نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
چکیده
زرشک یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان خراسان جنوبی است. با توجه به اینکه در حدود 60 هزار نفر در زنجیره تولید، توزیع و فراوری زرشک مشغول به کار هستند و درآمد هزاران خانواده بهطور مستقیم و غیرمستقیم به محصول زرشک وابسته است. اما مصرف سرانه زرشک در کشور کمتر از یک کیلوگرم در سال است، آگاهی از ویژگیهای کیفی مورد توجه مصرف کنندگان به گسترش بازار فروش این محصول کمک می کند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل کیفی موثر بر قیمت زرشک با استفاده از الگوی قیمت گذاری کیفی در این استان است. دادههای مطالعه از تعداد 100 پرسشنامه که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده از خانوارهای شهرستان بیرجند در سال 1389 تکمیل شده است، استخراج گردید. نتایج حاصل از برآورد الگوی قیمتگذاری کیفی نشان میدهد که پفکی بودن زرشک و خوشرنگ بودن آن و همچنین آگاهی مصرفکنندگان از خواص زرشک، تأثیر مثبت و معنیداری بر روی قیمت زرشک دارد و تأثیر بستهبندی و نشان تجاری بر قیمت زرشک از نظر آماری معنیدار نیست. بنابراین پیشنهاد میشود اطلاعرسانی مناسب برای آگاهی تولیدکنندگان از خواست و سلیقه مصرفکنندگان و همچنین آگاهی مصرفکنندگان از خواص زرشک صورت گیرد.
واژه های کلیدی: استان خراسان جنوبی، زرشک، سلیقه مصرفکنندگان، عوامل کیفی
ارسال نظر در مورد این مقاله