با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
برآورد تمایل به پرداخت و عوامل مؤثر بر آن به‌منظور بهبود کیفیت هوا در شهر مشهد

صابر کلهری؛ لیلی ابوالحسنی؛ محمود صبوحی صابونی؛ مریم سرخوش

دوره 38، شماره 3 ، مهر 1403، ، صفحه 260-243

https://doi.org/10.22067/jead.2024.86525.1247

چکیده
  از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیشرو در جهان امروز، آلودگی هوا و به‌خصوص آلاینده PM2.5 می‌باشد، به‌نحوی‌که این مساله به یکی از معضلات پیچیده و جدی در زندگی انسان‌های سراسر جهان تبدیل‌شده است. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا موجب پیامدهای منفی سلامتی است. مطالعه حاضر در نظر دارد تا تمایل به پرداخت ساکنین شهر مشهد برای بهبود ...  بیشتر

مقایسه تحلیلی عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در شهرهای ساری و مشهد

افسانه نیکوکار؛ مسعود حسین‌ زاده؛ زهرا نعمت الهی

دوره 31، شماره 4 ، دی 1396، ، صفحه 299-310

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i4.65025

چکیده
  با توجه به نقش و اهمیت مصرف آبزیان در سلامت جامعه، در این مطالعه عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در دو شهر ساری و مشهد بررسی شده است. به این منظور، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسش‌نامه از 180 خانوار مشهدی و 120 خانوار ساروی در سال 1394 و با استفاده از الگوی لاجیت ترتیبی، مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در این دو شهر شناسایی شده است. بر اساس نتایج ...  بیشتر

اثرگذاری نگرش‌ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: برنج)

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی

دوره 31، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 149-156

https://doi.org/10.22067/jead2.v31i2.59724

چکیده
  برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار می‌رود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیه‌ای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیش‌تری از بازار هستند و تلاش می‌کنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرف‌کنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این ...  بیشتر

مؤلفه ‏های مؤثر بر ترجیحات مصرف میوه و سبزیجات ارگانیک در مشهد

علی رضا کوچکی؛ محمد قربانی؛ هومن منصوری؛ محسن رجب زاده

دوره 30، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 323-330

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i4.49818

چکیده
  کشاورزی ارگانیک در ساده‌ترین تعریف به عنوان کشاورزی بدون افزودن مواد شیمیایی صنعتی تعریف شده است. با وجود گسترش شناخت و درک فواید تولید و مصرف محصولات ارگانیک در سال‌های اخیر، توسعه بازارهای این نوع محصولات نیازمند بررسی، تحلیل و شناخت الگوهای رفتاری مصرف کنندگان در طرف تقاضا است. در این مقاله تلاش شده است تا با بکارگیری یک الگوی ...  بیشتر

کاربرد تحلیل تمایزی چندگروهی در تعیین عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر تأثیرپذیری خریداران مواد غذایی از شیوه‌های مختلف تبلیغات بازاریابی (مطالعه موردی: شهر مشهد)

محمدرضا کهنسال؛ علی فیروز زارع

دوره 27، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 156-167

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.26414

چکیده
  یکی از ملموس‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های نظام‌های بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاه‌ها در فرایند بازاریابی خود، با بهره‌گیری از علم، تخصص و تجربه شیوه‌های صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، می‌توانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود ...  بیشتر