با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

گروه توسعه روستایی دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان

چکیده

چکیده
هدف این مقاله ارزشیابی میزان موفقیت کارآفرینان جامعه روستایی استان اصفهان با روش پیمایشی با استفاده از «فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» و تحلیل عاملی می‌باشد. با استفاده از تکنیک‌هایی نظیر مصاحبه پرسشنامه، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل کارآفرینان روستایی استان اصفهان می‌باشد که بعد از مطالعه مقدماتی و تعریف عملیاتی برای شناسایی آنان, جهت جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز، انتخاب و سر‌شماری شدند (65 واحد نمونه به دست آمد). در این تحقیق بر اساس سه شاخص‌ نوآوری، رشد و ایجاد و با استفاده از تحلیل‌های چند شاخصه موفقیت کارآفرینان روستایی ارزشیابی شده است. نتایج نشان داد که شاخص میزان موفقیت کسب‌وکار را می‌توان با توجه به سه معیار رشد، نوآوری و ایجاد با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به خوبی مورد ارزیابی قرار داد. در خصوص جامعه آماری مورد نظر نتایج بیانگر میزان موفقیت متوسط به بالای آنان می‌باشد به نحوی‌که فقط حدود 20 درصد از کارآفرینان از موفقیت کمتری برخوردار می‌باشند.

واژه‌های کلیدی: کارآفرینان روستایی، موفقیت، تحلیل‌های چند شاخصه، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، تحلیل عاملی اصفهان

عنوان مقاله [English]

Appraising the rate of rural entrepreneurs success in Isfahan province with Analytical Hieratical Process and Factor Analysis

نویسندگان [English]

  • A. Khatoon Abadi
  • G. R. Andadeh

College of Agriculture Isfahan University Technology

چکیده [English]

Abstract
The major aim of this study is appraising the rate of rural entrepreneur's success in Isfahan province. The techniques of survey research such as direct observation and interviewing as well as structured questionnaire have been used for gathering appropriate data. For analyzing of the data Analytical Hierarchy Process (AHP) and Factor Analysis were applied. After primary study, based on the defined factors (indicators and indexes) 65 entrepreneurs were identified. Softwares, which have been used in this survey, are SPSS (the 11.5 version), Expert choice and Excel. Results showed that Innovation, establishment of internal units and the growth indicators can assess the rate of rural Entrepreneurs' success clearly. Also 80 percent of the rural Entrepreneurs in this survey have been allocated the middle to high successful rate.

Key words: Rural entrepreneurs, success, Multiple Attribute Analysis, Analytical Hierarchical Analysis (AHP), Factor analysis

CAPTCHA Image