برنجکاران تحت تأثیر چه عواملی شیوه فروش خود را انتخاب می‌کنند؟ مطالعه موردی: برنج‌کاران شهرستان جویبار

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

چکیده

یکی از تصمیم‌های تولیدکنندگان که به شدت بر بازده اقتصادی فعالیت‌شان اثرگذار است، نحوه فروش تولیدات در بازار می‌باشد. کشاورزان می-توانند محصولات خود را به شیوه‌های مختلفی به‌فروش برسانند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب شیوه‌های فروش برنج توسط کشاورزان شهرستان جویبار می‌باشد. داده‌های تحقیق از طریق تکمیل پرسشنامه در بین 149 برنجکار جمع‌آوری گردید. روش مورد مطالعه با توجه به آزمون هاسمن مدل لاجیت آشیانه‌ای انتخاب شد. مدل طراحی شده دو سطحی است که سطح اول حالت محصول فروخته شده (برنج یا شالی) و سطح دوم گزینه فروش می‌باشد. نتایج تخمین نشان داد که متغیرهای درصد نقد بودن، قیمت فروش و شیوه فروش غالب در منطقه در تصمیم‌گیری سطح اول مؤثرند. متغیرهای سن، اندازه و زمان فروش در انتخاب گزینه تأثیر می‌گذارند. نتایج نشان داد احتمال تغییر رفتار فروش تحت تأثیر متغیرهای مؤثر؛ وابسته به شیوه فعلی فروش دارد. افراد در انتخاب حالت محصول در هنگام فروش منفعل بوده اما در انتخاب گزینه فروش فعالند. همچنین در انتخاب حالت محصول فروخته شده، قیمت بیشترین تأثیر را داشت. بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد می‌شود که برای طراحی کانال جدید بازاریابی، ابزارهای اعتباری، میزان سازگاری با شیوه‌های موجود و تأکید بر پذیرش و مشارکت حداکثری مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


1- Anonymous. 2015. Agricultural Statistics. Volume I, Crop and Garden, Crop. (In Persian)
2- Ardestani M., Khaledi K., and Tousi M. 2007. Investigation of internal citrus marketing in northern Iran (case study: oranges). 6th Iranian Agricultural Economics Conference, Mashhad. (In Persian)
3- Azizi J. 2006. Economic evaluation of rice marketing strategies in guilan province. Agriculture Sciences, 4: 715- 728. (In Persian with English abstract)
4- Benedek Z., Ferto I., Barath L., and Toth J. 2014. Factors influencing the decision of small-scale farmers on marketing channel choice: a Hungarian Case Study. EAAE Congress ‘Agri-Food and Rural Innovations for Healthier Societies’. Ljubljana, Slovenia.
5- Biekzadeh P., and Chizari A.H. 2007. Study of marketing channel and effective factors on potato marketing margin. Agricultural Economics and Development, 15 (57): 81-103. (In Persian)
6- Hassanpour B. 2015. An Appropriate approach for Improving the Rice Marketing System and Reducing Its Disasters, Promotional magazine, Ministry of Agriculture Jihad, Tehran (In Persian)
7- Hausman J., and McFadden D. 1984. Specification tests for the multinomial logit model. Econometrica, 52(5):1219-1240.
8- Imran Siddique M. 2015. Factors Affecting Marketing Channel Choice Decisions in Citrus Supply Chain. PhD thesis, Massey University, New Zealand.
9- Martins F., and Carrasco P. 2004. Selection of marketing channels by intensive horticultural crop growers in Almeria. Spanish Journal of Agricultural Research, 2(1): 27-33.
10- Masuku B. M. 2013. Factors effectors he choice of marketing channel by vegetable farmers in Swaziland. Sustainable Agriculture Research, 2(1):112-123.
11- Mburu L M., Wakhungu J. W., and Gitu K. W. 2007. Determinants of smallholder dairy farmers' adoption of various milk marketing channels in Kenya highlands. Livestock Research for Rural Development. Volume 19, Article #134. Available at http://www.lrrd.org/lrrd19/9/mbur19134.htm.
12- McFadden D. 1974. Conditional Logit Analysis of Qualitative Choice Behavior. pp. 105-42 in Frontiers of Econometrics, edited by P. Zarembka. New York: Academic Press.
13- Mojaverian S.M., Rasuli, S.F. Hosseini S.A 2013. Factors affecting the selection of sales channels among Mazandaran citrus producers. Journal of Agricultural Economics and Development, 27 (2): 133-123. (In Persian with English abstract)
14- Mosanzhad M.K., and Mojaverian S.M. 1996. Citrus marketing survey in Babol. Agricultural Economics and Development, 4 (13): 101-118. (In Persian)
15- Mukiama B. K., Suphanchaimatand N., and Sriwaranun Y. 2014. Factors influencing vegetable farmer’s choice of marketing channel in Khon Kaen, Thailand. KHON KAEN AGR.J. 42 (4): 595-604
16- Mzyece A. 2010. Factors influencing cowpea producers’ choice of marketing channels in ZAMBIA, Available at: http://valuechains.k-state.edu/_Agness%20Mzyece.pdf.
17- Noori K. 2006. A Study on market distortions and its effects on rice supply, demand and import in Iran. Pajouhesh and Sazandegi (Agriculture and Horticulture), 73: 17-25. (In Persian with English abstract).
18- Nkwasibwe A. 2009. Determinants of choice of milk marketing channels by dairy farmers in Kiruhura District, Uganda. A Thesis Submitted to the directorate of research and graduate training in Partial fulfillment of the requirements for the Award of the degree of master of Agribusiness management of Makerere University.
19- Pikousova K., and Průša P. 2011. Deterministic factors for choosing of distribution model. Perner´s Contacts , 4(3): 91-97.
CAPTCHA Image