نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
2 پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تهران
3 گروه ماشین های کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
چکیده
در این مطالعه با استفاده از دادههای مقطع زمانی سال 1388 مربوط به 210 نفر از کشاورزان انتخابشده استان خراسانرضوی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده تلاش شد تا چارچوبی عملی فراروی بنگاههای تولید فناوری ماشینهای کشاورزی قرار گیرد به نحوی که با استفاده از آن برنامهریزی فروش لیزینگی برای پاسخگویی به نیازها و کمبودهای واقعی بهرهبرداران کشاورزی صورت پذیرد. نتایج نشان داد که در گروه فناوریهای با قیمت بالا، تراکتور در اولویت اول و پس از آن کمباین قرار دارد. در گروه فناوریهای با قیمت متوسط فناوری بذرپاش در اولویت اول و بعد از آن چاپر قرار دارد. در گروه فناوریهای با قیمت پایین به ترتیب گاوآهن، دیسک و زیرشکن در رتبههای اول تا سوم میباشند. در مجموعه سه فناوری، تراکتور بالاترین تقاضا را به خود اختصاص داد و پس از آن ادوات مرتبط با آن بالاترین تقاضا را دارا میباشند. بنابراین در برنامهریزی فروش لیزینگی باید هدفگیری اولیه بر تراکتور و ادوات مرتبط با آن، بذرپاش، چاپر و کمباین باشد و در هدفگیریهای بعدی سایر تقاضاها را مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر بخش دولتی و خصوصی در برنامهریزی فروش باید بر تحویل سریع فناوری ماشینهای کشاورزی مورد تقاضا، نرخ بهره زیر 10 درصد، وثیقههای انفرادی، فناوری تولید داخل و بازپرداخت سالانه اقساط، تمرکز یابند. مشارکت یارانهای دولت در ارتباط با مابهالتفاوت نرخ بهره مورد تقاضای شرکتهای لیزینگ و بهرهبرداران کشاورزی میتواند به فرایند شکلگیری این صنعت در بخش کشاورزی و در نهایت تقاضای مؤثر کشاورزان برای این فناوریها کمک نماید.
واژههای کلیدی: لیزینگ، مکانیزاسیون، ماشینهای کشاورزی، یارانه
ارسال نظر در مورد این مقاله