با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
بررسی مؤلفه‌های اخلاقی مؤثر بر ارزش دوره عمر مشتری محصولات لبنی در شهر تهران

فرنوش وجدی حکم آباد؛ حامد رفیعی؛ امیرحسین چیذری؛ سعید یزدانی؛ سید صفدر حسینی

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 371-391

https://doi.org/10.22067/jead.2024.89411.1290

چکیده
  امروزه نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموماً نکته اصلی و مرکزی فعالیت‌های بازاریابی شده است. ازجمله مواردی که می‌تواند بر بهبود وفاداری مشتریان به برند/ محصول تأثیرگذار باشد، بازاریابی اخلاقی است. بازاریابی اخلاقی حوزه‌ای از اخلاق کاربردی است که با اصول اخلاقی پنهان در رفتار، تبلیغ و تنظیم در ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی ریسک قراردادهای پسته فندقی در بازار بورس کالای ایران

سهراب صدفی‎آبکنار؛ امیرحسین چیذری؛ حامد رفیعی؛ حبیب الله سلامی

دوره 38، شماره 4 ، دی 1403، ، صفحه 411-393

https://doi.org/10.22067/jead.2024.89445.1289

چکیده
  این مطالعه بر روی پوشش ریسک پسته فندقی با استفاده از قراردادهای آتی و سپرده سرمایه‌گذاری تمرکز دارد و تغییرات ریسک و انتخاب پرتفوی بهینه را از 27 مهرماه 1397 تا 28 دی‎ماه 1400 بررسی می‎کند. با استفاده از نظریه سبد کالایی مارکویتز، این مطالعه از مدل‎های اقتصادسنجی مختلفی از جمله تحلیل رگرسیون، مدل‌های GARCH و آزمون ریشه واحد فصلی برای ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
بررسی اثر کیفیت و بسته‌بندی بر قیمت روغن خوراکی افتابگردان

امیرحسین چیذری؛ محدثه دهقانی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 203-215

https://doi.org/10.22067/jead.2023.83025.1199

چکیده
  بر اساس رفتار مصرف‌کنندگان قیمت‌هایی که در بازار مورد پذیرش مصرف‌کننده قرار می‌گیرند ناشی از ویژگی‌های کالاهاست. این ویژگی‌ها هرکدام سهمی در قیمت مورد توافق مصرف‌کننده یا تقاضاکننده و عرضه‌کننده دارد. لذا شناخت دقیق خواسته‌های مصرف‌کننده موجب تولید و عرضه کالای تقاضامحور، کاهش هزینه‌های بازاریابی، نفوذ بیشتر محصول در بین ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
تعیین انتخاب سبد بهینه سهام شرکت‌های کشاورزی در بورس اوراق بهادار تهران

امیرحسین چیذری؛ کیمیا وزیریان

دوره 35، شماره 4 ، دی 1400، ، صفحه 395-383

https://doi.org/10.22067/jead.2022.71461.1063

چکیده
  تخصیص دارایی و انتخاب سبد سرمایه‌‌گذاری، یکی از مهم ترین و پر‌چالش ترین مباحث در مدیریت سرمایه‌‌گذاری و نیز یکی از دغدغه‌های همیشگی سرمایه‌‌گذاران به‌شمار می‌رود. هنگامی که سرمایه‌‌گذاران در بازار سرمایه اقدام به سرمایه‌‌گذاری می‌نمایند، انتظار دارند سبد منتخب آن‌ها از کارایی مناسبی برخوردار باشد. لذا هدف از این پژوهش، ...  بیشتر

ارزیابی رقابت افقی و عمودی در سنجش ساختار بازار: مطالعه موردی بازار محصولات لبنی در ایران

زینب شکوهی؛ امیرحسین چیذری؛ مهدی امیری

دوره 32، شماره 3 ، مهر 1397، ، صفحه 237-246

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i3.71718

چکیده
  در مطالعات ساختار بازار عمدتاً ساختار افقی برای یک محصول مورد ارزیابی قرار می­گیرد. در حالی‌که رفتار غیررقابتی در بازار لزوماً در ارتباط با رفتار افقی نیست و ساختار افقی تنها بخشی از قدرت بازاری را نشان می‌دهد. در حقیقت آنچه که به عنوان قدرت بازاری از آن یاد می‌شود حاصل مجموع رقابت­های افقی و عمودی در سطوح مختلف بازار است. بنابراین ...  بیشتر

ارائه الگوی مسیربابی ناوگان حمل و نقل بر اساس الگوریتم جهان‌های موازی (مطالعه موردی: بازارهای توزیع گوشت مرغ شهر تهران)

فرشید ریاحی درچه؛ امیرحسین چیذری؛ علیرضا اکبری بیات

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 57-67

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.66248

چکیده
  با گسترش رقابت در بازار امروز نیاز به کاهش هزینهها در بخشهای مختلف مانند هزینه حمل و نقل و بهبود ارائه خدمات به خصوص در زمینه کاهش زمان ارائه سرویسها به شدت افزایش یافته و به موضوعی حیاتی بدل گردیده است. در این زمینه مسائل مسیریابی میتواند با کاهش طول مسیر و همچنین بهره بردن از حداکثر ظرفیت وسایل نقلیه کمک شایانی نماید. این مقاله سعی ...  بیشتر

مدیریت بهره برداری بهینه از منابع آب سطحی با کاربرد برنامه ریزی پویا

نیره میهن خواه؛ امیرحسین چیذری؛ صادق خلیلیان

دوره 26، شماره 4 ، دی 1391، ، صفحه 244-251

https://doi.org/10.22067/jead2.v1391i4.19893

چکیده
  در این مطالعه مدل بهره برداری بهینه از سد چند منظوره لتیان با هدف تخصیص بهینه آب از مخزن سد، جهت تأمین نیاز آبی اراضی کشاورزی دشت ورامین و نیاز شرب شهر تهران ، برآوردشده است. رعایت اولویت های تخصیص آب میان اهداف مختلف سد ازجمله عرضه آب برای آبیاری ، آب آشامیدنی و تولید انرژی برقآبی که با یکدیگر در رقابت می باشند، مدنظر بوده است. با در ...  بیشتر

بررسی سیاست های حمایتی و مزیت نسبی تولید و صادرات پیاز :(مطالعه موردی: استان اصفهان)

اعظم رضایی؛ امیرحسین چیذری؛ نجمه نخعی

دوره 24، شماره 2 ، تیر 1389

https://doi.org/10.22067/jead2.v1389i2.3929

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی سیاست های حمایتی دولت، مزیت نسبی تولید و صادرات پیاز برای دوره 85-79 در استان اصفهان انجام شده است. برای بررسی سیاست های حمایتی دولت، روش ماتریس تحلیل سیاست (PAM)4 بکار گرفته شده و به منظور بررسی مزیت نسبی تولید از شاخص هزینه منابع داخلی (DRC)5 ، همچنین برای محاسبه مزیت نسبی صادرات از شاخص های مزیت نسبی آشکار شده (RCA)6 ...  بیشتر