تأثیر انتشار مکانی و زمانی بر انتخاب مسیر بازاریابی توسط باغداران مرکبات شهرستان بابل

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

یکی از تصمیمات مهم بازاریابی برای کشاورزان، نحوه فروش تولیدات محصولات در بازار می باشد. کشاورزان با توجه به عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تصمیم می گیرند و تغییرات این عوامل بر رد یا قبول یک تصمیم اثرگذار خواهد بود. همچنین نوع تصمیماتی که از گذشته در ذهن کشاورزان وجود دارد، نقش مهمی در تصمیمات بعدی ایشان خواهد داشت. از این رو اثر دو عامل زمان و مکان روی نحوه تصمیم گیری باغداران در انتخاب کانال بازاربابی، مورد آزمون قرار می گیرد. هدف این مطالعه بررسی و شناخت عواملی است که منجر به انتخاب کانال های مختلف توزیع مرکبات توسط باغداران گردیده است. آمار و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل 99 پرسشنامه در 11 روستای شهرستان بابل و برای سال های 1391 و 1392 جمع آوری شده است. در این پژوهش سه کانال توزیع شامل خرده فروشی، فروش به دلال و فروش به عمده فروش برای مسیر بازاریابی مرکبات شهرستان بابل مد نظر بوده است. برای آزمون این سه کانال، از روش پانل پروبیت فضایی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در مسیر بازاریابی عمده فروشی، تصمیات باغداران بیشتر منطبق بر زمان است، اما در روش خرده فروشی، بیشترین تاثیر را از مکان می گیرند. فروش محصول به صورت دلالی نیز آخرین انتخاب باغدارن خواهد بود. همچنین افزایش در قیمت فروش محصول، احتمال انتخاب کانال های خرده فروشی و عمده فروشی افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها


1- Agricultural Ministry Database. 2013. (In Persian)
2- Anselin L. 2001b. Spatial econometrics. In Baltagi, Badi, editor, A companion to Theoretical Econometrics, pages 310–330. Blackwell, Oxford.
3- Anselin L. 1988. Spatial Econometrics, Methods and Models, Kluer Academic, Boston.
4- Ardestani M., Toosi M., and Khaledi K. 2007. The evaluation of orange marketing in north of Iran. 6th Agricultural Economic Conferences, Mashhad, Iran (In Persian).
5- Baltagi B.H. 2005. Econometric analysis of panel data, Third Edition, New York: John Wiley and Sons.
6- Beyikzadeh S., and Chizari A.M. 2007. Investigating the factors influencing the potato margin and marketing channel. Agricultural Economic and Development, 15 (57): 81-103. (In Persian)
7- Besage J.E. 1974. Spatial interaction and statistical analysis of lattice system, Journal of the Royal Statistical Society, Series B, 36:192-236.
8- Bivand R. 2010. Comparing estimation methods for spatial econometrics techniques using R, Discussion papers, Norwegian School of Economics and Business Administration (NHH), Department of Economics.
9- Cem E., and Wilfried K. 2006. Regional disparities in the European Union and the enlargement process: An Exploratory Spatial Data Analysis, 1995–2000, the Annals of Regional Science, 40:723-765.
10- Elhorst J.P. 2003. Specification and estimation of spatial panel data models. International Regional Science Review, 26(3):244–268.
11- Gandee J.E., Brown CH., and D’Souza G. 2003. The role of spatial and demographic characteristics in direct farm marketing: An econometric approach, Paper prepared for presentation at the American Agricultural Economics Association Annual Meeting, Montreal, Canada, July 27-30.
12- Govindasamy R., Hossain F., and Adelaja A. 1999. Income of farmers who use direct marketing. Agricultural and Resource Economics Review. 28(1): 76-83.
13- Govindasamy R., and Nayga J.R. 1997. Determinants of farmer-to-consumer direct market visits by type of facility: A logit analysis. Agricultural and Resource Economics Review, 26(1): 31-38.
14- Holloway G., Shankar B., and Rahman S. 2002. Bayesian spatial probit estimation: A primer and an application to HYV rice adoption. Agricultural Economics, 3(27):383–402.
15- Kazemnejad M., and Najafi B. 2003. Agricultural products marketing. Agricultural Planning, Economic and rural Development Institute. (In Persian)
16- Lucila M., Lapara A., Holloway G., and Ehuic S. 2003. How big is your neighborhood? Spatial implications of market participation by smallholder livestock producers. Contributed paper selected for presentation at the 25th international conference of agricultural economists, Durban, South Africa: 16-22.
17- Martins F.; and Carrasco P. 2004. Selection of marketing channels by intensive horticultural crop growers in Almeria. Spanish journal of Agricultural Research, 2(1): 27-33.
18- Molho I. 1995. Spatial Autocorrelation in British Unemployment, Journal of Regional Science, 35:641-658.
19- Ray S.J., and Montoury B.J. 1999. US Regional income convergence: A spatial econometric perspective, Regional Studies, 322:143-156.
20- Shajari Sh. 2002. Investigate the Marketing issues and Shahani Date exports, Case Study: Fars Province. Agricultural Economic and Development, 39 (10): 141-167. (In Persian)
21- Smirnov OA.; and Egan KJ. 2012. Spatial random utility model with an application to recreation demand, Economic Modelling, 29: 72–78.
22- Tsourgiannis L., Eddison J., and Warren M. 2008. Factors affecting the marketing channel choice of sheep and goat farmers in the region of east Macedonia in Greece regarding the distribution of their milk production. Small Ruminant Research, 79: 87–97.
23- Tullio B. 2007. Convergence across russian regions: A spatial econometrics approach, Working paper, Center for The Study of Economic and Social Change in Europe, School of Slavonic and East European Studies, University College London (SSEES, UCL).
24- Vaya E., Lopez E., Moreno R., and Jordi S. 2000. Growth and externalities across economics: An empirical analysis using spatial econometrics, University of Barcelona, Working paper in economics, 59.
25- Zaboj M. 2000. Choosing the distribution channel for meat products, Mendel University of Agricultural and forestry Brno, Czech Republic.
26- Koshiyama A.S., Lorenzon M.C.A., and Tassinari W.S. 2011. Spatial econometrics applied to study the influencing factors of honey prices in Brazil. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 8(1): 121-132.
27- Cristian Geldes G., Felzensztein C.H., Turkina E., and Durand A. 2015. How does proximity affect inter firm marketing cooperation? A study of an agribusiness cluster. Journal of Business Research 68:263–272.
28- Tadesse G., and Bahiigwa G. 2015. Mobile phones and farmers’ marketing decisions in ethiopia. World Development, 68: 296–307.
29- Mojaverian S., Rasouli F., and Hosseini-Yekani S.A. 2014. Citrus marketing chanel strategy and its determinant in Mazandaran providence of Iran: An application of Nested Logit model. Journal of Agricultural Science and Technology. 16: 1469-1479.
30- Kadigi L.M. 2013. Factors influencing choice of milk outlets among smallholders dairy farmers in Iringa Municipality and Tanga city. Msc Thesis, Sokoine University of Agriculture, Morogoro, Tanzania.
CAPTCHA Image