بررسی تأثیر آمیخته‌های بازاریابی بر خرید همزمان برندهای لبنیات با رویکرد لاجیت چندمتغیره

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

صنعت لبنیات به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی فعالیت‌های صنایع غذایی و تبدیلی در کشور ایران می‌باشد. در عصر حاضر برند یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های یک شرکت تجاری نسبت به رقبا است و صنایع لبنی تلاش می کنند تا با ایجاد و توسعه برندهای قدرتمند، سهم بیشتری از سبد خرید مصرف کننده از محصولات لبنی را به خود جلب کنند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آمیخته‌های بازاریابی بر خرید همزمان محصولات لبنی توسط مصرف‌کنندگان و همچنین بررسی عوامل اثرگذار بر خرید محصولات برندهای مورد بررسی می‌باشد. جامعه آماری در این مطالعه مصرف-کنندگان لبنیات در شهر مشهد هستند که از محصولات لبنی برندهای اصلی شامل کاله، پگاه، رضوی و سایر برندها به طور همزمان یا تکی خرید می-کنند. با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده، تعداد ۲67 پرسشنامه از خریداران محصولات لبنی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها در سال ۱۳۹۶ جمع‌آوری شد و از مدل لاجیت چندمتغیره برای تحلیل نتایج استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که با در نظر گرفتن مجموع آمیخته‌های بازاریابی، بین محصولات برندهای «کاله و رضوی» به صورت دوطرفه و بین محصولات برندهای «کاله و پگاه»، «پگاه و رضوی»، «سایر برندها و کاله» و «سایر برندها و پگاه» به صورت یک‌طرفه رابطه مکملی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که شرکت‌ها با شناخت رابطه مکملی که بین محصولات‌شان با محصولات سایر برندها وجود دارد و با شناخت استراتژی‌های انتخاب شده توسط رقبا، استراتژی‌های مناسبی را برای افزایش تقاضای محصولات‌شان در پیش بگیرند.

کلیدواژه‌ها


1- Aaker D. A., and Equity M. B. 1991. Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York.
2- Asadollah H., Hamidi Zadeh M., Dari B., and Karimi M. 2011. Developing a Communication Model between Brand-Oriented Brand Value with Brand Performance in the Market; Case Study of Dairy Brands in Tehran Market, Trade and Economic Bulten, 16. P 52.
3- Aurier P., and Mejia V. 2014. Multivariate Logit and Probit models for simultaneous purchases: Presentation, uses, appeal and limitations. Recherche et Applications en Marketing (English Edition), 29(2), pp.75-94.
4- Boztuğ Y., and Hildebrandt L. 2006. A market basket analysis conducted with a multivariate logit model. In From Data and Information Analysis to Knowledge Engineering (pp. 558-565). Springer Berlin Heidelberg.
5- Cochran W. 1963. Sampling Techniqes. John Wiley and Sons, Inc. New York.
6- Dadras Moghadam A., Ghorbani M., Karbasi A., and Kohansal M. 2016. Modeling the Impact of Dairy Product Diversification on the Share of Brands in the Mashhad Market, Agricultural Economics Journal, 10(4): 23-38.
7- Dehdashti S. Z, Jafarzadeh Kaneari M., and Bakhshi Zadeh A. 2011. A Survey on Brand Identity Views and Its Impact on Brand Loyalty Development (Case Study: Calais Dairy Products Company).Modern Marketing Research, 2 (2), 87-105.
8- Ebrahimzadeh A., Hossein Sarai M., and Eskandari Thani M. 2011. Analysis and Measurement of Urban Development Levels, Case study: Mashhad City. Quarterly Journal of Geographic Research. (771) 95. 15963-15988.
9- Kartono B., and Rao V.R. 2005. Linking consumer-based brand equity to market performance: An integrated approach to brand equity management. Johnson School Research Paper Series, pp.30-36.
10- Kapferer J.N. 2008. The New Strategic Brand Management: Creating and Sustaining Brand Equity.
11- Khalatbari-Soltani S., and Marques-Vidal P. 2016. Not as bad as you think: a comparison of the nutrient content of best price and brand name food products in Switzerland. Preventive Medicine Reports, 3, pp.222-228.
12- Kwak K. 2007. Price response in multiple item choice: spillover effects of reference price. Doctoral dissertation, The University of Iowa.
13- Hamza-Golnakari E, Ghorbani M., Varidi M., and Shahnoushi N. 2014. Investigating the behavioral patterns of the acceptance of the risk analysis system at critical control points in the food industry of Khorasan Razavi province. Journal of Agricultural Economics, 9 (3): 15-36.
14- Hosseini M.H., and Perazaee M. 2011. Factors Affecting Brand Loyalty in Dairy Products Market. Business Management Perspective, 10 (5), 57-79.
15- Ma Y., Seetharaman PB., and Narasimhan C. 2012. Modeling dependencies in brand choice outcomes across complementary categories. Journal of Retailing, 88(1), pp.47–62.
16- Mehta N., and Ma Y. 2012. A multicategory model of consumers’ purchase incidence, quantity, and brand choice decisions: Methodological issues and implications on promotional decisions. Journal of Marketing Research 49 (August), pp.435–451.
17- Rezvani M., and Mehrnia Q. 2014. Modeling of customer-centric brand value based on mixed promotion elements (case study of dairy companies in Tehran market). Journal of Research in New Marketing Research. 4 (13).
18- Sharif Sheikholeslami J., Yousefi A., and Rahmani Samani A. 2015. Evaluation of Factors Affecting Brand Expansion in the Dairy Market (Case Study: Dairdar Company). International Conference on Management, Economics and Industrial Engineering.
19- Shahyaki Tash M., Gholi Pour E., and Mohammad Zadeh A. 2015. Considering market structure and market power of food and beverge industries in Iran using Leo and Bersnahan approach., Agricultur and Development Journal, 29(2), p:204-215.
20- https://amar.mashhad.ir
21- http://fao.org.
22- Industry Newsletter. www.myindustry.ir
CAPTCHA Image