نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی

2 مشهد

چکیده

کارآفرینی قدمتی بسیار طولانی در حیات انسانی دارد و مطالعات مربوط به آن ابتدا از سوی محافل علمی کشورهای صنعتی صورت گرفته است. با این حال، این مبحث در کشور ما به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی این مطالعه سنجش ویژگی های رفتاری و شخصیتی کارآفرینی به منظور شناسایی کارآفرینان صنعت گاو شیری استان خراسان رضوی و نیز بررسی عوامل متمایزکننده دو گروه کارآفرین و غیرکارآفرین این صنعت می‌باشد. به همین منظور از داده های مقطع زمانی مربوط به 85 نفر از مالکان گاوداریهای شیری صنعتی، 30 مالک مرکز جمع آوری شیر و 10 نفر کارخانه‌دار خوراک دام استان خراسان رضوی (جامعه آماری مورد مطالعه 125 عضو) استفاده شد. با بهره گیری از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی، ضمن شناسایی شاخصهای رفتاری فعالان صنعت گاو شیری، درجه اهمیت هر یک از این شاخصها مشخص گردید. سپس با استفاده از روش آنالیز خوشه ای و شاخصهای فوق و با بهره گیری از تکنیک تحلیل تمایزی، عوامل متمایزکننده دو گروه کارآفرین و غیرکارآفرین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که از مجموع جامعه آماری مطالعه، 19 گاو دار، 5 مالک مرکز جمع آوری شیر و 2 کارخانه دار خوراک دام کار آفرین بودند. مهمترین شاخصهای رفتاری موثر بر کارآفرین شدن این مالکان، به ترتیب میزان ریسک پذیری در فعالیت، رشد فعالیت و انتخاب واحد آنها به عنوان نمونه بودند. همچنین نتایج تکنیک تحلیل تمایزی حاکی از آن بوده که از میان مجموع متغیرهای شخصیتی طراحی شده در مطالعه، متغیرهای روحیه ریسک پذیری (حالت بالقوه متغیر رفتاری میزان ریسک پذیری)، نوآوری، تلاش و پیگیری، توسعه طلبی، مرکز کنترل درونی و فرصت گرایی به ترتیب مهمترین عوامل موثر بر تمایز دو گروه کارافرین از غیر کارافرین بودند. با استفاده از یافته های این مطالعه پیشنهاداتی در راستای بهبود روند کارآفرینی در صنعت گاو شیری استان ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Survey on Entrepreneurial Characteristics of Owners of Dairy Cattle Industry in Razavi Khorasan Province

نویسندگان [English]

  • A.R. Foroughi 1
  • J. Izy 1
  • M. Hasannejad 2

1 Animal Science Department of High Education Centre of Jihad-Agriculture of Khorasan Razavi, Institute of Applied-Scientific Education of Jihad-e Agriculture

2 ACECR of Mashhad, Department of Urban Economics

چکیده [English]

Entrepreneurship has long history in human life and related studies have been conducted primarily in scientific circles by industrialized countries. However, this topic has been discussed recently in our country. The main objective of this study was to assess the behavioral and personality characteristics of entrepreneurship in order to identify entrepreneurs and non-entrepreneurs of dairy Cattle industry in Razavi Khorasan Province. Therefore, the data point corresponding to the 85 owners of industry dairy farms, 30 owners of milk collection centers and 10 owners’ offeed mills (statistical population with 125 members) were used. Using AHP techniques and identification of behavioral indicators dairy cattle industry actors, the degree of importance of each of these parameters were determined. Then, using cluster analysis and the above criteria and with discriminant analysis techniques, distinguishing factors of two groups of entrepreneurs and non-entrepreneurs were examined. Results showed that from the study population, 19 dairy farmers, 5 milk collecting owners and 2 feed mill owners were entrepreneur. The most important Behavioral indicators effective on becoming owners as entrepreneur Were risk-taking, activity growth and selection of their unitas Superior, respectively. Also, the technique of discriminant analysis results indicate that the personality variables in the study, risk-taking spirit (potentially of behavioral variables atrisk-taking), innovation, effort and follow, expansion, internal control orientation and opportunity-seeking were the most important factors that distinguish the two groups of entrepreneurs fromnon-entrepreneurs, respectively. Using the findings, suggestions for improving the entrepreneurial process in the dairy cattle industry are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Dairy cattle industry
  • Hierarchical analysis
  • Discriminant analysis
  • Razavi Khorasan
CAPTCHA Image