چکیده
در این پژوهش با استفاده از دادههای حاصل از 107 نفر از اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی، درجه اهمیت تنگناهای پیشروی تعاونیهای تولیدی با بهرهگیری از معیار آنتروپی بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که نبود برنامهریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران و اعضای تعاونیها در زمینه اقدامات بازاریابی در زمان تولید محصولات و پس از تولید با وزن (1/0)، وجود عوامل واسطهای و دلالان در هنگام فروش محصول از سوی تعاونیها با وزن (0727/0) و عدم بکارگیری نیروهای متخصص از سوی تعاونیها در مقوله خرید و فروش محصول با وزن (0690/0) به ترتیب به عنوان مهمترین و موثرترین تنگناها در ناکارایی نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی میباشند. با توجه به یافتهها، برگزاری کلاسهای آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونیها در رابطه با اصول و روشهای صحیح بازاریابی، اتخاذ سیاستها و راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی ویژه از سوی دولت در جهت کاهش فعالیت واسطههای توزیع محصولات کشاورزی و در نهایت حذف آنها، فراهم نمودن زمینههای مناسب برای انتقال تجارب و تخصص تعاونیهای تولید کشاورزی موفق در فرایند بازاریابی به سایر تعاونیهای تولیدی، و استفاده از نیروهای مجرب و تحصیلکرده در تعاونیها، به عنوان عوامل موثر بر تقویت و قدرت نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی پیشنهاد میشود.
Ghadiri Moghadam, A., & Nemati, A. (2011). Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria). Journal of Agricultural Economics and Development, 25(1), -. doi: 10.22067/jead2.v1390i1.8885
MLA
A. Ghadiri Moghadam; A. Nemati. "Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria)". Journal of Agricultural Economics and Development, 25, 1, 2011, -. doi: 10.22067/jead2.v1390i1.8885
HARVARD
Ghadiri Moghadam, A., Nemati, A. (2011). 'Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria)', Journal of Agricultural Economics and Development, 25(1), pp. -. doi: 10.22067/jead2.v1390i1.8885
VANCOUVER
Ghadiri Moghadam, A., Nemati, A. Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria). Journal of Agricultural Economics and Development, 2011; 25(1): -. doi: 10.22067/jead2.v1390i1.8885
Send comment about this article