قابلیت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در اقتصاد روستایی: مورد مطالعه تعاونی‌های روستایی شهرستان گرمسار

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران

2 دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

چکیده

یکی از اهداف اصلی در برنامه‌ریزی‌های ملی، بهبود اقتصاد روستایی است و از مهمترین ارگان‌های تأثیرگذار بر آن، تعاونی‌های روستایی می‌باشند. بنابراین شناخت پتانسیل‌های موجود جهت تقویت فعالیت‌ها و پیشرفت آنها، و به تبع آن بهبود و رشد اقتصاد روستایی امری لازم و ضروریست. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی قابلیت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICTs) در اقتصاد روستایی شهرستان گرمسار است. ابزار اصلی این پژوهش پرسشنامه بود. برای تحلیل نتایج از آمار توصیفی و همچنین مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) به کمک نرم‌افزارهای SPSS V20 و AMOS V20 استفاده شد. جامعه آماری مطالعه حاضر، آن دسته از اعضای تعاونی‌های روستایی شهرستان گرمسار هستند که در فعالیت‌های خود از ICTs استفاده می‌کنند، تعداد آنها140 نفر و بصورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که وضعیت اقتصاد روستایی نسبتاً مطلوب است و ICTs تأثیر مثبت و معناداری بر آن دارد (77%). در میان چهار قابلیت ICTs (مالی، رفتاری، اطلاع‌رسانی و فنی) تأثیر قابلیت‌های مالی بیش از سایر قابلیت‌هاست (84/0). بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده می‌توان اذعان نمود که قابلیت‌های ICTs زمینه‌ساز بهبود اقتصاد روستایی و معیشت جوامع روستایی است.

کلیدواژه‌ها


1- Anabestani A.A., and Vaziri S. 2011. Analysis of the effects of the social, economic and physical of ICT in rural development (Case study: Gorgan city), Rural Research, I: 34-53. (In Persian)
2- Boora K.K. 2014. Leveraging ICT in rural and agriculture market of India: an overview, International Journal of Research in Management, Science & Technology, 2: 56-60.
3- Chi H.H. 2011. Interactive digital advertising vs virtual brand community: Exploratory study of user motivation and social media marketing responses in Taiwan. Journal of Interactive Advertising, 12: 44-61.
4- Department of Rural Development and deprived areas. 2014. Rural Development Strategic Plan, [Available on]: www.//roustaee.kb-p.ir
5- Fengying N., Li Z., Jieying B., Fujiang L., and Xiaochao T. 2011. Evaluation of a rural information project in Ningxia, China. In D.J. Grimshaw & S. Kala (Eds.), Strengthening rural livelihoods: The impact of information and communication technologies in Asia. England, UK: Practical Action Publishing Ltd, Company. 109-132.
6- Jha M. 2013. The role of ICT in rural market with reference to Bihar. National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce & Management, 2: 75-84.
7- Jyothi K.C. 2014. A Study on Problems and Prospects of Rural Co-operative Marketing. IOSR Journal of Economics and Finance, May-June: 15-18.
8- Kaushik M., and Dev K. 2013. Effective media for rural communication: A study of Panipat area. International Journal of Computational Engineering & Management, 16: 7-11.
9- Khouran M., and Ahmadi Kh. 2012. The impact of ICT on employment and improve the rural economy, National Conference on Rural Development, Gilan. Shahrivar 2012:234-241. (In Persian)
10- Lahesaizadeh A.A., and Habibi A. 2011. Factors affecting the adoption and use of ICT: case study of rural Fars province. Global Media Journal, 9: 11-19.
11- Manappa O. 2012. Rural marketing in Indian corporate world: Issue and Challenges. Journal of Exclusive Management Science, 1: 93-100.
12- Masaheb Sh., Khaksar D., and Rahnama M. 2013. Offices ICT and IT, Strategy for Economic and Social Rural Development (Case Study: Khosrow Shirin Rural District of the city Abade), Management Conference, Challenges and Solutions. Shiraz January 2013. [Available on]: www.ICM2013.ir. (In Persian)
13- Misra S. 2012. Contribution of education in the socio-economic development: an empirical study, theoretical and methodological challenges in social sciences: International Scientific Conference Journal, Iasi, 1: 369-394.
14- Motieilangrodi H., Rezvani M.R., Sabokbar H.F., and Nemati M. 2011. Analysis of the social and economic impacts of rural ICT. Research Association Geography of Iran, 8-16.
15- Mukherjee S. 2011. Application of ICT in rural development: opportunities and challenges. Global Media Journal- Indian, 22: 31-41.
16- Musingafi M.C.C., Dumbu E., and Dube H. 2011. Project Management Information Systems: A Handbook for Managing Development Project Management Information Systems in Sub-Saharan Africa. Saarbrucken: Lap Lambert Academic Publishers.
17- Musingafi M.C.C., and Zebron S. 2014. The role of information and communication technology in rural socio-economic development in Africa. International Journal of Public Policy and Administration Research, 1: 38-46.
18- Patil N.P. 2012. Role of education in social change. International Educational E-Journal, 1: 205-210.
19- Oyeyinka R.A., and Bello R.O. 2013. Farmers’ use of ICTs for marketing information outlets in Oyo state, Nigeria. Agricultural Science, 5: 150-158.
20- Ranga M., and Pradhan P. 2014. Generating solutions for rural development through ICT in India. WEI Business and Economics, 3: 25-32.
21- Saluja D., and Singh S. 2014. Impact of social media marketing strategies on consumer’s behavior in Delhi. International Journal of Virtual Communities and Social Networking, 6: 1-23.
22- Sife A.S., and Kiondo E. 2010. Contribution of mobile phones to rural livelihoods and poverty reduction in Morogoro Region, Tanzania. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 42: 1-15.
23- Sivanesan R. 2014. Problem of rural market in India. International Journal of Research in Business Studies and Management, 1: 1-7.
24- Shankar V., Jeffery I., Murali M., Eileen K., and Ross R. 2011. Innovations in shopper marketing: current insights and future research issues. Journal of Retailing, 1: 29-42.
25- Tauffiqu A., and Pandery J.K. 2014. A study on application and role of ICT in rural development. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 1: 455-458.
26- Zanello G., and Srinivasan C.S. 2013. Information sources, ICTs and Price Information in rural agricultural markets. The European Journal of Development Research, 25: 815-831.
CAPTCHA Image