با همکاری انجمن اقتصاد کشاورزی ایران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

در سال‌های اخیر افزایش تقاضا برای دانه‌های روغنی نظیر کنجاله غنی از پروتئین باعث شده تا سبد غذایی در جهان به سوی مصرف پروتئین‌ها و چربی‌ها گرایش یابد که این روند برای ایران نیز صادق است. کمبود مقدار تولید دانه‌های روغنی نسبت به سطح تقاضای آن‌ها در سال‌های گذشته از جمله معضلات اساسی کشور بوده که با تمهیدات دولت تولید آن‌ها بویژه کلزا تشویق شده است. اما برای موفقیت تنها تشویق کافی نبوده و تمهیدات آموزشی نیز باید فراهم گردد که نیازمند الگوی خاص شناسایی دقیق نیازهای آموزشی کلزاکران و اقدامات لازم است. در همین راستا مطالعه‌ای کاربردی با روش پیمایش در بخش زبرخان شهرستان نیشابور با الگوی ارتیز و رویکرد تلفیق دانش بومی و رسمی انجام گرفت. با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای60 کلزاکار، پرسشنامه مطالعه، تکمیل و برای تحلیل داده‌ها از رایانه با کمک نرم‌افزار SPSS و آماره‌های متناسب با مقیاس اسمی، استفاده گردید. نتایج نشان داد به دلیل نو بودن کشت کلزا در منطقه، کلزاکاران به آموزش‌های خاص نیاز دارند که ناکافی و نامناسب بودن آن‌ها از دلایل اصلی اقدام نکردن آنان به کشت مجدد آن بوده است، لذا توصیه می گردد به دلیل قابلیت مدیریت پذیری کشت این گیاه، به طور مرتب نیازهای آموزشی کلزاکاران با شناسایی دانش بومی آنان و دانش رسمی کارشناسان و تلفیق این دو دانش شناسایی و تمهیدات لازم برای کشت کلزا فراهم گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Canola Growers’ Educational Needs Assessment in Zebarkhan County of Neyshabour Indigenous and Scientific Knowledge Integration

نویسندگان [English]

  • M. Shahvali
  • L. Shahmorad

Agricultural Extension and Education, Shiraz University

چکیده [English]

In the recent years, increasing demand for products such as protein-rich meals and oilseeds has caused the food basket to shift towards the proteins and fats consumption. This change has been happening in Iran too. Shortage in oilseed productions has been a serious problem in Iran. To overcome the problem, the government planed some programs to encourage oilseed productions. Beside government’s programs to encourage oilseed productions, educational programs are required. The educational programs should be organized based on the farmers’ educational needs. To achieve the goal, an accurate educational model is required. This study attempted at assessing Canola growers’ educational needs in Zebarkhan county of Neyshabour, using Ortiz's model. The survey was based on a structured questionnaire. To select the study interviewees, simple classified random sampling was used and eventually 60 farmers completed the study questionnaires. The results showed that canola grower's education needs differ between two canola growers groups. Those farmers who ceased canola cultivation needed 50% more training than those who continued canola production in the study year.. The practical programs were not effective and appropriate for farmers. As a result of that, farmers who ceased canola cultivation were not interested in re-cultivating the plant. Due that the canola cultivation is manageable, continuous studies on scientific and indigenous knowledge integration is suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Canola
  • Indigenous and scientific knowledge integration
  • Neyshabour
  • Iran
CAPTCHA Image