با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تبریز

چکیده

مطالعه‌ی حاضر تعدیلات غیرخطی و مکانیزم انتقال قیمت بین سطوح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در بازار تخم‌مرغ ایران را در قالب مدل TVECM دورژیمه‌ی هانسن و سئو (2002) مورد بررسی قرار داده است. مطابق نتایج آزمونهای ریشه‌واحد هر دو سری قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تخم‌مرغ دارای انباشتگی درجه اول بوده و نتایج آزمون همجمعی یوهانسن مبین آن است که در بلندمدت سریهای قیمت در دو انتهای زنجیره‌ی بازاریابی تخم‌مرغ کاملاً همجمع‌اند، یعنی هر گونه تغییر بوجود آمده در یکی از قیمتها به صورت کامل به دیگری منتقل می‌گردد. در گام بعدی نتایج آزمون SupLM هانسن و سئو (2002) تعدیل آستانه‌ای قیمتهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی تخم مرغ به سمت تعادل بلندمدت را تأیید نمود. بررسی مدل TVECM تخمین زده شده نشان می‌دهد که ضریب تصحیح خطا در هر دو رژیم برای قیمت خرده‌فروشی معنی‌دار بوده و مقدار آن در رژیم دوم یعنی وقتی حاشیه‌های بازاریابی بیشتراست، نسبت به رژیم اول بزرگتر است. این در حالی است که این ضریب برای قیمت عمده‌فروشی در هر دو رژیم غیر معنی‌دار است؛ مبین اینکه وقتی انحرافی نسبت به تعادل بلندمدت رخ می‌دهد عمده‌فروشان تمایل چندانی به نشان دادن واکنش ندارند ولی خرده‌فروشان هم نسبت به انحرافات افزایشی از تعادل بلندمدت و هم نسبت به انحرافات کاهشی از تعادل بلندمدت عکس‌العمل نشان می‌دهند. همچنین میزان عکس‌العمل آنها نسبت به انحرافات افزایشی به مراتب بیشتر می‌باشد. پویایی‌های کوتاه‌مدت در هر دو رژیم تقریباً مشابه است؛ اگر چه سرعت تعدیل در رژیم دوم، بالاتر می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Vertical Price Transmission Mechanism in Iran's Egg Market: Using two-regimes Threshold Vector Error Correction Model

نویسندگان [English]

  • Z. Rasooli
  • M. Ghahremanzadeh

Department. of Agricultural Economics, Faculty of Agriculture University of Tabriz

چکیده [English]

In this paper, nonlinear adjustments and price transmission mechanism between the two levels of wholesale and retail for the egg market has been examined under the threshold vector error correction model (TVECM) framework using Hansen and Seo (2002)’s two-regimes). The unit root test showed that both wholesale and retail egg price series were integrated of order one . The Johansen co-integration test indicated that in the long term, the prices at both ends of marketing chain were quite integrated, i.e. any change in the price of one level is fully transmitted to the other level. In the next step, the SupLM test confirmed threshold adjustment between wholesale and retail series towards the long-run equilibrium. The estimated TVECM (2) showed that the error correction coefficients of retail price equation were significant in both regimes and its value in the first regime was larger than the second regime, while they were insignificant for the wholesale price equation. This indicates that when deviations in the long-run equilibrium occur, wholesalers are reluctant to react, but retailers react to both positive and negative shocks. The findings revealed that the reaction rate is much higher for the positive shocks then the negative ones. The short-run dynamics are almost the same in both regimes; however the speed of adjustment in the second regime is higher than the first regime.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Asymmetric price transmission
  • Hansen and Seo approach
  • threshold vector error correction model
  • egg market
  • Iran
CAPTCHA Image