نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران
چکیده
چکیده
رفتار عاملان بازاریابی در مقابل ریسک قیمتی، اثر قابل ملاحظهای بر افزایش حاشیة بازاریابی دارد به طوری که با انتقال افزایش قیمت به مصرفکنندة نهایی، قدرت خرید و از آن رو مصرف آنها کاهش مییابد. پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در سطوح مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خرده فروشی، گوشت گاو و گوسفند را با در نظر گرفتن اثر ریسک و رفتار ریسکی و نیز متغیرهای طرف عرضه و تقاضا برای دورة 1377-1383 مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج نشان داد که کشش متغیر ریسک قیمتی (نوسان قیمت) در کشتارگاه و خردهفروشی نسبت به حاشیة بازاریابی مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خردهفروشی به ترتیب برای گوشت گاو 51/0 و 78/1 و به ترتیب برای گوشت گوسفند 03/0 و 54/0 بوده است.
واژه های کلیدی: ریسک قیمتی، حاشیه بازاریابی، گوشت قرمز، ایران
ارسال نظر در مورد این مقاله