اقتصاد کشاورزی
صابر کلهری؛ لیلی ابوالحسنی؛ محمود صبوحی صابونی؛ مریم سرخوش
چکیده
از مهمترین مسائل و چالشهای پیشرو در جهان امروز، آلودگی هوا و بهخصوص آلاینده PM2.5 میباشد، بهنحویکه این مساله به یکی از معضلات پیچیده و جدی در زندگی انسانهای سراسر جهان تبدیلشده است. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا موجب پیامدهای منفی سلامتی است. مطالعه حاضر در نظر دارد تا تمایل به پرداخت ساکنین شهر مشهد برای بهبود ...
بیشتر
از مهمترین مسائل و چالشهای پیشرو در جهان امروز، آلودگی هوا و بهخصوص آلاینده PM2.5 میباشد، بهنحویکه این مساله به یکی از معضلات پیچیده و جدی در زندگی انسانهای سراسر جهان تبدیلشده است. قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا موجب پیامدهای منفی سلامتی است. مطالعه حاضر در نظر دارد تا تمایل به پرداخت ساکنین شهر مشهد برای بهبود آلاینده PM2.5 و عوامل مؤثر بر این تمایل به پرداخت را اندازهگیری کند. برای رسیدن به این هدف از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای از 343 نفر و با بکار بردن مدل انتخاب گسسته چندبعدی (MBDC) و الگوی اقتصادسنجی لاجیت ترتیبی استفاده شد. بر اساس نتایج، تمایل به پرداخت مردم مشهد برای بهبود کیفیت آلاینده PM2.5 به میزان 55488 ده ریال برآورد شد. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهایی همچون تحصیلات، سن افراد، داشتن بیماری تنفسی و درآمد بر تمایل به پرداخت افراد اثری مثبت و معنیدار و متغیر بعد خانوار اثر منفی و معنیداری بر تمایل به پرداخت داشته است. نتایج این پژوهش میتواند شهرداری مشهد را نسبت به میزان درآمد احتمالی از عوارض محیطزیستی ناشی از آلودگی هوا که شهروندان مایل به پرداخت آن برای بهبود کیفیت هوا هستند، آگاه سازد و پیشنهاد میشود شهرداری این عوارض محیطزیستی را بهصورت ماهانه جمعآوری و بهصورت اختصاصی برای پروژههای کاهش آلودگی هوا استفاده کند.
افسانه نیکوکار؛ مسعود حسین زاده؛ زهرا نعمت الهی
چکیده
با توجه به نقش و اهمیت مصرف آبزیان در سلامت جامعه، در این مطالعه عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در دو شهر ساری و مشهد بررسی شده است. به این منظور، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 180 خانوار مشهدی و 120 خانوار ساروی در سال 1394 و با استفاده از الگوی لاجیت ترتیبی، مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در این دو شهر شناسایی شده است. بر اساس نتایج ...
بیشتر
با توجه به نقش و اهمیت مصرف آبزیان در سلامت جامعه، در این مطالعه عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در دو شهر ساری و مشهد بررسی شده است. به این منظور، از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از 180 خانوار مشهدی و 120 خانوار ساروی در سال 1394 و با استفاده از الگوی لاجیت ترتیبی، مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف ماهی در این دو شهر شناسایی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، متغیرهای تعداد افراد زیر 10 سال و منطقه مسکونی بر مصرف ماهی در خانوارهای مشهدی تأثیر مثبت و معنیدار داشته و عوامل مرتبط با سلیقه، تهیه و طبخ آبزیان و سلامت و بهداشت آبزیان بر مصرف ماهی در خانوارهای مشهدی تأثیر منفی و معنیدار داشته است. در خانوارهای ساروی، متغیرهای تعداد افراد زیر ده سال، تعداد افراد با بیماری خاص، تعداد سالمندان و سطح درآمد، بر مصرف ماهی تأثیر مثبت و معنیدار داشته و سن بر مصرف ماهی تأثیر منفی و معنیدار داشته است. مقایسه عوامل مؤثر بر مصرف آبزیان در شهرهای مشهد و ساری نشان میدهد، هیچ یک از متغیرهای نامطلوب مرتبط با آبزیان بر مصرف آبزیان خانوارهای ساروی مؤثر نبودهاند. از آنجا که خانوارهای ساروی (ساحلی) به آبزیان تازه و با قیمت پایینتری نسبت به خانوارهای مشهدی (غیرساحلی) دسترسی دارند؛ این امر در سطح مصرف ماهی این خانوارها تأثیرگذار بوده است. لذا بر اساس نتایج بهدست آمده، برگزاری کلاسهای آموزشی طبخ آبزیان برای علاقهمندان و ایجاد بازارچههای آبزیان جهت عرضه انواع آبزیان پیشنهاد میگردد.
حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی
چکیده
برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار میرود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیهای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند و تلاش میکنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرفکنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این ...
بیشتر
برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار میرود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیهای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند و تلاش میکنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرفکنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این رو، این مطالعه تلاش میکند تا بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به برنج دارای برند به عنوان عاملی مؤثر در خرید این محصول تمرکز کند و با توجه به رفتار پیچیده مصرفکننده، به ارتباطات متقابل نگرشهای مذکور توجه کند و اثرات ارتباطات متقابل نگرشها را بر خرید برنج دارای برند بررسی نماید. به منظور دستیابی به این هدف، از الگوی تحلیل مقایسهای کیفی فازی استفاده شده است که به تازگی در مطالعات بازاریابی وارد شده است. دادههای مطالعه با جمعآوری 200 پرسشنامه با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده در سال 1395 در مشهد به دست آمدهاند. نتایج مطالعه بیانگر آن است که نگرش مثبت مصرف-کنندگان نسبت به مناسب بودن قیمت برنجهای دارای برند با بیشترین نرخ پوشش، مهمترین عامل مؤثر بر گرایش به خرید برنج دارای برند می-باشد. بنابراین توصیه شده است که تولیدکنندگان برنج دارای برند، به منظور افزایش سهم در بازار، قیمتهای بهتر و مناسبتری را نسبت به رقبای خود ارائه دهند.
علی رضا کوچکی؛ محمد قربانی؛ هومن منصوری؛ محسن رجب زاده
چکیده
کشاورزی ارگانیک در سادهترین تعریف به عنوان کشاورزی بدون افزودن مواد شیمیایی صنعتی تعریف شده است. با وجود گسترش شناخت و درک فواید تولید و مصرف محصولات ارگانیک در سالهای اخیر، توسعه بازارهای این نوع محصولات نیازمند بررسی، تحلیل و شناخت الگوهای رفتاری مصرف کنندگان در طرف تقاضا است. در این مقاله تلاش شده است تا با بکارگیری یک الگوی ...
بیشتر
کشاورزی ارگانیک در سادهترین تعریف به عنوان کشاورزی بدون افزودن مواد شیمیایی صنعتی تعریف شده است. با وجود گسترش شناخت و درک فواید تولید و مصرف محصولات ارگانیک در سالهای اخیر، توسعه بازارهای این نوع محصولات نیازمند بررسی، تحلیل و شناخت الگوهای رفتاری مصرف کنندگان در طرف تقاضا است. در این مقاله تلاش شده است تا با بکارگیری یک الگوی پروبیت دو معادلهای با ساختار معادلات به ظاهر نامرتبط، مؤلفههای مؤثر بر ترجیحات مصرف کنندگان برای میوه و سبزیجات ارگانیک شناسایی شود. داده های مورد استفاده از طریق تکمیل پرسشنامه در میان 200 مصرف کننده در شهرستان مشهد در سال 1391 جمع آوری شدهاند. نتایج نشان داد تحصیلات مصرفکننده، اطلاع از عرضه محصول، اهمیت ظاهر محصول و اهمیت ارزش غذایی از نظر مصرف کننده، متغیرهایی هستند که به صورت معنی دار بر احتمال وقوع همزمان تمایل به پرداخت برای میوه و سبزیجات ارگانیک مؤثرند.
محمدرضا کهنسال؛ علی فیروز زارع
چکیده
یکی از ملموسترین و اساسیترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گستردهترین حوزههای نظامهای بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاهها در فرایند بازاریابی خود، با بهرهگیری از علم، تخصص و تجربه شیوههای صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، میتوانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود ...
بیشتر
یکی از ملموسترین و اساسیترین اقدامات فرایند بازاریابی و همچنین یکی از گستردهترین حوزههای نظامهای بازاریابی، تبلیغات است.چنانچه بنگاهها در فرایند بازاریابی خود، با بهرهگیری از علم، تخصص و تجربه شیوههای صحیح، مناسب و هدفمند تبلیغات را انتخاب نمایند، میتوانند علاوه بر ارتقاء سطح رفاه مشتریان، سود هنگفتی را برای خود به ارمغان آورند. بنابراین لازم است پیش از انجام هرگونه تبلیغات، نسبت به شناسایی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر تأثیرپذیری خریداران مواد غذایی از شیوههای تبلیغات بازاریابی مختلف، اقدام گردد. در این راستا پژوهش حاضر تلاش نموده است با بهرهگیری از الگوی تحلیل تمایزی چندگروهی و دادههای 201 مشتری مواد غذایی شهر مشهد که در سال 1391 با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری گردید، عوامل مؤثر بر تأثیرپذیری شهروندان مشهدی را از شیوههای تبلیغی مختلف در خرید مواد غذایی، مورد بررسی قرار دهد. نتایج نشان میدهد که متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و درآمد خریداران به ترتیب بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز مشتریان متأثر از فروشندگان و مشتریان متأثر از رسانه دارند و متغیرهای بُعد خانوار، نرخ متوسط مصرف و جنسیت خریداران بیشترین اهمیت را در ایجاد تمایز بین مشتریان متأثر از دوستان و آشنایان و مشتریان متأثر از رسانه و فروشندگان دارا میباشند.