Document Type : Research Article
Authors
1 Dept. of Accounting, College of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
2 Dept. of Agricultural Economic, College of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad
Abstract
چکیده
در این پژوهش با استفاده از دادههای حاصل از 107 نفر از اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی، درجه اهمیت تنگناهای پیشروی تعاونیهای تولیدی با بهرهگیری از معیار آنتروپی بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که نبود برنامهریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران و اعضای تعاونیها در زمینه اقدامات بازاریابی در زمان تولید محصولات و پس از تولید با وزن (1/0)، وجود عوامل واسطهای و دلالان در هنگام فروش محصول از سوی تعاونیها با وزن (0727/0) و عدم بکارگیری نیروهای متخصص از سوی تعاونیها در مقوله خرید و فروش محصول با وزن (0690/0) به ترتیب به عنوان مهمترین و موثرترین تنگناها در ناکارایی نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی میباشند. با توجه به یافتهها، برگزاری کلاسهای آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونیها در رابطه با اصول و روشهای صحیح بازاریابی، اتخاذ سیاستها و راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی ویژه از سوی دولت در جهت کاهش فعالیت واسطههای توزیع محصولات کشاورزی و در نهایت حذف آنها، فراهم نمودن زمینههای مناسب برای انتقال تجارب و تخصص تعاونیهای تولید کشاورزی موفق در فرایند بازاریابی به سایر تعاونیهای تولیدی، و استفاده از نیروهای مجرب و تحصیلکرده در تعاونیها، به عنوان عوامل موثر بر تقویت و قدرت نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: تعاونیهای تولید کشاورزی، مشهد، عارضههای بازاریابی، معیار آنتروپی، طیف لیکرت
Send comment about this article