نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس تهران
2 دانشگاه تهران
چکیده
آموزشهای علمی- کاربردی کشاورزی که وظیفه ارتقای مهارتهای عملی دانشجویان را توأم با آموزشهای نظری برعهده دارد می تواند با توسعه مهارتهای شغلی در برنامههای آموزشی در جهت تقویت برخی ویژگیها، تواناییها ومهارتها گامهای اساسی بردارد. به این منظور تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان کسب و توسعه مهارتهای شغلی دانشجویان علمی -کاربردی کشاورزی استان آذربایجان غربی در سال1389در چارچوب کلی پژوهشهای پیمایشی به اجرا در آمد. جامعه آماری این تحقیق 645 نفر از دانشجویان علمی- کاربردی بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 160 نفر محاسبه شد که با استفاده از نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. روایی ابزار تحقیق بر اساس نظرات گروهی از اساتید دانشگاه تهران، تربیت مدرس و متخصصین دورههای علمی - کاربردی کشاورزی مورد تایید قرار گرفت. اعتبار این پژوهش نیز از طریق محاسبه ضریب الفای کرونباخ برای کلیه متغیرهای پرسشنامه82/0 بدست آمد که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS win تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از همبستگی اسپیرمن نشان داده است که بین سطح تحصیلات پدر، درآمد ماهیانه خانواده و بکارگیری روشهای آموزش کارآفرینی با کسب و توسعه مهارتهای شغلی دانشجویان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میگردد با عنایت به اهمیت آموزشهای علمی- کاربردی کشاورزی و نیاز بخش کشاورزی به دانش آموختگاتی توانمند برای کسب و توسعه مهارتهای شغلی،با بر گزاری کارگاههای آموزشی به عنوان موثرترین روش آموزشی و با اولویت قرار دادن محتوای دروس تخصصی در سطوح مختلف دانشی و مهارتی در سر فصلهای کتب آموزشی و آموزش تخصصهای حرفهای، دانشجویان را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار در مشاغل گوناگون آموزش داده و تحویل جامعه دهند.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله