با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
تعیین راهبردهای توسعه‌ی بخش کشاورزی استان مازندران

حمید امیرنژاد؛ سید علی حسینی یکانی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ فاطمه کشیری کلائی؛ مهسا تسلیمی

دوره 34، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 421-445

https://doi.org/10.22067/jead.2021.17798.0

چکیده
  به­دلیل ویژگی­های بارز بخش کشاورزی، این بخش را می­توان محرکه­ی اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست. به­منظور تحقق اقتصاد مقاومتی، بایستی ضمن تعیین بخش­های پایه به­منظور سرمایه­گذاری بهینه، چالش­های و پتانسیل­های پیش­روی این بخش نیز شناسایی شوند. با توجه به قابلیت­های تولید محصولات کشاورزی در استان مازندران، ...  بیشتر

کاربرد لاجیت ترتیبی تعمیم یافته در تعیین عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر آلودگی آب‌های زیرزمینی (مطالعه موردی: آبشویی نیترات در کشت برنج)

حمید امیرنژاد؛ احمدرضا شاهپوری؛ مهسا تسلیمی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.63261

چکیده
  استفاده غیربهینه و بیش از حد کودهای حاوی نیترات باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرسطحی شده و در چرخه حیاتی انسانی و زیست محیطی اثر منفی دارد. هدف این مطالعه، بررسی عوامل مؤثر بر ورود نیترات به آب‌های زیرزمینی در کشت برنج در شهرستان ساری است. بدین جهت از 106 کشاورز شالیکار شهرستان ساری در سال 1394 مصاحبه به عمل آمد و بعد از جمع‌آوری و استخراج ...  بیشتر

اولویت‌بندی روستاهای هدف گردشگری در استان مازندران

زهرا نعمت الهی؛ سید مجتبی مجاوریان؛ مسعود حسین زاده

دوره 30، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 218-226

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i3.56990

چکیده
  گردشگری روستایی با ظرفیت‌هایی که دارد، می تواند به عنوان راهکاری اساسی در توسعه پایدار روستایی مطرح شود. لذا مطالعه حاضر با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) می کوشد با نگاهی کاربردی و علمی، ابتدا عوامل مؤثر بر گردشگری روستایی در استان مازندران را اولویت بندی نموده و سپس بر اساس نظر 11 تن از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری ...  بیشتر

عوامل موثر بر انتخاب کانال فروش در بین تولیدکنندگان مرکبات مازندران

سید مجتبی مجاوریان؛ فاطمه رسولی؛ سید علی حسینی یکانی

دوره 27، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 123-133

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.26410

چکیده
  یکی از تصمیمات بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات به بازار می‌باشد. آنها محصولات خود را به شیوه های مختلف به فروش می‌رسانند برای مثال پیش فروش، به دلالان محلی، عمده فروشان، یا سایر روشها. هدف از این مطالعه بررسی کانالهای توزیع مرکبات و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب هر یک توسط تولیدکنندگان مازندرانی است. داده های تحقیق از طریق ...  بیشتر

مدل یابی شاخص های توانمندسازی روان شناختی کشاورزان استان مازندران ایران

مهدی چرمچیان لنگرودی

دوره 26، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 307-314

https://doi.org/10.22067/jead2.v1391i4.19899

چکیده
  در سال های اخیر، مفهوم توانمندسازی کشاورزان بخش جدائی ناپذیر سیاست های سازمان های غیردولتی وتوسعه برای حمایت از توسعه روستایی و کشاورزی شده است. هدف کلی این تحقیق، مدل یابی شاخص های توانمندسازی روان شناختی کشاورزان استان مازندران ایران بود. برای دست یابی به این هدف، شاخص های توانمندسازی روان شناختی کشاورزان و عوامل تاثیرگذار بر ...  بیشتر

بررسی وجود محدودیت مالی و اثر آن بر کاهش تولید برنج در شمال: کاربرد تابع تولید غیرمستقیم

حبیب الله سلامی؛ حامد رفیعی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3496

چکیده
  چکیدهاین مطالعه به بررسی اثر وجود محدودیت منابع مالی و تاثیر آن بر سطح تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان می پردازد. در این راستا از رهیافت تابع تولید غیرمستقیم و با به‌کارگیری اطلاعات مربوط به تولیدات برنج برای سال زراعی 1386 در استان های یاد شده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کمبود اعتبارات و منابع مالی در تمامی ...  بیشتر