اثرگذاری نگرش‌ها نسبت به محصولات دارای برند بر رفتار خرید مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: برنج)

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

برنج یک محصول اساســی در ایران به شــمار می‌رود که در ســبد کالایی خانوار و الگوی تغذیه‌ای نقش مهمی دارد. بازار این محصول توسط تولیدکنندگان برندهای مختلفی احاطه شده است که هر یک درصدد به دست آوردن سهم بیش‌تری از بازار هستند و تلاش می‌کنند تا عوامل اثرگذار بر گرایش مصرف‌کنندگان به خرید برندهای خود را شناسایی و بررسی کنند. از این رو، این مطالعه تلاش می‌کند تا بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به برنج دارای برند به عنوان عاملی مؤثر در خرید این محصول تمرکز کند و با توجه به رفتار پیچیده مصرف‌کننده، به ارتباطات متقابل نگرش‌های مذکور توجه کند و اثرات ارتباطات متقابل نگرش‌ها را بر خرید برنج دارای برند بررسی نماید. به منظور دستیابی به این هدف، از الگوی تحلیل مقایسه‌ای کیفی فازی استفاده شده است که به تازگی در مطالعات بازاریابی وارد شده است. داده‌های مطالعه با جمع‌آوری 200 پرسشنامه با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در سال 1395 در مشهد به دست آمده‌اند. نتایج مطالعه بیانگر آن است که نگرش مثبت مصرف-کنندگان نسبت به مناسب بودن قیمت برنج‌های دارای برند با بیش‌ترین نرخ پوشش، مهم‌ترین عامل مؤثر بر گرایش به خرید برنج دارای برند می-باشد. بنابراین توصیه شده است که تولیدکنندگان برنج دارای برند، به منظور افزایش سهم در بازار، قیمت‌های بهتر و مناسب‌تری را نسبت به رقبای خود ارائه دهند.

کلیدواژه‌ها


1- Ajzen I., and Fishbein M. 2008. Scaling and testing multiplicative combinations in the expectancy-value model of attitudes, Journal of Applied Social Psychology, 38 (9): 2222-2247.
2- Chovanova H.H., Korshunov A.I., and Babčanova D. 2015. Impact of brand on consumer behavior, Procedia Economics and Finance, 34: 615 – 621.
3- Cooper B., Hammersley M., Gomm R., and Glaesser J. 2012. Challenging the qualitative-quantitative divide: Explorations in case-focused causal analysis. Continuum, London & New York.
4- Dehdashti Shahrokh Z., Salehi Sedghiani J., and Ghasemi V. 2012. Analyzing the influence of customer attitude toward brand extension on attitude toward parent brand, Journal of Contemporary Research in Business, 3(9): 1133-1148.
5- Fianto A.Y.F., Hadiwidjojo D., Aisjah S., and Solimun S. 2015. The influence of brand image on purchase behavior through brand trust, Business Management and Strategy, 5(2): 58-76.
6- Fiss P.C. 2007. A set-theoretic approach to organizational configurations, Academy of Management Review, 32 (4): 1180-1198.
7- Fritzsche E. 2014. Making hermeneutics explicit: How QCA supports an insightful dialogue between theory and cases, International Journal of Social Research Methodology, 17(4): 403-426.
8- Goertz G., and Mahoney J. 2012. A tale of two cultures: Qualitative and quantitative research in the social sciences. University Press, Princeton.
9- Greckhamer T., Misangyi V.F., and Fiss P.C. 2013. The two QCAs: From a small-N to a large-N set theoretic approach. p. 49-75. In Research in the Sociology of Organizations. Part 3. 3nd ed. Emerald Group Publishing Limited.
10- Hess J.S., Singh J., Metcalf L., and Danes J. 2014. The impact of consumer product package quality on consumption satisfaction, brand perceptions, consumer investment and behavior, Journal of Applied Packaging Research, 6(1): 23-39.
11- Hsiao Y.H., Chen L.F., Chang C.C., and Chiu F.H. 2016. Configurational path to customer satisfaction and stickiness for a restaurant chain using fuzzy set qualitative comparative analysis, Journal of Business Research, 69(8): 2939-2949.
12- Hosseinzadeh A., Azad N., and Seyed Ali Akbar S.M. 2014. A study on the effect of brand experience on consumer purchase experiences: A case study of food industry, Decision Science Letters, 3(1): 93–102.
13- Isik A., and Yasar M.F. 2015. Effects of brand on consumer preferences: A study in Turkmenistan, Eurasian Journal of Business and Economics, 8(16): 139-150.
14- Kathuria L.M., and Gill P. 2013. Purchase of branded commodity food products: Empirical evidence from India, British Food Journal, 115 (9): 1255-1280.
15- Kordnaeij A., Askaripoor H., and Bakhshizadeh Postgraduat A. 2013. Studying affecting factors on customers’ attitude toward products with halal brand (Case study: Kuala lumpur, Malaysia), International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4(10): 3138-3145.
16- Kurajdova K., and Taborecka-Petrovicova J. 2015. Literature review on factors influencing milk purchase behavior, International Review of Management and Marketing, 5(1): 9-25.
17- Lamba B. 2012. Influence of brands on consumer’s buying behavior, National Monthly Refereed Journal of Research in Commerce & Management, 2 (11): 28-33.
18- Longest K.C., and Vaisey S. 2008. Fuzzy: A program for performing qualitative comparative analyses (QCA) in Stata, The Stata Journal, 8 (1): 79–104.
19- Malik M.E., Ghafoor M.M., and Iqbal H.K. 2013. Impact of brand image and advertisement on consumer buying behavior, World Applied Sciences Journal, 23 (1): 117-122.
20- Mozas-Moral A., Bernal-Jurado E., Medina-Viruel M.J., and Fernandez-Ucles D. 2016. Factors for success in online social networks: An fsQCA approach, Journal of Business Research, 69(11): 5261-5264.
21- Navarro S., Llinares C., and Garzon D. 2016. Exploring the relationship between co-creation and satisfaction using QCA, Journal of Business Research, 69(4): 1336–1339.
22- Ragin C. 2000. Fuzzy-set social science. University of Chicago Press, Chicago.
23- Ragin C. 1987. The comparative method: Moving beyond qualitative and quantitative strategies. University of California Press, Berkeley/Los Angeles/London.
24- Rihoux B., and Ragin C.C. 2009. Configurational comparative methods. Sage, Los Angeles.
25- Rizwan M., Qayyum M., Qadeer W., and Javed M. 2014. The impact on branded product on consumer purchase intentions, Journal of Public Administration and Governance, 4 (3): 57-47.
26- Schiffman L.G., and Kanuk L.L. 2007. Consumer behavior. Prentice-Hall of India Private Limited, New Delhi.
27- Schneider C.Q., and Wagemann C. 2012. Set-theoretic methods for the social sciences: A guide to qualitative comparative analysis. Cambridge University Press, Cambridge.
28- Schulze-Bentrop C. 2013. Qualitative Comparative Analysis (QCA) and configurational thinking in management studies. PL Acad. Research, Frankfurt am Main New York.
29- Sinthamrong P., and Rompho N. 2015. Factors affecting attitudes and purchase intentions toward branded content on webisodes, Journal of Management Policy and Practice, 16(4): 64-72.
30- Toth Z., Thiesbrummel C., Henneberg, S.C., and Naude P. 2014. Understanding configurations of relational attractiveness of the customer firm using fuzzy set QCA, Journal of Business Research, 68(3): 723-734.
31- Urueña A., and Hidalgo A. 2016. Successful loyalty in e-complaints: FsQCA and structural equation modeling analyses, Journal of Business Research, 69(4): 1384-1389.
32- Woodside A.G. 2013. Moving beyond multiple regression analysis to algorithms: Calling for adoption of a paradigm shift from symmetric to asymmetric thinking in data analysis and crafting theory, Journal of Business Research, 66(4): 463–472.
CAPTCHA Image