Iranian Agricultural Economics Society (IAES)

Document Type : Research Article

Authors

1 Dept. of Accounting, College of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad

2 Dept. of Agricultural Economic, College of Agriculture, Ferdowsi University of Mashhad

Abstract

چکیده
در این پژوهش با استفاده از داده‎های حاصل از 107 نفر از اعضای تعاونی‎های تولید کشاورزی، درجه اهمیت تنگناهای پیش‎روی تعاونی‎های تولیدی با بهره‎گیری از معیار آنتروپی بررسی گردید. نتایج نشان می‎دهد که نبود برنامه‎ریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران و اعضای تعاونی‎ها در زمینه اقدامات بازاریابی در زمان تولید محصولات و پس از تولید با وزن (1/0)، وجود عوامل واسطه‎ای و دلالان در هنگام فروش محصول از سوی تعاونی‎ها با وزن (0727/0) و عدم بکارگیری نیروهای متخصص از سوی تعاونی‎ها در مقوله خرید و فروش محصول با وزن (0690/0) به ترتیب به عنوان مهمترین و موثرترین تنگناها در ناکارایی نظام بازاریابی تعاونی‎های تولید کشاورزی می‎باشند. با توجه به یافته‎ها، برگزاری کلاس‎های آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونی‎ها در رابطه با اصول و روشهای صحیح بازاریابی، اتخاذ سیاست‎ها و راهبردهای کوتاه‎مدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی ویژه از سوی دولت در جهت کاهش فعالیت واسطه‎های توزیع محصولات کشاورزی و در نهایت حذف آنها، فراهم نمودن زمینه‎های مناسب برای انتقال تجارب و تخصص تعاونی‎های تولید کشاورزی موفق در فرایند بازاریابی به سایر تعاونی‎های تولیدی، و استفاده از نیروهای مجرب و تحصیل‌کرده در تعاونی‎ها، به عنوان عوامل موثر بر تقویت و قدرت نظام بازاریابی تعاونی‎های تولید کشاورزی پیشنهاد می‎شود.

واژه‎های کلیدی: تعاونی‎های تولید کشاورزی، مشهد، عارضه‎های بازاریابی، معیار آنتروپی، طیف لیکرت

CAPTCHA Image