نوع مقاله : مقالات پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
Abstract
In this study, the degree of importance facing the bottlenecks of production cooperatives was investigated applying entropy criteria on data of 107 members of agricultural production cooperatives (APCs) in Mashhad, Iran. Results show that lack of comprehensive long-term planning by the managers and members of cooperatives in marketing efforts during and after production process (with weight 0.1), intervening middleman and brokers on selling products by the cooperatives (with weight 0.0727) and not having employed specialized labors by cooperatives to deal with sale and purchase of products (with the weight 0.0690) are respectively as the most important and high effective bottlenecks in inefficient marketing system in agricultural producing cooperatives. According to the findings, training classes for managers and members of cooperatives with marketing principles and procedures, implementing short-term and long-term supporting policies and strategies to by the government in reducing brokers activities from product distribution and finally those abolishing, providing relevant atmosphere for exchanging experiences and specialization of successful agricultural production cooperatives in the process of marketing to other production cooperatives, and employing trained and educated workers in cooperatives, as factors affecting the power to strengthening agricultural production cooperatives marketing system are recommended.
Keywords: Agricultural Production Cooperatives (APCs), Mashhad, Marketing Complication, Entropy Criteria, Likert
عنوان مقاله [English]
Bottleneck Ranking Facing in Mashhad Agricultural Production Cooperatives with Emphasis on Marketing System (The Application of Entropy Criteria)
نویسندگان [English]
- A. Ghadiri Moghadam
- A. Nemati
Dept. of Accounting, College of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
چکیده
در این پژوهش با استفاده از دادههای حاصل از 107 نفر از اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی، درجه اهمیت تنگناهای پیشروی تعاونیهای تولیدی با بهرهگیری از معیار آنتروپی بررسی گردید. نتایج نشان میدهد که نبود برنامهریزی جامع بلندمدت از سوی مدیران و اعضای تعاونیها در زمینه اقدامات بازاریابی در زمان تولید محصولات و پس از تولید با وزن (1/0)، وجود عوامل واسطهای و دلالان در هنگام فروش محصول از سوی تعاونیها با وزن (0727/0) و عدم بکارگیری نیروهای متخصص از سوی تعاونیها در مقوله خرید و فروش محصول با وزن (0690/0) به ترتیب به عنوان مهمترین و موثرترین تنگناها در ناکارایی نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی میباشند. با توجه به یافتهها، برگزاری کلاسهای آموزشی برای مدیران و اعضای تعاونیها در رابطه با اصول و روشهای صحیح بازاریابی، اتخاذ سیاستها و راهبردهای کوتاهمدت و بلندمدت حمایتی و هدایتی ویژه از سوی دولت در جهت کاهش فعالیت واسطههای توزیع محصولات کشاورزی و در نهایت حذف آنها، فراهم نمودن زمینههای مناسب برای انتقال تجارب و تخصص تعاونیهای تولید کشاورزی موفق در فرایند بازاریابی به سایر تعاونیهای تولیدی، و استفاده از نیروهای مجرب و تحصیلکرده در تعاونیها، به عنوان عوامل موثر بر تقویت و قدرت نظام بازاریابی تعاونیهای تولید کشاورزی پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: تعاونیهای تولید کشاورزی، مشهد، عارضههای بازاریابی، معیار آنتروپی، طیف لیکرت
ارسال نظر در مورد این مقاله