مقالات پژوهشی
آذر هاشمینژاد؛ عباس عبدشاهی؛ منصور غنیان؛ بهمن خسرویپور
چکیده
یکی از مهمترین زنجیرههای غذایی کشور که نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد، زنجیره تأمین نان میباشد. تولید گندم به عنوان حلقه آغازین این زنجیره نقش مهمی در بهبود عملکرد آن دارد. همچنین گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده است که از نظر ارزش غذایی، دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و از مهمترین و پرمصرفترین محصولات کشاورزی میباشد. ...
بیشتر
یکی از مهمترین زنجیرههای غذایی کشور که نقش مهمی در امنیت غذایی جامعه دارد، زنجیره تأمین نان میباشد. تولید گندم به عنوان حلقه آغازین این زنجیره نقش مهمی در بهبود عملکرد آن دارد. همچنین گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور بوده است که از نظر ارزش غذایی، دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و از مهمترین و پرمصرفترین محصولات کشاورزی میباشد. اما طی چند دهه گذشته از یک طرف به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالیهای پیاپی و از طرف دیگر، به دلیل برخی سیاستها، تولید این محصول با نوسانات و ریسک زیادی مواجهه شده که منجر به اختلالاتی در زنجیره تأمین نان گردیده است. لذا این مطالعه به تحلیل عوامل مؤثر بر ریسک تولید گندم در زنجیره تأمین نان پرداخته است. دادههای مورد استفاده، مربوط به دوره زمانی 1393-1361 میباشد. برای شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک تولید گندم، ابتدا با استفاده از یک مدل GARCH(2,0)، واریانس تولید گندم به عنوان معیار ریسک تعیین گردید. با توجه به انباشتگی متغیرها از مرتبه صفر و یک، از یک مدل ARDL برای شناسایی عوامل مؤثر بر ریسک استفاده گردید. نتایج مطالعه نشان داد که متغیرهای جمعیت، واردات گندم، بارندگی و سطح زیرکشت در جهت مثبت و متغیرهای قیمت تضمینی و طرح محوری گندم در جهت منفی واریانس تولید گندم (ریسک تولید گندم) را متأثر مینمایند. لذا پیشنهاد میشود ضمن استمرار قیمت تضمینی گندم، از طرحهایی نظیر طرح محوری که موجبات کاهش ریسک تولید گندم را فراهم میآورند، حمایت به عمل آمده و در جهت بهبود سیاستهایی مثل واردات گندم یا تعیین بهینه سطح زیرکشت اقدام نمود. همچنین با توجه به انگیزه پایین بخش خصوصی برای بیمه محصولات کشاورزی، بایستی دولت با افزایش سهم خود در پرداخت حق بیمه و همچنین اعطای خسارت، موجبات تمایل بیشتر گندمکاران به بیمه محصول را فراهم نماید.
مقالات پژوهشی
حنانه آقاصفری؛ علیرضا کرباسی؛ حسین محمدی؛ رابرتو کلیستی
چکیده
افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات سوء استفاده از نهادههای شیمیایی موجب شده است که مصرفکنندگان گرایش فزاینده به محصولات کشاورزی ارگانیک پیدا کنند. بالا بودن قیمت تمام شده این محصولات، اهمیت بررسی ترجیحات پرداختی مصرفکنندگان را به منظور توسعه کشت آن روشن میسازد. از این رو، این مطالعه تلاش میکند تا مؤلفههای مؤثر بر ترجیحات پرداختی ...
بیشتر
افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات سوء استفاده از نهادههای شیمیایی موجب شده است که مصرفکنندگان گرایش فزاینده به محصولات کشاورزی ارگانیک پیدا کنند. بالا بودن قیمت تمام شده این محصولات، اهمیت بررسی ترجیحات پرداختی مصرفکنندگان را به منظور توسعه کشت آن روشن میسازد. از این رو، این مطالعه تلاش میکند تا مؤلفههای مؤثر بر ترجیحات پرداختی مصرفکنندگان را برای محصولات ارگانیک با بهرهگیری از مدلسازی معادلات ساختاری شناسایی و مورد بررسی قرار دهد. دادههای مطالعه با جمعآوری 142 پرسشنامه از بازدیدکنندگان نمایشگاه محصولات ارگانیک مشهد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده در اسفند ماه سال 1396 به دست آمدهاند. نتایج مطالعه بیانگر آن است که آگاهی و دانش مصرفکنندگان، مشخصات فردی و نگرش مثبت نسبت به ویژگیهای محصولات ارگانیک به ترتیب به میزان 27/0، 59/0 و 21/0 بر ترجیحات پرداختی مصرفکنندگان در جهت مثبت اثرگذار است. همچنین عوامل بازاریابی به طور غیر مستقیم از طریق اثرگذاری به میزان 68/0 بر نگرش نسبت به ویژگیهای محصولات ارگانیک، بر ترجیحات پرداختی مصرفکنندگان مؤثر است. بر اساس نتایج بدست آمده، توصیه شده است که سیاستگذاران نسبت به اطلاعرسانی و آگاهی بخشی منافع محصولات ارگانیک اقدام جدیتری داشته باشند.
مقالات پژوهشی
محمد حسین کریم؛ امیر دادرس مقدم؛ سید مهدی حسینی؛ سید محسن سیدان
چکیده
عمده اقتصاد در نواحی روستایی استان خراسان جنوبی بر کاشت و فروش سه محصول مقاوم به کمآبی و خشکی و در عین حال با ارزش اقتصادی بالا یعنی زرشک، زعفران و عناب استوار میباشد. در حدود ۹۸ و 96 درصد تولید زرشک و عناب کشور در این استان انجام میگیرد و مخاطرات طبیعی بیشماری این محصولات استراتژیک را تهدید میکند. این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار ...
بیشتر
عمده اقتصاد در نواحی روستایی استان خراسان جنوبی بر کاشت و فروش سه محصول مقاوم به کمآبی و خشکی و در عین حال با ارزش اقتصادی بالا یعنی زرشک، زعفران و عناب استوار میباشد. در حدود ۹۸ و 96 درصد تولید زرشک و عناب کشور در این استان انجام میگیرد و مخاطرات طبیعی بیشماری این محصولات استراتژیک را تهدید میکند. این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت ریسک تولید این دو محصول در استان خراسان جنوبی میپردازد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کشاورزان استان خراسان جنوبی میباشند. برای جمع آوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. دادهها و اطلاعات با روش نمونهگیری تصادفی از 145 و 130 تولیدکننده زرشک و عناب در سال 1397 جمعآوری شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برای بخشهای مختلف پرسشنامه بالاتر از 71/0 به دست آمد که نشان از قابلیت پایایی پرسشنامه دارد. در تحقیق حاضر با استفاده از توابع خطی و با ضرایب بدست آمده از الگوریتم تقریب تابع ژنتیک به پیشبینی سهم عوامل مؤثر بر آگاهی از مخاطرات تولیدکنندگان زرشک و عناب پرداخته شده است. نتایج نشان داد کمترین اثر بر شاخص مخاطرات تولیدکنندگان زرشک مربوط به خطر سرمازدگی محصول است. بیشترین درجه تأثیرگذاری را آگاهی از خطر تگرگ بر شاخص مخاطرات تولیدکنندگان عناب در منطقه خراسان جنوبی داشته است. لذا پیشنهاد میشود نظام ترویج و آموزش کشاورزی و هواشناسی کشاورزی برای بهبود دانش مدیریت ریسک و مهارتهای کشاورزان منطقه خراسان جنوبی، با ارائه برنامههای آموزشی مناسب پیش آگاهیهای لازم را در مواجه با خطرات (خشکسالی، سرمازدگی، سیل، طوفان، بارندگیهای ناگهانی و...) برای باغداران ترسیم نمایند.
مقالات پژوهشی
مصطفی زندی نسب؛ محمد غفاری؛ فاطمه خادم شاهزاده طاهر
چکیده
محصولات ارگانیک کشاورزی با توجه به شرایط تولید خود که مستلزم عدم استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی میباشد، دارای هزینه تولید بیشتری است. در صورتی که مصرفکنندگان تمایل به پرداخت بیشتر برای این محصولات داشته باشند، توسعه محصولات ارگانیک کشاورزی میتواند رونق بگیرد. از این رو، در پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر ...
بیشتر
محصولات ارگانیک کشاورزی با توجه به شرایط تولید خود که مستلزم عدم استفاده از مواد شیمیایی و مصنوعی میباشد، دارای هزینه تولید بیشتری است. در صورتی که مصرفکنندگان تمایل به پرداخت بیشتر برای این محصولات داشته باشند، توسعه محصولات ارگانیک کشاورزی میتواند رونق بگیرد. از این رو، در پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی از دیدگاه مصرفکنندگان پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مصرفکنندگان محصولات ارگانیک کشاورزی فروشگاههای بیونشان در شهر تهران بوده است که در دوره جمعآوری دادههای پژوهش در آبان سال 1397 از محصولات این شرکت استفاده کردهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و استخراج عوامل از تحلیل عاملی اکتشافی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی شامل کیفیت محصولات، مزایای ادراک شده، سطح درآمد، موانع اطلاعاتی و دسترسی به محصولات، نگرانیهای زیستمحیطی، سبک زندگی و ایمنی مواد غذایی است. از نظر پاسخدهندگان ایمنی مواد غذایی در رتبه اول اهمیت قرار دارد.
مقالات پژوهشی
مرضیه رونقی؛ محمدرضا کهنسال؛ محمد قربانی
چکیده
حکمرانی خوب برای کشاورزی بهمعنی فراهم آوردن خدمات بهتر با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای کشاورزان است. حکمرانی کشاورزی شامل نهادهایی است که در آن کشاورزان در مورد منافع خود صحبت میکنند، حقوق قانونی خود را اعمال میکنند، تعهدات خود را برآورده میکنند و در زمان اختلاف میان آنها میانجیگری میشود. در این تحقیق، تأثیر ضریب ...
بیشتر
حکمرانی خوب برای کشاورزی بهمعنی فراهم آوردن خدمات بهتر با مشارکت دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی برای کشاورزان است. حکمرانی کشاورزی شامل نهادهایی است که در آن کشاورزان در مورد منافع خود صحبت میکنند، حقوق قانونی خود را اعمال میکنند، تعهدات خود را برآورده میکنند و در زمان اختلاف میان آنها میانجیگری میشود. در این تحقیق، تأثیر ضریب تغییر متغیرهای منتخب حکمرانی کشاورزی (دامداری) در برنامههای توسعه کشور بر بازار گوشت با استفاده از مدل جابجایی تعادل 4(EDM) مورد بررسی قرار گرفت. عوامل قیمت و مقدار برای مرغ، گاو و گوسفند و همچنین مازاد عرضهکننده تحت سناریوهای مختلف در برنامه پنجم و ششم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که عوامل اشتغال کشاورزی و شرکتهای تعاونی بیشترین اهمیت را در حوزه سیاسی، اجتماعی و محیطی دارند و عوامل افزایش تولید و سرمایهگذاری در حوزه اقتصادی بیشترین رتبه و اهمیت را دارند. مطابق با یافتههای پژوهش، از جمله توصیههای سیاستی این است که حکمرانی خوب باید منافع کشاورزی را در حوزههای مختلف از طریق اجماع و مشارکت عمومی با کشاورزان تامین کند. دستیابی به توافق جامع نیازمند نمایندگان منتخب، متخصصان متفکر و کشاورزان نوآور با دیدگاه وسیع و بلندمدت در زمینه حکمرانی خوب و داشتن درک درست از رشد و توسعه کشاورزی است.
مقالات پژوهشی
فرزانه صالحی رضا آبادی؛ ماشاا.. سالار پور؛ مصطفی مردانی نجف آبادی؛ سامان ضیایی
چکیده
در مطالعهی حاضر به تحلیل اقتصادی اثرات تغییرات کمی و کیفی آب در قالب سناریوهای مختلف بر مفاهیمی همچون عملکرد، الگوی کشت، بهرهوری آب و سود ناخالص کشاورزان در سال 97-1396 در شهرستانهای عمده استان کرمان شامل رفسنجان، سیرجان، کرمان، انار، زرند و بردسیر پرداخته شده است. در این راستا، اثر افزایش شوری خاک بر عملکرد محصولات مختلف و اثر همزمان ...
بیشتر
در مطالعهی حاضر به تحلیل اقتصادی اثرات تغییرات کمی و کیفی آب در قالب سناریوهای مختلف بر مفاهیمی همچون عملکرد، الگوی کشت، بهرهوری آب و سود ناخالص کشاورزان در سال 97-1396 در شهرستانهای عمده استان کرمان شامل رفسنجان، سیرجان، کرمان، انار، زرند و بردسیر پرداخته شده است. در این راستا، اثر افزایش شوری خاک بر عملکرد محصولات مختلف و اثر همزمان تغییرات کمی و کیفی آب بر سایر شاخصهای ذکر شده با لحاظ تابع تولید محصول-آب-شوری در الگوی برنامهریزی ریاضی مثبت انجام شده است. نتایج اعمال سناریوی افزایش یک واحد شوری خاک نشان داد که بیشترین کاهش عملکرد مربوط به محصولات کلزا و سیب زمینی بهترتیب 13 و 12 درصد و کمترین میزان کاهش عملکرد مربوط به محصولات پسته و جو به میزان 5 درصد است. کمترین و بیشترین میزان کاهش سطح زیر کشت در اثر کاهش کیفیت و کمیّت منابع آب نیز بهترتیب مربوط به مناطق کرمان و رفسنجان است. همچنین، برای تمامی مناطق، افزایش یک واحد شوری بیشترین تأثیر منفی بر بهرهوری اقتصادی مصرف آب دارد. افزونبراین، کاهش کیفیت منابع آب ناشی از افزایش شوری، پستهکاران را در جهت کشت کمتر محصول پسته ترغیب کرده که این امر باعث کاهش بازده برنامهای آنها میشود. با توجه به اثرات منفی کاهش کیفیت و کمیّت منابع آب بر بهرهوری اقتصادی و مدیریت منابع آب بهخصوص در منطقه پستهخیز رفسنجان لزوم توجه به ابزارهای بهبود بهرهوری اقتصادی از جمله استفاده از سامانههای نوین آبیاری و یا راهکارهای اصلاح الگوی کشت و بیمه محصولات در جهت بهبود بازده برنامهای میتواند مؤثر واقع شود.
مقالات پژوهشی
معصومه عربشاهی؛ امیر غفوریان شاگردی؛ ریحانه نیکوئی؛ امید بهبودی
چکیده
توجه بهحفظ محیطزیست امری لازم است و عدم توجه، موجب بروز خسران به انسانها و محیط میگردد. تفکر خرید محصولات سبز، موجب شده تا مردم در مورد نوع محصولاتی که خریداری مینمایند، بازنگری نموده و محصولاتی را انتخاب کنند که به محیطزیست آسیب کمتری برساند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان با نقش میانجی ...
بیشتر
توجه بهحفظ محیطزیست امری لازم است و عدم توجه، موجب بروز خسران به انسانها و محیط میگردد. تفکر خرید محصولات سبز، موجب شده تا مردم در مورد نوع محصولاتی که خریداری مینمایند، بازنگری نموده و محصولاتی را انتخاب کنند که به محیطزیست آسیب کمتری برساند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان با نقش میانجی اخلاقمداری برند از دیدگاه مصرفکننده (مورد مطالعه: مشتریان محصولات ارگانیک نفس) در شهر مشهد بوده است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی – پیمایشی است. جامعهآماری پژوهش کلیه مشتریان و مصرفکنندگان محصولات ارگانیک نفس که به شعبههای عرضه محصولات در شهر مشهد مراجعه کردهاند، میباشد. نمونه آماری براساس قاعده 5-10 برابر تعداد گویهها (براساس نرم افزار پی ال اس)، 192 نفر مشخص شد که پرسشنامهها به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بین آنان توزیع گردید. روایی محتوای پرسشنامه به تأیید جمعی از اساتید و خبرگان رسید و جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 825/0 برآورد گردید و تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار PLS3 و شاخص GOF، 468/0 انجام شد. نتایج حاکی از تأثیر مثبت اخلاقمداری برند بر تمایل به خرید مشتریان میباشد و اخلاقمداری برند نقش مثبت و میانجی بر تأثیرگذاری نشانگرهای حسی بر تمایل به خرید مشتریان داشت. اما تأثیر نشانگر حسی دیداری برتمایل به خرید مشتریان محصولات ارگانیک نفس رد شد.