امیر علم بیگی؛ ایرج ملک محمدی؛ سید محمد مقیمی
چکیده
چکیدهاین تحقیق در پی شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود. از هر منطقه جغرافیایی کشور و بر اساس تقسیم بندی کشوری وزارت جهاد کشاورزی، یک استان به تصادف انتخاب ...
بیشتر
چکیدهاین تحقیق در پی شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود. از هر منطقه جغرافیایی کشور و بر اساس تقسیم بندی کشوری وزارت جهاد کشاورزی، یک استان به تصادف انتخاب و جامعه آماری منتخب 1145 نفر برآورد شد. که از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر (بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای در سه بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است، که بخشهای آن عبارتند از: میزان به کارگیری فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، مهارتهای استفاده از فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و توسعه ICT سازمان (زیر ساختها و راهبرد ها). روایی پرسشنامه فوق بر اساس نظر جمعی از اساتید رشته ترویج کشاورزی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران تایید گردید. سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 25 پرسشنامه توسط کارشناسان ترویج تکمیل و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مذکور محاسبه شد و در نتیجه 88/0=Α، 92/0=Α و 96/0=Α نشان داد که وسیله تحقیق از قابلیت بالایی برای جمع آوری اطلاعات برخوردار است. روش آماری مورد استفاده تحلیل عاملی و نرم افزار مورد استفاده SPSSWIN 15 بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از میان متغیرهای ICT مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی متغیر "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوریهای پیشرفته در سازمان" در رتبه اول و متغیّر"توسعه و تنوع در انجام فعالیتها از طریق تعاملات بیشتر با ارباب رجوع به واسطهICT سازمان" در رتبه آخر در سازمان ترویج فعلی قرار گرفت. با استفاده از تحلیل عاملی متغیرهای ICT مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی با توجه به ماهیت مولفههای توسعه ICT سازمانی مرتبط با کارآفرینی سازمانی، در چهار عامل سازمانی و محتوایی، زیر بنایی و آموزشی، راهبردی و فردی خلاصه شدند. این عوامل در مجموع توانستند 83/79 درصد از واریانس متغیرها را تبیین نمایند. 17/20 درصد از واریانس باقیمانده مربوط به سایر عواملی است که پیش بینی آنها در این تحقیق میسر نشده است.یافتههای تحقیق حاکی از آن است که حمایت مدیریت سازمان از حضور ICT، توسعه شایستگیها و مهارتهای کارکنان، بستر سازی و وجود انگیزه در کارکنان در ارتقای مهارتهای خود در این زمینه بیشترین سهم را در توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی دارند.