اقتصاد کشاورزی
پریسا طالبی؛ مریم امیدی نجف آبادی؛ فرهاد لشگرارا
چکیده
مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از اساسیترین چالشهای جمعیت رو به افزایش دنیاست. نگرانی از آثار مصرف آنتی بیوتیک در پرورش طیور رو به افزایش است و استفاده کمتر از آنتی بیوتیکها و پرورش مرغ سبز میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت جامعه ایفا کند. در نتیجه با افزایش فرهنگ استفاده از غذای سالم در جامعه و از طرف دیگر صرفه اقتصادی بلند مدت و ...
بیشتر
مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از اساسیترین چالشهای جمعیت رو به افزایش دنیاست. نگرانی از آثار مصرف آنتی بیوتیک در پرورش طیور رو به افزایش است و استفاده کمتر از آنتی بیوتیکها و پرورش مرغ سبز میتواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت جامعه ایفا کند. در نتیجه با افزایش فرهنگ استفاده از غذای سالم در جامعه و از طرف دیگر صرفه اقتصادی بلند مدت و کاهش هزینههای درمان برای دولت، توسعه بازاریابی آن امری ضروری به نظر میرسد. در این راستا هدف مقاله حاضر به دنبال آگاهی از تاثیر حمایتهای دولت در توسعه بازاریابی مرغ سبز و میزان مشارکت دولت در برنامههای اجتماعی مرتبط با بازاریابی مرغ سبز میباشد. مطالعه حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به شیوه کمی انجام شد. روش تحلیل مورد استفاده در این مطالعه، همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق 250 نفر از کسانی هستند که در زمینه بازاریابی مرغ سبز به طریقی اطلاعات و دخالت دارند که برمبنای فرمول کوکران، حجم نمونه 150 نفر برآورد شد. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید؛ در این راستا روایی محتوایی آن توسط اساتید و متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از پیش آزمون و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی، مقدار 94٪ برآورد گردید. نتایج حاکی از آن است که حمایتهای مالی دولت (0.75)، تسهیل صادرات و کنترل واردات (0.68) و اطلاعرسانی از طریق دولت (0.45) بر توسعه بازاریابی مرغ سبز تاثیر مثبت و معناداری داشتهاند و حمایتهای مالی دولت بیشترین تاثیر را در توسعه بازاریابی مرغ سبز داشته است. از این رو اقداماتی مانند تخصیص اعتبارات هدفمند، جذب سرمایهگذاران خارجی، حمایت از برندسازی این محصول، فرهنگسازی از طریق تبلیغات و برگزاری برنامههای آموزشی در جهت بالا بردن توانایی کنشگران در تولید ارگانیک پیشنهاد شده است.
رویا محمدی؛ فرهاد لشگرارا؛ مریم امیدی نجف آبادی
چکیده
یکی از اهداف اصلی در برنامهریزیهای ملی، بهبود اقتصاد روستایی است و از مهمترین ارگانهای تأثیرگذار بر آن، تعاونیهای روستایی میباشند. بنابراین شناخت پتانسیلهای موجود جهت تقویت فعالیتها و پیشرفت آنها، و به تبع آن بهبود و رشد اقتصاد روستایی امری لازم و ضروریست. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی قابلیتهای فناوریهای اطلاعات ...
بیشتر
یکی از اهداف اصلی در برنامهریزیهای ملی، بهبود اقتصاد روستایی است و از مهمترین ارگانهای تأثیرگذار بر آن، تعاونیهای روستایی میباشند. بنابراین شناخت پتانسیلهای موجود جهت تقویت فعالیتها و پیشرفت آنها، و به تبع آن بهبود و رشد اقتصاد روستایی امری لازم و ضروریست. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی قابلیتهای فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (ICTs) در اقتصاد روستایی شهرستان گرمسار است. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه بود. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و همچنین مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرمافزارهای SPSS V20 و AMOS V20 استفاده شد. جامعه آماری مطالعه حاضر، آن دسته از اعضای تعاونیهای روستایی شهرستان گرمسار هستند که در فعالیتهای خود از ICTs استفاده میکنند، تعداد آنها140 نفر و بصورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که وضعیت اقتصاد روستایی نسبتاً مطلوب است و ICTs تأثیر مثبت و معناداری بر آن دارد (77%). در میان چهار قابلیت ICTs (مالی، رفتاری، اطلاعرسانی و فنی) تأثیر قابلیتهای مالی بیش از سایر قابلیتهاست (84/0). بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده میتوان اذعان نمود که قابلیتهای ICTs زمینهساز بهبود اقتصاد روستایی و معیشت جوامع روستایی است.