با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
اقتصاد کشاورزی
اثر آمیخته بازاریابی و دانش تخصصی روی عملکرد صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط صادر کننده خشکبار

سارا یارمند؛ حسین محمدی؛ علی رضا کرباسی؛ مریم دهقانی

دوره 37، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 145-156

https://doi.org/10.22067/jead.2023.80703.1176

چکیده
  صادرات محرک حیاتی رشد اقتصادی در کشورهای مختلف است و به طور قابل توجهی به ورود یک کشور به بازارهای جهانی کمک می‌کند و موفقیت اقتصادی را افزایش می‌دهد. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی، گسترش صادرات به‌ویژه محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا را در اولویت قرار داده‌اند. رشد صادرات غیرنفتی ...  بیشتر

اقتصاد کشاورزی
عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی در مراحل مختلف چرخه عمر محصول

حسین محمدی؛ علیرضا ثانی حیدری؛ عبدالله شهرکی

دوره 36، شماره 4 ، دی 1401، ، صفحه 337-352

https://doi.org/10.22067/jead.2022.17748.0

چکیده
  یک استراتژی بازاریابی مناسب برای افزایش فروش و سودآوری در مراحل مختلف چرخه عمر محصول ضروری است. هدف اصلی این مطالعه بررسی عوامل موثر بر انتخاب استراتژی بازاریابی در مراحل مختلف چرخه عمر محصول در صنایع غذایی مشهد می‌باشد. داده‌ها از طریق یک نظرسنجی جمع‌آوری شده و پرسشنامه‌ها توسط 88 مدیر بازاریابی صنعت تولید مواد غذایی در سال 1396 ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرفی خانوار برای قارچ شاه صدف

الناز خانزاده شادلو سفلی؛ جواد جانپور؛ محمود دانشور کاخکی؛ حسین محمدی

دوره 34، شماره 4 ، دی 1399، ، صفحه 375-395

https://doi.org/10.22067/jead.2021.17790.0

چکیده
  قارچ به‌عنوان یک ماده غذایی مناسب از جنبه‌ی تغذیه‌ای و فیزیولوژیکی دارای مواد ارزشمندی می‌باشد. در میان انواع آن، قارچ خوراکی-دارویی شاه صدف به دلیل خواص غذایی و دارویی با ارزشی که دارد به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین، با توجه به خصوصیات بی‌شمار قارچ شاه صدف و جانشینی آن با قارچ دکمه‌ای، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر ...  بیشتر

سنجش کارایی صادرات پسته ایران با استفاده از الگوی جاذبه مرزی تصادفی

حسین محمدی؛ میلاد امینی زاده؛ حنانه آقاصفری

دوره 34، شماره 1 ، فروردین 1399، ، صفحه 29-45

https://doi.org/10.22067/jead2.vi0.83705

چکیده
  امروزه، اندازه‌گیری و تحلیل کارایی صادرات به عنوان یکی از مهم­ترین مباحث در حوزه‌ی تجارت مطرح است. به عبارتی، یک صادرکننده در همه‌ی بازارها عملکرد یکسانی نداشته و نیاز است که عملکرد بازارها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی کارایی صادرات پسته ایران به بازارهای هدف در دوره زمانی 2016-2001 است. به منظور دستیابی به اهداف ...  بیشتر

تحلیل مؤلفه‌های مؤثر بر ترجیحات پرداختی مصرف‌کنندگان برای محصولات کشاورزی ارگانیک: کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری

حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی

دوره 33، شماره 4 ، دی 1398، ، صفحه 339-350

https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.76582

چکیده
  افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات سوء استفاده از نهاده­های شیمیایی موجب شده است که مصرف­کنندگان گرایش فزاینده به محصولات کشاورزی ارگانیک پیدا کنند. بالا بودن قیمت تمام شده این محصولات، اهمیت بررسی ترجیحات پرداختی مصرف­کنندگان را به منظور توسعه کشت آن روشن می­سازد. از این رو، این مطالعه تلاش می­کند تا مؤلفه­های مؤثر بر ترجیحات پرداختی ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی‌های ورود به بازار خارجی گیاهان دارویی مطالعه موردی: استان خراسان رضوی

سید حسین محمدزاده؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی

دوره 32، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 185-197

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i2.72980

چکیده
  در راستای کاهش وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت‌خام و چرخش به‌طرف اقتصاد چند محصولی در صادرات، جهت‌گیری سیاست‌های صادراتی باید به سود صدور کالاهای غیرنفتی از جمله صادرات محصولات کشاورزی تغییر یابد. گیاهان دارویی یکی از اقلام مهم صادراتی بخش کشاورزی است که در سال‌های اخیر علی‌رغم افزایش سطح زیرکشت و تولید، صادرات هم‌پای آن ...  بیشتر

بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی بر خرید همزمان برندهای لبنیات با رویکرد لاجیت چندمتغیره

فاطمه دلدار سارونی؛ حسین محمدی؛ علیرضا کرباسی

دوره 32، شماره 1 ، فروردین 1397، ، صفحه 83-93

https://doi.org/10.22067/jead2.v32i1.70710

چکیده
  صنعت لبنیات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی فعالیت‌های صنایع غذایی و تبدیلی در کشور ایران می‌باشد. در عصر حاضر برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک شرکت تجاری نسبت به رقبا است و صنایع لبنی تلاش می کنند تا با ایجاد و توسعه برندهای قدرتمند، سهم بیشتری از سبد خرید مصرف کننده از محصولات لبنی را به خود جلب کنند. هدف از این مطالعه ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر انتخاب راهبرد ترفیع فروش در مراحل مختلف چرخه عمر کالا (مطالعه موردی: شرکت‌های صنایع غذایی شهر مشهد)

حسین محمدی؛ مرتضی محمدی؛ سمیه کارگر

دوره 30، شماره 4 ، دی 1395، ، صفحه 360-369

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i4.56943

چکیده
  یکی از مهم‌ترین راهبردهای مورد استفاده جهت بهبود فروش محصولات غذایی، راهبرد ترفیع فروش است. تولیدکنندگان محصولات مختلف از جمله محصولات غذایی در ایران در مراحل مختلف چرخه عمر محصول از این راهبرد به شکل‌های متنوع بهره می‌گیرند. در این مطالعه به‌منظور بررسی عوامل مؤثر بر احتمال انتخاب این راهبرد در مراحل مختلف چرخه عمر محصولات صنایع ...  بیشتر

شناسایی حباب قیمتی در بازار گوشت مرغ و گاو

مرتضی محمدی؛ حسین محمدی؛ حسین اعظمی

دوره 30، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 88-96

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i2.46882

چکیده
  بر اساس نظریه فریدمن در خصوص بازارهای کارا با رفتار عقلایی، قیمت یک دارایی منعکس کننده اصول بازار است. از این رو تغییر قیمت می-تواند برآیندی از نیروهای عرضه و تقاضای بازار باشد و یا از رفتار انفجاری (حباب ها) در قیمت ها ناشی شده باشد. در تحقیق حاضر، با استفاده از آزمون دیکی فولر افزایشی تعمیم یافته با کوچکترین کران بالا (GSADF)، رفتار حبابی ...  بیشتر

بررسی تأثیر صادرات محصولات خام بخش کشاورزی روی کیفیت محیط ‌زیست

حسین محمدی؛ لیلی ابوالحسنی؛ محمد تیرگری

دوره 30، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 58-69

https://doi.org/10.22067/jead2.v30i1.48343

چکیده
  در ادبیات اقتصادی اثرات آزادسازی تجاری روی محیط زیست از طریق روش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. اگر چه اثرات تجارت روی محیط‌زیست و آلودگی به صورت نظری و تجربی در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما اثرات هر کدام از اجزای تجارت خارجی یعنی صادرات و واردات روی محیط زیست چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در این مطالعه اثرات ...  بیشتر

بررسی احتمال و عوامل مؤثر بر مشارکت کشاورزان در بازارهای آتی و اختیارمعامله (مطالعه موردی: محصول پنبه شهرستان گنبدکاووس)

فاطمه سخی؛ حسین محمدی؛ محمود صبوحی

دوره 29، شماره 3 ، مهر 1394، ، صفحه 242-257

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.43215

چکیده
  کشاورزان با انواع مختلفی از مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی در فعالیت‌های کشاورزی مواجه‌اند و در نتیجه، درآمد آنها از تولیدات کشاورزی با بی‌ثباتی همراه است. دامنه گسترده‌ای از مخاطرات در درآمد حاصل از تولیدات کشاورزی تأثیر‌گذار است. یکی از مخاطرات مهمی که همواره گریبان‌گیر کشاورزان می‌باشد، خطر ناشی از نوسانات قیمت محصولات کشاورزی ...  بیشتر

کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل موثر بر نوع اشتغال دانش‌آموختگان علمی کاربردی کشاورزی

حسین محمدی؛ حسین روحانی

دوره 29، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 116-125

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.32073

چکیده
  این پژوهش با هدف آگاهی از نوع اشتغال دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی و تحلیل عوامل موثر برآن انجام شده است. متغیر وابسته تحقیق، نوع اشتغال است که شامل پنج طبقه: مشاغل مرتبط دولتی، غیر مرتبط دولتی، مرتبط خصوصی، غیر مرتبط خصوصی و جویای کار است. متغیرهای مستقل شامل جنسیت، سهمیه پذیرش در دانشگاه، میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی، میزان ...  بیشتر

تأثیرعوامل اقتصادی منتخب موثر بر آلودگی آب های زیرزمینی در دو گروه از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه

حامد بی آبی؛ حسین محمدی؛ لیلی ابوالحسنی

دوره 29، شماره 1 ، فروردین 1394، ، صفحه 86-93

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.40096

چکیده
  نقش عوامل اقتصادی روی آلودگی و تخریب محیط زیست یکی از موضوعات مهم در پژوهش‌های اقتصادی و زیست محیطیاست که محققان زیادی در این خصوص به مطالعه و تحقیق پرداخته‌اند. یکی از موضوعاتی که در عرصه محیط زیست توجه کم‌تری به آن شده، تاثیر عوامل اقتصادی از جمله بازبودن اقتصاد روی آلودگی منابع آّب است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش داده های ...  بیشتر

بررسی تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص Qتوبین شرکت های وابسته صنایع غذایی (مطالعه موردی: صنعت قند و شکر)

حسین محمدی؛ فرشاد شعبانیان؛ آهون کاسب

دوره 28، شماره 4 ، دی 1393، ، صفحه 343-351

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.37129

چکیده
  کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، از درجه بالایی از بی‌ثباتی متغیرهای کلان اقتصادی برخوردار هستند. در این کشورها نرخ ارز، نرخ سود بانکی و نرخ تورم دارای نوساناتی هستند که می تواند محیط نامطمئنی برای سرمایه گذاران به وجود آورد. از این رو، در این پژوهش به بررسی تأثیر برخی متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص Q توبین شرکت‌های گروه قند و شکر ...  بیشتر

بررسی عوامل منتخب مؤثر بر آلودگی محیط زیست با تأکید بر آزادسازی تجاری در کشورهای مختلف جهان (مطالعه موردی انتشار CO2)

حسین محمدی؛ سمانه حیدرزاده

دوره 28، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 213-223

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.27074

چکیده
  شهرنشینی، افزایش جمعیت و حرکت از سمت تولید سنتی به صنعتی، روند رشد و توسعه اقتصادی کشورها را سرعت بخشیده و به موازات آن، پیامدهای زیست محیطی قابل ملاحظه‌ای بر جای گذاشته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر متغیرهای مختلفی از جمله آزادسازی تجاری، مزیت نسبی، سطح تولید و دیگر متغیرهای مهم و اثرگذار بر میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در کشورهای ...  بیشتر

عوامل مؤثر بر قیمت گندم در بورس کالای ایران

حسین محمدی؛ بهزاد فکاری سردهایی

دوره 27، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 95-102

https://doi.org/10.22067/jead2.v0i0.26400

چکیده
  بازار محصولات کشاورزی در ایران همواره با مشکلات ساختاری متعددی نظیر ضعف سیستم بازاریابی و بازاررسانی، نوسانات قیمت، نبود زیرساختهای مناسب برای حمل و نقل و مواردی مشابه روبرو بوده و بخش عمده‌ای از این مشکلات مربوط به ساختار سنتی و ناکارای بازار محصولات کشاورزی می‌باشد. در جهت کاهش ناکارآمدی‌های بازار محصولات کشاورزی، شفاف سازی ...  بیشتر

بررسی تقاضای گروه های اصلی کالاهای خوراکی در مناطق شهری ایران

فاطمه رضاپور؛ محمود دانشور کاخکی؛ حسین محمدی

دوره 25، شماره 1 ، فروردین 1390

https://doi.org/10.22067/jead2.v1390i1.8878

چکیده
  Abstract In this article, we examine the major food groups demand in urban areas of Iran for the period 1361 to 1386 by almost ideal demand system, Laspyres Price Index and using Seemingly Unrelated Regression(SUR). In this study, was included mean population of family, with commodities price index and real expenditure(income) of families, as independent variable, in equations system. The resultes showed that the mean population of family, in the most of equations, had significant effect on family demand. Also, homogeneity and symmetry restrictions has been tested. Results show that all of groups ...  بیشتر