با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
بررسی مولفه‌های اخلاقی موثر بر ارزش دوره عمر مشتری محصولات لبنی در شهر تهران

فرنوش وجدی حکم آباد؛ حامد رفیعی؛ امیر حسین چیذری؛ سعید یزدانی؛ صفدر حسینی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1403

https://doi.org/10.22067/jead.2024.89411.1290

چکیده
  امروزه نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموماً نکته اصلی و مرکزی فعالیت‌های بازاریابی شده است. ازجمله مواردی که می‌تواند بر بهبود وفاداری مشتریان به برند /محصول تأثیرگذار باشد، بازاریابی اخلاقی است. بازاریابی اخلاقی حوزهای از اخلاق کاربردی است که با اصول اخلاقی پنهان در رفتار، تبلیغ و تنظیم در بازاریابی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
اولویت‌بندی بازارهای هدف گوجه فرنگی ایران بر اساس شاخص‌های رقابت بازاری

اتابک کاظم پور؛ حامد رفیعی؛ حسین نوروزی؛ سید عباس زارع؛ لیلا یوسف زاده؛ مطهره کبودتبار

دوره 36، شماره 1 ، فروردین 1401، ، صفحه 49-65

https://doi.org/10.22067/jead.2022.72231.1075

چکیده
  نظر به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید و صادرات گوجه فرنگی پژوهش حاضر با هدف بررسی مزیت نسبی، تعیین ساختار بازار صادراتی و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادراتی این محصول در ایران صورت پذیرفته است. دوره مورد مطالعه این پژوهش 97-1380 می‌باشد. بدین منظور مطالعه حاضر با استفاده از شاخص های مزیت نسبی آشکارشده، مزیت نسبی آشکار شده متقارن، نسبت‌های ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
رقابت‌پذیری صادراتی ایران در زنجیرۀ عرضۀ رب گوجه‌فرنگی در بازارهای هدف

غزاله قاسمی؛ حامد رفیعی؛ الهام مهرپرور حسینی

دوره 35، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 406-397

https://doi.org/10.22067/jead.2021.71505.1065

چکیده
  صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی از راهبردهای توسعه صادرات و رشد پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. از آنجا که ایران در صادرات گوجه‌فرنگی و رب گوجه در سال‌های اخیر در بین ده کشور برتر جهان جای داشته است، هدف این مطالعه مقایسه ساختار بازار جهانی این دو محصول به عنوان دو حلقه از زنجیره عرضه گوجه‌فرنگی و محاسبه‌ ...  بیشتر

بررسی مزیت وارداتی و تولید داخلی در ایران و کشورهای عمده واردکننده سویا؛ کاربرد الگوهای تصحیح خطا

افشین امجدی؛ حامد رفیعی؛ نسیم مقدس

دوره 26، شماره 2 ، تیر 1391، ، صفحه 141-149

https://doi.org/10.22067/jead2.v1391i2.15833

چکیده
  نظر به اینکه میزان واردات دانه های روغنی در ایران بیش از 80 درصد نیاز داخل می باشد، در این مطالعه مزیت نسبی وارداتی با بکارگیری از انواع شاخص‌های تجاری از جمله شاخص مزیت نسبی آشکار شده RCA و مزیت نسبی آشکار شده متقارن RSCA برای واردات سویا در طول دوره 2008-1961 برای ایران و ده کشور عمده واردکننده دانه های روغنی مذکور محاسبه شده و نیز جایگاه ...  بیشتر

بررسی رابطه نرخ ارز با صادرات محصول خرما

سید ابوالقاسم مرتضوی؛ الهام دربندی؛ پژمان اعلایی بروجنی؛ حامد رفیعی

دوره 25، شماره 2 ، تیر 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i2.9716

چکیده
  چکیده با توجه به اهمیت صادرات خرما در ایران، این مطالعه به بررسی ارتباط کوتاه مدت و بلندمدت بین صادرات خرما و متغیرهای مهم اقتصادی، بویژه نرخ ارز می پردازد. برای نیل به این هدف، تابع ارزش صادرات خرما با استفاده از الگوی تحلیل هم‌جمعی موسوم به ARDL برآورد گردید. دوره مورد مطالعه سال‌های 1386-1360 می‌باشد. نتایج نشان داد که قیمت صادراتی و ...  بیشتر

بررسی حاشیه و کارآیی بازار برنج در استان مازندران

حمید امیرنژاد؛ حامد رفیعی

دوره 24، شماره 2 ، تیر 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i2.3935

چکیده
  بدلیل اهمیت تولید برنج در استان مازندران، بررسی وضعیت بازار این محصول در این استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. به این منظور، با تکمیل تصادفی 55 پرسشنامه در هر یک از سطوح تولید، عمده فروشی و خرده فروشی، در سال 1386، بازار برنج در استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که حاشیه بازاریابی در دو رقم محلی (طارم) و پرمحصول ...  بیشتر

بررسی وجود محدودیت مالی و اثر آن بر کاهش تولید برنج در شمال: کاربرد تابع تولید غیرمستقیم

حبیب الله سلامی؛ حامد رفیعی

دوره 24، شماره 1 ، فروردین 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i1.3496

چکیده
  چکیده این مطالعه به بررسی اثر وجود محدودیت منابع مالی و تاثیر آن بر سطح تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان می پردازد. در این راستا از رهیافت تابع تولید غیرمستقیم و با به‌کارگیری اطلاعات مربوط به تولیدات برنج برای سال زراعی 1386 در استان های یاد شده استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که کمبود اعتبارات و منابع مالی در تمامی ...  بیشتر

بررسی مزیت نسبی تولیدی و صادراتی پسته ایران

سیدصفدر حسینی؛ حامد رفیعی

دوره 22، شماره 2 ، مهر 1387

https://doi.org/10.22067/jead2.v1387i2.1148

چکیده
  چکیده در این مطالعه با توجه به اهمیت اقتصاد پسته در بسته صادرات غیرنفتی کشور، مزیت های تولیدی و صادراتی پسته ایران در مقابل کشورهای رقیب با استفاده داده های سال های 2005-1990 و با کاربرد شاخص های مزیت مقیاس، کارایی و مزیت جمعی و همچنین مزیت های آشکارشده و آشکارشده متقارن برآورد شد. میزان اثرپذیری مزیت صادراتی ایران نسبت به مزیت رقبا اندازه ...  بیشتر