با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

چکیده
زرشک یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان خراسان جنوبی است. با توجه به اینکه در حدود 60 هزار نفر در زنجیره تولید، توزیع و فراوری زرشک مشغول به کار هستند و درآمد هزاران خانواده به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به محصول زرشک وابسته است. اما مصرف‌ سرانه زرشک در کشور کمتر از یک کیلوگرم در سال است، آگاهی از ویژگی‌های کیفی مورد توجه مصرف کنندگان به گسترش بازار فروش این محصول کمک می کند. لذا هدف از این مطالعه بررسی عوامل کیفی موثر بر قیمت زرشک با استفاده از الگوی قیمت گذاری کیفی در این استان است. داده‌های مطالعه از تعداد 100 پرسش‌نامه که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده از خانوارهای شهرستان بیرجند در سال 1389 تکمیل شده است، استخراج گردید. نتایج حاصل از برآورد الگوی قیمت‌گذاری کیفی نشان می‌دهد که پفکی بودن زرشک و خوشرنگ بودن آن و همچنین آگاهی مصرف‌کنندگان از خواص زرشک، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر روی قیمت زرشک دارد و تأثیر بسته‌بندی و نشان تجاری بر قیمت زرشک از نظر آماری معنی‌دار نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود اطلاع‌رسانی مناسب برای آگاهی تولیدکنندگان از خواست و سلیقه مصرف‌کنندگان و همچنین آگاهی مصرف‌کنندگان از خواص زرشک صورت گیرد.

واژه های کلیدی: استان خراسان جنوبی، زرشک، سلیقه مصرف‌کنندگان، عوامل کیفی

عنوان مقاله [English]

Analyzing the Qualitative Factors Affecting the Price of Barberry Using Hedonic Price Model Case Study: South Khorasan Province

نویسندگان [English]

  • A. Dourandish
  • M. Daneshvar Kakhki
  • A. Rahnema

Agricultural Economics Department of Ferdowsi University of Mashhad

چکیده [English]

Abstract
Barberry is one of the most important products of South Khorasan Province. The objective of this study is analyzing the qualitative factors affecting the price of barberry in this province. Survey data from 100 questionnaires using simple random sampling of households in the city of Birjand, 1389 has been completed, was extracted. Results of the estimating Hedonic Price Model show that puff and a pretty color of barberry and also consumers’ knowledge about barberry properties have positive and significant impact on the price of barberry but the impact of brand and package on the price of barberry are not statistically significant. Thus we suggest to aware producers about consumers’ taste and utility and aware consumers about the properties of the barberry.

KeyWords: South Khorasan Province, Barberry, Consumers’ taste, Qualitative Factors

CAPTCHA Image