بررسی اثر کیفیت و بسته‌بندی بر قیمت روغن خوراکی افتابگردان

نوع مقاله : مقالات پژوهشی به زبان انگلیسی

نویسندگان

1 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران و مدرس اقتصاد کاربردی زانویل کریگر دانشکده هنر و علوم، دانشگاه جانز هاپکینز

2 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

بر اساس رفتار مصرف‌کنندگان قیمت‌هایی که در بازار مورد پذیرش مصرف‌کننده قرار می‌گیرند ناشی از ویژگی‌های کالاهاست. این ویژگی‌ها هرکدام سهمی در قیمت مورد توافق مصرف‌کننده یا تقاضاکننده و عرضه‌کننده دارد. لذا شناخت دقیق خواسته‌های مصرف‌کننده موجب تولید و عرضه کالای تقاضامحور، کاهش هزینه‌های بازاریابی، نفوذ بیشتر محصول در بین مصرف‌کنندگان و افزایش مطلوبیت مصرف‌کننده و وفاداری او به برند خواهد شد. این مطالعه به بررسی اثر کیفیت و بسته‌بندی بر قیمت روغن‌ خوراکی (آفتابگردان) در شهر تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف روغن خوراکی پرداخته‌است. به‌منظور دست‌یابی به هدف اصلی از روش قیمت‌گذاری هدونیک استفاده شده‌است. سپس به‌منظور تعیین عوامل مؤثر بر مقدار مصرف این روغن‌ها و همچنین تعیین عوامل مؤثر بر وفاداری مصرف‌کننده به برند روغن خوراکی، با توجه به ماهیت کیفی و ترتیبی متغیر وابسته از الگوی لاجیت ترتیبی استفاده شده‌است. تعیین حجم نمونه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای در دسترس از بین کل مصرف‌کنندگان شهر تهران بوده و اطلاعات از جمع‌آوری 350 پرسشنامه که توسط مصرف‌کنندگان تکمیل گردیده، به‌دست‌آمده است. الگوهای موردمطالعه به ترتیب با استفاده از نرم‌افزارهای shazam و stata برآورد شد. عوامل مختلفی بر میزان مصرف این روغن در سطوح مختلف مصرف تأثیرگذار می‌باشد. اما به‌طورکلی عواملی مانند افزایش سن، افزایش سطح درآمد و افزایش سطح تأثیر بیماری و رژیم غذایی بر نوع روغن خوراکی موجب کاهش در میزان مصرف این روغن خوراکی می‌شود. همچنین عوامل دیگری مانند افزایش سطح کیفیت محصول، افزایش در سطح کیفیت بسته‌بندی روغن، افزایش سطح وفاداری مصرف‌کننده به روغن خوراکی و افزایش فروش آنلاین این محصول، افزایش سطح تقاضا برای این خوراکی را به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Effect of Quality and Packaging on the Price of Edible Sunflower Oil

نویسندگان [English]

  • A.H. Chizari 1
  • Mohadeseh Dehghani 2
1 Department of Agricultural Economics, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, and Lecturer of Applied Economics Zanvyl Krieger School of Arts and Sciences Johns Hopkins University
2 Department of Agricultural Economics, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran
چکیده [English]

The prices accepted by consumers in the market are influenced by the characteristics of the goods, based on consumer behavior. Each of these features contributes to the price agreed upon by both consumers and suppliers. The packaging of a product plays a crucial role in attracting consumers and protecting the product from damage. High-quality and visually appealing packaging can create a positive perception among consumers, potentially resulting in a higher price point. Additionally, specialized packaging techniques designed to preserve freshness and extend the shelf life of oil can also impact the price. This study investigates the impact of quality and packaging on the price of sunflower oil in Iran. The primary objective was accomplished using the hedonic pricing method. Given the qualitative and ordinal nature of the dependent variable, the ordinal logit model was employed. The sample size was determined through a two-stage cluster sampling approach, which involved collecting 350 questionnaires from consumers in Tehran city. Statistical analysis was conducted using Shazam and Stata software. Numerous factors influence the consumption of sunflower oil at various levels. However, in general, factors such as increasing age, higher income levels, the presence of diseases, and dietary considerations contribute to a decrease in its consumption. On the other hand, factors like improving product quality, enhancing the quality of oil packaging, increasing consumer loyalty towards edible oil, and rising online sales of this product contribute to an increase in its demand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Edible oil
  • Ordinal logit
  • Packaging
  • Quality
  • Sunflower
  1. Ali Mohammadi, Z. (2015). The demand of Iranian urban households for selected food items using an implicit direct aggregate demand model. Master's thesis in agricultural economics. Faculty of Agriculture, University of Tabriz.
  2. Anis Ahanger, A. (2016). Investigating the consumption behavior of different types of edible oil in urban and rural areas of the country. Master's thesis in agricultural economics. Faculty of Agriculture, Torbat-Haidaryeh University.
  3. Arefpour, M. (2016). The effect of price and quality on the development of consumer loyalty to the brand of food products (a case study of tomato paste and oil). Master's thesis in agricultural economics. Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran.
  4. Ares, G., & Deliza, R. (2010). Studying the influence of package shape and color on consumer expectations of milk desserts using word association and conjoint analysis. Food Quality and Preference, 21(8), 930-937.‏
  5. Carlucci, D., Stasi, A., Nardone, G., & Seccia, A. (2013). Explaining price variability in the Italian yogurt market: a hedonic analysis. Agribusiness29(2), 194-206.‏
  6. Saber Nazaragha, F., & Ebrahimi, A. (2016). An overview of the service quality gap. National Conference on modern accounting and management research in the third millennium.
  7. Food and agriculture industries of Iran foodkeys.com/
  8. Greene, Wh. (2005). Econometric analysis. Macmillan, NewYork.
  9. Hamidizadeh, M.R., & Masoume Ghamkhaari, S. (2018). Identifying factors affecting customer loyalty based on the model of quick response organizations. Business Research Journal, 52, 180-187. https://doi.org/ 10.21511/im.15(4).2019.07
  10. Iran Menesh, SM. (2017). An introduction to the role of packaging in the sustainable economic development of the country. Technology and Development of the Packaging Industry 43,
  11. Juran, J.M. (2003). Juran on leadership for quality. Simon and Schuster.‏
  12. Karimani, N., & Mousavi, S. (2018). Investigating the effect of recommended advertisements and perceived service quality on the attitude and intention to purchase online sports goods consumers. The second international conference on management, accounting, economics, and banking in the third millennium.
  13. Kobriti, M., Hosseini Mazhari, Z., Grami, A., Ghayashi Tarzi, B., & Esfandiari, Ch. (2019). Investigating the amount of waste and residues in oilseed processing units of Tehran province. Food Science and Nutrition, 1, 42.
  14. Rezaei Galshepel, A. (2012). Determining, prioritizing, and designing factors affecting customer loyalty. Management conference, challenges, and solutions.
  15. Romo-Munoz, R., Romo-Muñoz, F., Dote-Pardo, J.S., & Troncoso-Sepulveda, R. (2018). Incidence of psychographic variables on purchasing behavior in an emerging olive oil market. British Food Journal.‏ https://doi.org/10.1108/BFJ-01-2018-0010
  16. Rosen, S. (1974). Hedonic prices and implicit markets: product differentiation in pure competition. Journal of Political Economy, 82(1), 34-55.
  17. Silayoi, P., & Speece, M. (2004). Packaging and purchase decisions: an exploratory study on the impact of involvement level and time pressure. British Food Journal, 106(8), 607-628.
CAPTCHA Image