مقالات پژوهشی
امیر علم بیگی؛ ایرج ملک محمدی؛ سید محمد مقیمی
چکیده
چکیده
این تحقیق در پی شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود. از هر منطقه جغرافیایی کشور و بر اساس تقسیم بندی کشوری وزارت جهاد کشاورزی، یک استان به تصادف ...
بیشتر
چکیده
این تحقیق در پی شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود. از هر منطقه جغرافیایی کشور و بر اساس تقسیم بندی کشوری وزارت جهاد کشاورزی، یک استان به تصادف انتخاب و جامعه آماری منتخب 1145 نفر برآورد شد. که از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر (بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای در سه بخش و در قالب طیف لیکرت بوده است، که بخشهای آن عبارتند از: میزان به کارگیری فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، مهارتهای استفاده از فنآوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و توسعه ICT سازمان (زیر ساختها و راهبرد ها). روایی پرسشنامه فوق بر اساس نظر جمعی از اساتید رشته ترویج کشاورزی و کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران تایید گردید. سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 25 پرسشنامه توسط کارشناسان ترویج تکمیل و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مذکور محاسبه شد و در نتیجه 88/0=Α، 92/0=Α و 96/0=Α نشان داد که وسیله تحقیق از قابلیت بالایی برای جمع آوری اطلاعات برخوردار است. روش آماری مورد استفاده تحلیل عاملی و نرم افزار مورد استفاده SPSSWIN 15 بوده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که از میان متغیرهای ICT مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی متغیر "حمایت مدیریت سازمان از حضور فناوریهای پیشرفته در سازمان" در رتبه اول و متغیّر"توسعه و تنوع در انجام فعالیتها از طریق تعاملات بیشتر با ارباب رجوع به واسطهICT سازمان" در رتبه آخر در سازمان ترویج فعلی قرار گرفت. با استفاده از تحلیل عاملی متغیرهای ICT مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی با توجه به ماهیت مولفههای توسعه ICT سازمانی مرتبط با کارآفرینی سازمانی، در چهار عامل سازمانی و محتوایی، زیر بنایی و آموزشی، راهبردی و فردی خلاصه شدند. این عوامل در مجموع توانستند 83/79 درصد از واریانس متغیرها را تبیین نمایند. 17/20 درصد از واریانس باقیمانده مربوط به سایر عواملی است که پیش بینی آنها در این تحقیق میسر نشده است.یافتههای تحقیق حاکی از آن است که حمایت مدیریت سازمان از حضور ICT، توسعه شایستگیها و مهارتهای کارکنان، بستر سازی و وجود انگیزه در کارکنان در ارتقای مهارتهای خود در این زمینه بیشترین سهم را در توسعه فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی مرتبط با توسعه کارآفرینی سازمانی دارند.
واژه های کلیدی: توسعه کارآفرینی سازمانی،فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، ICT و توسعه کارآفرینی سازمانی، ICT و سازمان ترویج کشاورزی
مقالات پژوهشی
منصور زیبایی؛ زهرا مظاهری
چکیده
چکیده
اندازه دولت در فرآیند توسعه اقتصادی، نقش کلیدی ایفاء مینماید. بههمین دلیل در این مطالعه، وجود رابطه غیر خطی بین اندازه دولت و رشد اقتصادی با استفاده از تابع تولید دو بخشی توسعه یافته بوسیله رام (1986) مورد بررسی قرار گرفت. داده مربوط به یک دورة 44 ساله (1384-1340) از مرکز اطلاعات اقتصادی ایران بدست آمد و دو نوع اندازه دولت بعنوان متغیر ...
بیشتر
چکیده
اندازه دولت در فرآیند توسعه اقتصادی، نقش کلیدی ایفاء مینماید. بههمین دلیل در این مطالعه، وجود رابطه غیر خطی بین اندازه دولت و رشد اقتصادی با استفاده از تابع تولید دو بخشی توسعه یافته بوسیله رام (1986) مورد بررسی قرار گرفت. داده مربوط به یک دورة 44 ساله (1384-1340) از مرکز اطلاعات اقتصادی ایران بدست آمد و دو نوع اندازه دولت بعنوان متغیر آستانه مورد آزمون واقع شد. نتایج نشان داد که اندازه فعلی دولت از اندازه بهینه آن عبور کرده است، بنابراین سهم مخارج دولت از تولید ناخالص داخلی باید کاهش یابد. همچنین وجود اثربخشی غیرخطی اندازه دولت بر رشد بخش کشاورزی مشخص گردید.
واژههای کلیدی: رشد اقتصادی، اندازه دولت، رگرسیون آستانه ای
مقالات پژوهشی
محمد مظهری؛ فاطمه رحمانی
چکیده
چکیده
در تحقیق حاضر تلاش شده است که با استفاده از روش تحلیل تغییر- سهم آن دسته از محصولات مختلف زراعی و باغی که استان خراسان شمالی در زمینه تولید آنها دارای مزیت رقابتی است، مشخص گردد. برای رسیدن به هدف مورد نظر از آمار و اطلاعات رسمی منتشر شده توسط نهادهای دولتی در یک فاصله زمانی ده ساله ( سالهای 1374 و 1384) استفاده گردید. نتایج به دست ...
بیشتر
چکیده
در تحقیق حاضر تلاش شده است که با استفاده از روش تحلیل تغییر- سهم آن دسته از محصولات مختلف زراعی و باغی که استان خراسان شمالی در زمینه تولید آنها دارای مزیت رقابتی است، مشخص گردد. برای رسیدن به هدف مورد نظر از آمار و اطلاعات رسمی منتشر شده توسط نهادهای دولتی در یک فاصله زمانی ده ساله ( سالهای 1374 و 1384) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان میدهد که استان خراسان شمالی در تولید محصولاتی مانند پیاز, خربزه, گوجه فرنگی و انگور, دارای مزیت رقابتی است. همچنین در تحقیق حاضر با استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه و بر اساس بکارگیری روش دلفی، پتانسیلهای بالقوه برای محصولاتی که در حال حاضر در استان در سطح وسیع کشت نمی شود، تعیین گردید. نتایج بدست آمده از روش دلفی نیز نشان داد که استان خراسان شمالی میتواند در زمینه تولید محصولات زراعی مانند نباتات علوفه ای، سبزیجات برگی، کلزا ، آفتابگردان و کنجد و محصولات باغی آلبالو، شلیل، شفتالو، زعفران و گیاهان دارویی از مزیت رقابتی برخوردار باشد.
واژههای کلیدی: استان خراسان شمالی، مزیت رقابتی، تغییر- سهم، روش دلفی
مقالات پژوهشی
صدیقه قاسمی؛ عزت اله کرمی
چکیده
چکیده
مصرف آفتکشها در کشاورزی منجر به بروز تأثیراتی بر محیطزیست و سلامت موجودات زنده شده است. مسمومیت کارگران کشاورزی با آفتکشها یکی از رایجترین مخاطرات شغلی محسوب میشود. هدف این تحقیق، بررسی نگرش و رفتار گلخانهداران استان فارس، نسبت به کاربرد آلایندههای شیمیایی در گلخانهها میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات دراین ...
بیشتر
چکیده
مصرف آفتکشها در کشاورزی منجر به بروز تأثیراتی بر محیطزیست و سلامت موجودات زنده شده است. مسمومیت کارگران کشاورزی با آفتکشها یکی از رایجترین مخاطرات شغلی محسوب میشود. هدف این تحقیق، بررسی نگرش و رفتار گلخانهداران استان فارس، نسبت به کاربرد آلایندههای شیمیایی در گلخانهها میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات دراین پژوهش، پرسشنامه بوده است. برای تعیین نمونه مورد مطالعه، از روش نمونهگیری ساده تصادفی استفاده گردیده است. بر این اساس 91 نفر از گلخانه داران انتخاب شدند که میانگین سنی آنها 31 سال میباشد که 5/16% آنها هرگز به مدرسه نرفته اند. برخی از یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اکثر کسانی که درگلخانهها مشغول به کار هستند، افرادی جوان، کم سواد و کم تجربه میباشند و با وجود جوان بودن و داشتن انگیزه بالا، نمیتوانند از منابع اطلاعاتی موجود استفاده کنند. قشر کارگران و مدیران از لحاظ نگرش با هم تفاوت معنیداری نشان دادهاند. اکثر افراد مورد مطالعه مصرف آفتکشها را برای سلامتی انسان و محیط زیست مضر میدانند. اما این نهادههای شیمیایی بدون هیچ کنترلی مصرف میشود که علت آن عدم آگاهی از دیگر راههای حفاظت محصول در مقابل آفات و بیماریها عنوان شده است. نتایج نشان میدهد که برنامههای آموزشی در مورد استفاده صحیحتر از آفتکشها و معرفی مدیریت تلفیقی آفات جهت کاهش اثرات منفی آفت کشها برای گلخانه داران لازم و ضروری میباشد.
واژههای کلیدی: آفت کشها گلخانه داران فارس، نگرش، رفتار
مقالات پژوهشی
محمد قربانی؛ فاطمه جعفری
چکیده
چکیده
مطالعه حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر فراوانی ریسکهای زراعی کشاورزان استان خراسان شمالی با استفاده از الگوی توبیت انجام شده است. اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری با 120 کشاورز در سال 1387جمعآوری شده است. نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای سن، مالکیت زمین و اشتغال خارج از مزرعه تاثیر منفی و معنی داری بر فراوانی اصابت ریسک محصولات ...
بیشتر
چکیده
مطالعه حاضر به منظور شناسایی عوامل موثر بر فراوانی ریسکهای زراعی کشاورزان استان خراسان شمالی با استفاده از الگوی توبیت انجام شده است. اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری با 120 کشاورز در سال 1387جمعآوری شده است. نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای سن، مالکیت زمین و اشتغال خارج از مزرعه تاثیر منفی و معنی داری بر فراوانی اصابت ریسک محصولات زراعی استان خراسان شمالی داشته و متغیرهای اشتغال در سایر فعالیت های کشاورزی، سطح زیر کشت، فراوانی ریسک دوره گذشته و مشارکت در طرح ناظر گندم تاثیر مثبت و معنی داری بر فراوانی ریسک زارعان داشته است. بیشترین کششها مربوط به متغیرهای سن کشاورز، فراوانی ریسک دوره گذشته و اشتغال خارج از مزرعه است. با توجه به یافتههای مطالعه، ایجاد و توسعه مشاغل کشاورزی از جمله صنایع تبدیل مواد غذایی در روستاها، بازآموزی مهندسین ناظر با مفاهیم ریسک و مدیریت آن به ویژه شناخت از پروفیل ریسک محصولات منطقه و انتقال آنها به کشاورزان به عنوان راهکار ارائه شده است.
واژههای کلیدی: مدیریت ریسک، مدل توبیت، کشس فراوانی ریسک
مقالات پژوهشی
حسین مهرابی؛ سمیه کوچک زاده
چکیده
چکیده
رهایی از اتکاء به صادرات شکننده و تک محصولی لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخورداری از مزیت نسبی را تبیین میکند. محصولات کشاورزی از جمله زمینههای مستعد برای تحقق هدف فوق به شمار میآیند. با توجه به اهمیت پیشبینی صادرات در برنامهریزی و سیاستگذاری و به منظور پیشبینی صادرات محصولات کشاورزی ایران، ...
بیشتر
چکیده
رهایی از اتکاء به صادرات شکننده و تک محصولی لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخورداری از مزیت نسبی را تبیین میکند. محصولات کشاورزی از جمله زمینههای مستعد برای تحقق هدف فوق به شمار میآیند. با توجه به اهمیت پیشبینی صادرات در برنامهریزی و سیاستگذاری و به منظور پیشبینی صادرات محصولات کشاورزی ایران، در این مطالعه از فرآیند ARIMA و شبکههای عصبی مصنوعی استفاده و نتایج مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام بررسیها از دادههای گمرک جمهوری اسلامی ایران برای سالهای 85-1340 استفاده گردید. از دادههای دوره 81-1340 به منظور مدلسازی و از دادههای 4 سال آخر برای بررسی قدرت پیشبینی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که شبکههای عصبی مبتنی بر توابع پایه شعاعی دارای عملکرد بهتری در مقایسه با شبکههای عصبی پیش خور چند لایه و مدل ARIMA بوده و قادر است میزان صادرات محصولات کشاورزی را دقیقتر پیشبینی نماید. در انتها برای دوره 90-1386 میزان صادرات محصولات کشاورزی ایران پیشبینی شد.
واژه های کلیدی: صادرات محصولات کشاورزی، مدل ARIMA، مدل شبکههای عصبی مصنوعی، ایران
مقالات پژوهشی
محسن تبرایی؛ مریم حسن نژاد
چکیده
چکیده
متولی اصلی انتقال دانش و مهارت و همچنین تغییر بینش و نگرشها در جوامع روستائی بخش ترویج کشاورزی می باشد. یک سازمان ترویج با برنامه ریزی مناسب وکارا، می تواند فعالیتهای خود را بر روی نتایج قابل اندازه گیری متمرکز سازد و از هدر رفتن وقت، انرژی و منابع جلوگیری نماید. بدیهی است برای تحقق چنین آرمانی بایستی کارکرد کلی یک نظام ترویجی ...
بیشتر
چکیده
متولی اصلی انتقال دانش و مهارت و همچنین تغییر بینش و نگرشها در جوامع روستائی بخش ترویج کشاورزی می باشد. یک سازمان ترویج با برنامه ریزی مناسب وکارا، می تواند فعالیتهای خود را بر روی نتایج قابل اندازه گیری متمرکز سازد و از هدر رفتن وقت، انرژی و منابع جلوگیری نماید. بدیهی است برای تحقق چنین آرمانی بایستی کارکرد کلی یک نظام ترویجی را با دقت کافی مورد ارزیابی قرار داد. در همین راستا در پژوهش حاضر از یک سو کم و کیف عملکرد برنامه های ترویجی اجرا شده در مسیر فرآیند توسعه کشاورزی از لحاظ ارتقاء سطح بهره وری، دانش و مهارتهای علمی و فنی (بینش و کنش) کشاورز مورد ارزیابی قرار گرفته است و از سوی دیگر به بررسی عوامل موثر بر پذیرش این برنامه ها و ارائه راهبردهای مناسب برای ساماندهی نظام نوین ترویج و بهبود عملکرد پرداخته شده است. نتایج مطالعه نشاندهنده اثرگذاری معنی دار برنامه های ترویجی بر تغییر کنشها، بینشها و بهره وری در میان کشاورزان و بهبود آنها بوده است که خود حاکی از عملکرد مناسب این برنامه ها در میان کشاورزان می باشد. همچنین نتایج حاصل از برآورد الگوی لوجیت در راستای بررسی عوامل موثر بر پذیرش برنامه های ترویجی نشان داده که افزایش متغیرهای سن کشاورز، تعداد فرزندان، فاصله روستا محل سکونت از شهر و اشتغال در فعالیتهای غیرکشاورزی به طور معنی داری منجر به کاهش احتمال پذیرش برنامه های ترویجی گشته و متغیرهای تعداد فرزندان با تحصیلات عالیه، سابقه فعالیت کشاورز در تولید گندم، نوع مالکیت زمینهای تحت کشت گندم و میزان استفاده از اطلاعات و فناوری های نوین نیز دارای رابطه معنی دار مثبت با احتمال پذیرش برنامه های ترویجی درمیان کشاورزان می باشند.
واژههای کلیدی : برنامه های ترویج کشاورزی، الگوی لوجیت، آزمون مقایسه میانگین، گندم
مقالات پژوهشی
علیرضا کرباسی؛ فاطمه رستگاری پور
چکیده
چکیده
در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از جهاد کشاورزی شهرستان زابل و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 86-85 به بررسی مزیت نسبی تولید گندم در منطقه سیستان با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی3 و ماتریس تحلیل سیاستی4 پرداخته شده است. شاخص ضریب حمایت اسمی5 نشان داد در تمام بخشها، مالیات غیرمستقیم بر تولید کننده ...
بیشتر
چکیده
در تحقیق حاضر با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از جهاد کشاورزی شهرستان زابل و سالنامه آمار بازرگانی خارجی برای سال زراعی 86-85 به بررسی مزیت نسبی تولید گندم در منطقه سیستان با استفاده از شاخص هزینه منابع داخلی3 و ماتریس تحلیل سیاستی4 پرداخته شده است. شاخص ضریب حمایت اسمی5 نشان داد در تمام بخشها، مالیات غیرمستقیم بر تولید کننده تحمیل شده است. معیار ضریب حمایت موثر6، در بخش مرکزی بیانگر عدم حمایت از بازار نهاده و محصول در این بخش است. اما، مقدار این ضریب در دو بخش میانکنگی و پشت آب نشانگر سودمندی مداخلههای دولت در تولید گندم منطقه میباشد. مقدار سودآوری خالص اجتماعی7 نیز در تمام بخشها منفی است. به طور کلی نتایج نشان داد کشت گندم با شرایط کنونی در سیستان دارای مزیت نسبی نمیباشد، اما افزایش عملکرد، کاهش هزینههای تولید و بهبود روشهای کشت راهکارهایی برای سودمندی کشت گندم در منطقه سیستان است.
واژه های کلیدی: مزیت نسبی، ماتریس تحلیل سیاستی، گندم، سیستان
مقالات پژوهشی
حبیب شهبازی گیگاسری؛ محمد کاوسی کلاشمی؛ غلامرضا پیکانی ماچیانی؛ اکرم عباسی فر
چکیده
چکیده
رفتار عاملان بازاریابی در مقابل ریسک قیمتی، اثر قابل ملاحظهای بر افزایش حاشیة بازاریابی دارد به طوری که با انتقال افزایش قیمت به مصرفکنندة نهایی، قدرت خرید و از آن رو مصرف آنها کاهش مییابد. پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در سطوح مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خرده فروشی، گوشت گاو و گوسفند را با در نظر گرفتن اثر ...
بیشتر
چکیده
رفتار عاملان بازاریابی در مقابل ریسک قیمتی، اثر قابل ملاحظهای بر افزایش حاشیة بازاریابی دارد به طوری که با انتقال افزایش قیمت به مصرفکنندة نهایی، قدرت خرید و از آن رو مصرف آنها کاهش مییابد. پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر حاشیة بازاریابی در سطوح مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خرده فروشی، گوشت گاو و گوسفند را با در نظر گرفتن اثر ریسک و رفتار ریسکی و نیز متغیرهای طرف عرضه و تقاضا برای دورة 1377-1383 مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج نشان داد که کشش متغیر ریسک قیمتی (نوسان قیمت) در کشتارگاه و خردهفروشی نسبت به حاشیة بازاریابی مزرعه- کشتارگاه و کشتارگاه- خردهفروشی به ترتیب برای گوشت گاو 51/0 و 78/1 و به ترتیب برای گوشت گوسفند 03/0 و 54/0 بوده است.
واژه های کلیدی: ریسک قیمتی، حاشیه بازاریابی، گوشت قرمز، ایران
مقالات پژوهشی
سیدصفدر حسینی؛ سمانه ایروانی؛ افسانه نیکوکار
چکیده
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر سیاستهای مختلف حمایتی بر ریسک درآمدی تولیدکنندگان گوشت مرغ در ایران طی دوره زمانی 85-1368 است. با استفاده از معیار ضریب تغییرات کادی و دلا واله (1CCV) میزان نوسانی که هر یک از سیاستهای حمایت از تولیدکننده(حمایت از قیمت بازاری، حمایت از نهادههای کشاورزی، بیمه محصولات و تسهیلات ارزان قیمت) بر ریسک ...
بیشتر
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر سیاستهای مختلف حمایتی بر ریسک درآمدی تولیدکنندگان گوشت مرغ در ایران طی دوره زمانی 85-1368 است. با استفاده از معیار ضریب تغییرات کادی و دلا واله (1CCV) میزان نوسانی که هر یک از سیاستهای حمایت از تولیدکننده(حمایت از قیمت بازاری، حمایت از نهادههای کشاورزی، بیمه محصولات و تسهیلات ارزان قیمت) بر ریسک درآمدی تولیدکنندگان گوشت مرغ ایجاد می کنند، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که درصد تغییرات ریسک درآمدی تولیدکنندگان گوشت مرغ در اثر اجرای سیاستهای حمایت از قیمت بازاری، یارانه تسهیلات، یارانه انرژی، دارو و واکسن، بیمه و مجموع سیاستهای حمایتی کاهنده بوده و تنها اثر سیاستهای حمایت از قیمت بازاری و بیمه برکاهش ریسک درآمدی معنی دار بوده است.
طبقه بندی JEL: Q116, Q17, Q18
واژه های کلیدی: سیاست حمایت از تولیدکننده، ریسک درآمدی، معیار CCV، گوشت مرغ، ایران
مقالات پژوهشی
علی اسدی؛ خلیل کلانتری؛ علیرضا انصاری اردلی؛ مهدی رحیمیان؛ یاسر محمدی
چکیده
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثرات اقتصادی احداث حوضچه های پرورش ماهی در شهرستان اردل استان چهارمحالوبختیاری بود که با استفاده از روش تحقیق پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 171 واحد پرورش ماهی بود که تعداد 75 واحد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود که همهی پرورشدهندگان را مردان تشکیل میدهند ...
بیشتر
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثرات اقتصادی احداث حوضچه های پرورش ماهی در شهرستان اردل استان چهارمحالوبختیاری بود که با استفاده از روش تحقیق پیمایشی صورت پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 171 واحد پرورش ماهی بود که تعداد 75 واحد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. نتایج حاکی از آن بود که همهی پرورشدهندگان را مردان تشکیل میدهند و حدود 30 درصد آنان بیسواد میباشند. نتایج نشان داد که گسترش صادرات وافزایش درآمد پرورشدهندگان از مهمترین اثرات اقتصادی احداث حوضچه های پرورش ماهی به شمار میروند. در نهایت طبق نتایج تحلیل عاملی، اثرات اقتصادی در قالب هفت دسته به ترتیب اهمیت شامل بهبود سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و غیرکشاورزی، بهبود وضعیت اشتغال، بهبود وضعیت صادرات ، بهبود درآمد، بهبود زیرساختها و جذب توریسم، بهبود تقاضا و گسترش نوآوری قابل طبقهبندی شدند که اثر بهبود سرمایهگذاری در بخش کشاورزی و غیرکشاورزی به عنوان مهمترین اثر اقتصادی احداث حوضچههای پرورش ماهی شناسایی گردید.
واژههای کلیدی: پرورش ماهی، اثرات اقتصادی، آبزیپروری، شهرستان اردل
مقالات پژوهشی
حبیب اله سلامی؛ حبیب شهبازی
چکیده
چکیده
در این مطالعه الگوی "سیستم تقاضای مستقیم جمعپذیر ضمنی" که شکل تعمیمیافتة الگوی سیستم تقاضای مخارج خطی است و بر خلاف الگوی دوم امکان بررسی وجود رابطة غیرخطی بین درآمد و تقاضا را فراهم میکند، برای تبیین رفتار مصرفی خانوار های ایرانی از سبد مواد خوراکی که شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی، سیب، پرتقال و شیر برای دوره 1354-1385 ...
بیشتر
چکیده
در این مطالعه الگوی "سیستم تقاضای مستقیم جمعپذیر ضمنی" که شکل تعمیمیافتة الگوی سیستم تقاضای مخارج خطی است و بر خلاف الگوی دوم امکان بررسی وجود رابطة غیرخطی بین درآمد و تقاضا را فراهم میکند، برای تبیین رفتار مصرفی خانوار های ایرانی از سبد مواد خوراکی که شامل گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی، سیب، پرتقال و شیر برای دوره 1354-1385 مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که کشش درآمدی تقاضا با سطح درآمد سرانه (مخارج) رابطة غیرخطی دارد و این وضعیت در هر دو حالت الگوی مقید و نامقید صادق است. بر این اساس، سیستم تقاضای مخارج خطی که تا کنون بطور گستردهای در مطالعات تجربی استفاده میشود میتواند منجر به محاسبه کششهای درآمدی غیر واقعی و برداشتهای سیاستی نادرست شود. براساس الگوی سیستم تقاضای مستقیم جمعپذیر ضمنی کشش درآمدی برای گوشت گاو و گوسفند کمتر از یک، برای سیب برابر یک و برای شیر، گوشت ماهی و مرغ بالاتر از یک میباشد. براین اساس، گروه آخر جزء کالاهای لوکس و گروه اول جزء کالاهای ضروری میباشند.
واژههای کلیدی: سیستم تقاضای مستقیم جمعپذیر ضمنی، مواد خوراکی، کشش درآمدی، ایران