نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
2 دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
چکیده
یکی از مهمترین ریسکهای موجود در بخش کشاورزی، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی میباشد. بازارهای آتی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از سیاستها و راهکارهای اجرایی، تأثیر بسزایی بر کاهش نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی دارند. با توجه به این مهم در این مطالعه، عوامل موثر بر احتمال مشارکت کشاورزان برای فروش محصول تولیدی در بازار آتی با استفاده از دادههای مقطعی 90 نفر از گوجهکاران شهرستان مشهد در سال زراعی 89-1388 با بهرهگیری از الگوی لاجیت برآورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان میدهد که اولاً نسبت تأمین در بازار آتی این محصول در نمونه مورد مطالعه بین 25/1- تا 63/5 متغیر بوده و ثانیاً مقدار بهینه نسبت تأمین برابر 03/0 میباشد. همچنین نتایج حاصل از الگوی لاجیت نشان میدهد که متغیرهای سن کشاورز و میزان بدهی کشاورز، به لحاظ آماری معنیدار و دارای تأثیر مثبت بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی و متغیرهای سطح زیرکشت، نحوه فروش محصول و ضریب تغییر قیمت محصول در بازار نقدی به لحاظ آماری معنیدار و دارای تأثیر منفی بر احتمال مشارکت کشاورزان در بازار آتی میباشند. با توجه به نتایج، افزایش آگاهی کلیه گروههای سنی کشاورزان از طریق رونق بخشیدن کلاسهای آموزشی و ترویجی و انگیزهبخشی به کشاورزان کوچک مقیاس (گروههای هدف) به استفاده از این نوع بازار بهعنوان پیشنهادات ارائه شده است.
واژههای کلیدی: بازار آتی، بازار نقدی، شهرستان مشهد، گوجهفرنگی، نسبت تأمین
ارسال نظر در مورد این مقاله