تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان محصولات ارگانیک با نقش میانجی اخلاق‌مداری برند (مورد مطالعه: مشتریان محصولات ارگانیک نفس)

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام رضا مشهد

2 دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)

چکیده

توجه به­حفظ محیط‌زیست امری لازم است و عدم توجه، موجب بروز خسران به انسان‌ها و محیط می‌گردد. تفکر خرید محصولات سبز، ‌موجب شده تا مردم در مورد نوع محصولاتی که خریداری می‌نمایند، بازنگری نموده و محصولاتی را انتخاب کنند که به محیط‌زیست آسیب کمتری برساند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان با نقش میانجی‌ اخلاق‌مداری برند از دیدگاه مصرف‌کننده (مورد مطالعه: مشتریان محصولات ارگانیک نفس) در شهر مشهد بوده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی است. جامعه‌آماری پژوهش کلیه­ مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات ارگانیک نفس که به شعبه­های عرضه محصولات در شهر مشهد مراجعه کرده‌اند، می­باشد. نمونه آماری براساس قاعده 5-10 برابر تعداد گویه­ها (براساس نرم افزار پی ال اس)، 192 نفر مشخص شد که پرسشنامه­ها به روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس بین آنان توزیع گردید. روایی محتوای پرسشنامه­ به تأیید جمعی از اساتید و خبرگان رسید و جهت سنجش پایایی پرسشنامه­ها از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 825/0 برآورد گردید و تأیید شد. تحلیل داده­ها با نرم­افزار PLS3 و شاخص GOF، 468/0 انجام شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت اخلاق‌مداری برند بر تمایل به خرید مشتریان می‌باشد و اخلاق‌مداری برند نقش مثبت و میانجی بر تأثیرگذاری نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان داشت. اما‌ تأثیر نشانگر حسی دیداری برتمایل به خرید مشتریان محصولات ارگانیک نفس رد شد.

کلیدواژه‌ها


1- Aaker D. 2007. Strategic Market Management, Translated by: Hossein Safarzadeh et al., Tehran, Pooye, Third Edition. (In Persian)
2- Ali A., and Ahmad I. 2012. Environment Friendly Products: Factors that Influence the Green Purchase Intentions of Pakistani Consumers, Pakistan Journal of Engineering Technology and Science 2(1): 84-117.
3- Azar A., Qolamzadeh R., and Qanavati M. 2012. Path-Structural Modeling in PLS Software Application Management. Naghsh Danesh Publications: Tehran. (In Persian)
4- Azimi H., and Nooralidokht H. 2012. Ethics in Branding, Third Sohrevardi National Commemoration Conference on Applied Ethics, Zanjan, Zanjan University. (In Persian)
5- Davari A., and Rezazadeh A. 2014. Modeling Structural Equations with PLS Software, Tehran: Academic Jihad Publications. (In Persian)
6- Dehghanan H., and Bakhshandeh G. 2014. The impact of green perceived value and green perceived risk on green purchase behavior of Iranian consumers.International Journal of Management and Humanity Sciences 3(2): 1349-1357. (In Persian)
7- Ditoiu M.C., Stăncioiu A.F., Brătucu G., Onişor L., and Botoș A. 2014. The sensory brand of the destination. Case study: Transylvania. Theoretical and Applied Economics. XXI. 37-50.
8- D'souza C., Taghian M., and Lamb P. 2006. An empirical study on the influence of environment labels on consumers. An InternationalJournal of Corporate Communications 11(2): 162-173.
9- Golkar K. 2008. Visual environment of the city, the evolution from the decorative approach to the sustainable approach. Oloum Mohiti Journal 5 (4): 95-113. (In Persian)
10- Hooman H. A. 2008. Modeling structural equations using LISREL software. Tehran; Ghost Publications. (In Persian with English abstract)
11- Han J., Nunes J., Drèze X., and Marshall. 2010. Signaling Status with Luxury Goods: The Role of Brand Prominence. Journal of Marketing - J MARKETING. 74. 1547-7185. 10.1509/jmkg.74.4.15.
12- Krishna A. 2010. Sensory Marketing. New York: Routledge.
13- Kaihatu Th.S., and Spence M.T. 2016. The relationship between shopping mall image and congruity on customer behaviour: Evidence from Indonesia, Australasian Marketing Journal 24(2):141-145.
14- Kheiri B., and Miran N. 2013. Effective Factors on Electricity Purchase of Green Products Using Consumption Value Theory. Business Management 5(18): 101-122. (In Persian)
15- Koenig-Lewis N., and Palmer A. 2014. "The effects of anticipatory emotions on service satisfaction and behavioral intention", Journal of Services Marketing, Vol. 28 No. 6, pp. 437-451. https://doi.org/10.1108/JSM-09-2013-0244
16- Lin SU. 2012. Effects of ethical sales behavior considered through transaction cost theory: to whom is the customers loyal? Journal of International Management Studies. 7(1): 31-40.
17- Mcdonald L., and Rundle-Thiele Sh. 2008. Corporate social responsibility and bank customer satisfaction: A research agenda. International Journal of Bank Marketing 26. https://doi.org/10.1108/02652320810864643.
18- Ha N., Nguyen H., Nguyen N., and Anh P. 2018. Determinants of Customer Satisfaction and Loyalty in Vietnamese Life-Insurance Setting. Sustainability. Available at https://doi.org/10. 1151. 10.3390/su10041151.
19- Papadopoulos I., Karagouni R., Trigkas M., and Platogianni E. 2010. Green marketing: The case of Greece in certified and sustainably managed timber products. EuroMed Journal of Business. Available at https://doi.org/5. 10.1108/14502191011065491
20- Rahimnia F., Basir L., and Pursalimi M. 2016. Investigating the Impact of Service Innovation on Customer Behavioral Intentions through Sensory Marketing (Case: Five Star Hotels in Mashad). Modern Marketing Research 6(2): 19-36. (In Persian)
21- Ranjabarian B., Rashid Kaboli M., Sanayei A., and Haddadian A. 2012. Analysis of the Relationship between Perceived Value, Perceived Quality, Customer Satisfaction and Intent to Repurchase in Tehran Chain Stores. Business Management 4 (11): 55-70. (In Persian)
22- Sharifi moghaddam M. 2010. Principles and requirements of health and safety in agricultural products and products, public relations and international affairs of Tehran Fruit and Vegetable Farms Organization. (In Persian)
23- Sharifi moghaddam M. 2009. Organic farming, available at http://www.organic.wpb.ir. (In Persian)
24- Seyyedi A., and Paknezhad E. 2015. The Relationship between Manufacturers' Ethical Criteria and Consumer Behavior. Journal of Ethics in Science and Technology 10(2): 1-11. (In Persian)
25- Shirkond Sh. 2016. Ethical branding and corporate social responsibility. Available at https:// http://www.donyayekhodro.com/news/180710. (In Persian)
26- Solomon M.R. 2006. Consumer Behaviour: Buying, Having, and Being.Prentice-Hall: Englewood Cliffs, NJ.
27- Wu J.-H., Wu C.-W., Lee C.-T., and Lee H.-J. 2015. Green purchase intentions: An exploratory study of the Taiwanese electric motorcycle market. Journal of Business Research 68(4): 829-833.
28- Yadav R., and Pathak G.S. 2016. Young consumers' intention towards buying green products in a developing nation: Extending the theory of planned behavior. Journal of Cleaner Production 135: 732-739. Available at https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.06.120
29- Yung W., Chan H., So J., Wong D., Choi A., and Yue T. 2011. A life-cycle assessment for eco-redesign of a consumer electronic product. Journal of Engineering Design. 22. 69-85. Available at https:// 10.1080/09544820902916597.
30- Namkung Y., and Jang S. 2010. "Effects of perceived service fairness on emotions, and behavioral intentions in restaurants", European Journal of Marketing, Vol. 44 No. 9/10, pp. 1233-1259. Available at https://doi.org/10.1108/03090561011062826.
31- Zhao H.H., Gao Q., Wu Y.P., Wang Y., and Zhu X.D. 2014. What affects green consumer behavior in China? A case study from Qingdao. Journal of Cleaner Production 63: 143-151. Available at https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.05.021.
CAPTCHA Image