهای حکمرانی کشاورزی بر بازار گوشت دام و طیور در ایران

مرضیه رونقی؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 377-394

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.83167

چکیده
  حکمرانی خوب برای کشاورزی به­معنی فراهم آوردن خدمات بهتر با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای کشاورزان است. حکمرانی کشاورزی شامل نهادهایی است که در آن کشاورزان در مورد منافع خود صحبت می­کنند، حقوق قانونی خود را اعمال می­کنند، تعهدات خود را برآورده می­کنند و در زمان اختلاف میان آن­ها میانجی­گری می­شود. در این تحقیق، تأثیر ضریب ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
ارزیابی اثرات اقتصادی تغییرات کمیت و کیفیت آب آبیاری بر کشاورزی استان کرمان

فرزانه صالحی رضا آبادی؛ ماشاا.. سالار پور؛ مصطفی مردانی نجف ‎آبادی؛ سامان ضیایی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 395-412

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.84119

چکیده
  در مطالعه­ی حاضر به تحلیل اقتصادی اثرات تغییرات کمی و کیفی آب در قالب سناریوهای مختلف بر مفاهیمی همچون عملکرد، الگوی کشت، بهره­وری آب و سود ناخالص کشاورزان در سال 97-1396 در شهرستان­های عمده استان کرمان شامل رفسنجان، سیرجان، کرمان، انار، زرند و بردسیر پرداخته شده است. در این راستا، اثر افزایش شوری خاک بر عملکرد محصولات مختلف و اثر همزمان ...  بیشتر

مقالات پژوهشی
تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان محصولات ارگانیک با نقش میانجی اخلاق‌مداری برند (مورد مطالعه: مشتریان محصولات ارگانیک نفس)

معصومه عربشاهی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ ریحانه نیکوئی؛ امید بهبودی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، صفحه 413-426

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.84274

چکیده
  توجه به­حفظ محیط‌زیست امری لازم است و عدم توجه، موجب بروز خسران به انسان‌ها و محیط می‌گردد. تفکر خرید محصولات سبز، ‌موجب شده تا مردم در مورد نوع محصولاتی که خریداری می‌نمایند، بازنگری نموده و محصولاتی را انتخاب کنند که به محیط‌زیست آسیب کمتری برساند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان با نقش میانجی‌ ...  بیشتر