با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

Abstract
In this study, the degree of importance facing the bottlenecks of production cooperatives was investigated applying entropy criteria on data of 107 members of agricultural production cooperatives (APCs) in Mashhad, Iran. Results show that lack of comprehensive long-term planning by the managers and members of cooperatives in marketing efforts during and after production process (with weight 0.1), intervening middleman and brokers on selling products by the cooperatives (with weight 0.0727) and not having employed specialized labors by cooperatives to deal with sale and purchase of products (with the weight 0.0690) are respectively as the most important and high effective bottlenecks in inefficient marketing system in agricultural producing cooperatives. According to the findings, training classes for managers and members of cooperatives with marketing principles and procedures, implementing short-term and long-term supporting policies and strategies to by the government in reducing brokers activities from product distribution and finally those abolishing, providing relevant atmosphere for exchanging experiences and specialization of successful agricultural production cooperatives in the process of marketing to other production cooperatives, and employing trained and educated workers in cooperatives, as factors affecting the power to strengthening agricultural production cooperatives marketing system are recommended.

Keywords: Agricultural Production Cooperatives (APCs), Mashhad, Marketing Complication, Entropy Criteria, Likert

عنوان مقاله [English]

Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria)

نویسندگان [English]

  • A. Ghadiri Moghadam
  • A. Nemati

Dept. of Accounting, College of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad

چکیده [English]

چکیده
در این پژوهش با استفاده از داده‎های حاصل از 107 نفر از اعضای تعاونی‎های تولید کشاورزی، درجه اهمیت تنگناهای پیش‎روی تعاونی‎های تولیدی با بهره‎گیری از معیار آنتروپی بررسی گردید. نتایج نشان می‎دهد که نبود برنامه‎ریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران و اعضای تعاونی‎ها در زمینه اقدامات بازاریابی در زمان تولید محصولات و پس از تولید با وزن (1/0)، وجود عوامل واسطه‎ای و دلالان در هنگام فروش محصول از سوی تعاونی‎ها با وزن (0727/0) و عدم بکارگیری نیروهای متخصص از سوی تعاونی‎ها در مقوله خرید و فروش محصول با وزن (0690/0) به ترتیب به عنوان مهمترین و موثرترین تنگناها در ناکارایی نظام بازاریابی تعاونی‎های تولید کشاورزی می‎باشند. با توجه به یافته‎ها، برگزاری کلاس‎های آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونی‎ها در رابطه با اصول و روشهای صحیح بازاریابی، اتخاذ سیاست‎ها و راهبردهای کوتاه‎مدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی ویژه از سوی دولت در جهت کاهش فعالیت واسطه‎های توزیع محصولات کشاورزی و در نهایت حذف آنها، فراهم نمودن زمینه‎های مناسب برای انتقال تجارب و تخصص تعاونی‎های تولید کشاورزی موفق در فرایند بازاریابی به سایر تعاونی‎های تولیدی، و استفاده از نیروهای مجرب و تحصیل‌کرده در تعاونی‎ها، به عنوان عوامل موثر بر تقویت و قدرت نظام بازاریابی تعاونی‎های تولید کشاورزی پیشنهاد می‎شود.

واژه‎های کلیدی: تعاونی‎های تولید کشاورزی، مشهد، عارضه‎های بازاریابی، معیار آنتروپی، طیف لیکرت

CAPTCHA Image