سنجش وجود تغییر ساختاری در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی برای سبد کالایی برنج:

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
حضور موفق ارقام برنج هندی و پاکستانی در بازار ایران به سبب تشابه کیفی با ارقام ایرانی، قیمت پایین این ارقام، تبلیغات گسترده و برخورداری از بسته بندی مناسب، زراعت برنج در ایران را با چالش مواجه ساخته است. استقبال مصرف کنندگان ایرانی از این برنج های وارداتی چنانچه ناشی از تغییر در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی به نفع این ارقام و ایجاد وفاداری به محصولات فوق باشد می تواند به نابودی زراعت برنج در کشور منجر شود. پژوهش حاضر در پی بررسی همین موضوع است. در این تحقیق تلاش شده تا پایداری و وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی برای سبد کالایی برنج مورد آزمون قرار گیرد. به این منظور از رهیافت غیرپارامتریک تشکیل ماتریس ترجیحات ابراز شده ضعیف (WARP) و ترکیب آن با آزمون آماری K-W با بهره گیری از آمار و اطلاعات مربوط به دوره 1386- 1369استفاده شده است. نتایج حاصل از تشکیل ماتریس WARP بیانگر رخداد نقض ترجیحات آشکار شده در سال 1378 می باشد. اما، نتایج آزمون K-W این نقض را در اثر تکانه های غیرخطی موقت می داند و عدم وجود شکست ساختاری در ترجیحات مصرف کنندگان ایرانی برای برنج را تایید می کند. پایداری ترجیحات مصرف کنندگان برای برنج ایرانی دلالت بر این دارد که تولید کنندگان ایرانی می توانند از این فرصت استفاده نمایند و با افزایش کیفیت محصول، بهبود بهروری و کاهش هزینه تولید جایگاه برنج داخلی را بار دیگر تثبیت نمایند.

واژه های کلیدی: ترجیحات مصرف کننده، آزمون ترجیحات آشکار شده، تکانه غیرخطی موقت، برنج، ایران

عنوان مقاله [English]

Determination of Structural Change in Iranian Consumers Preferences’ for Rice Commodity Basket: WARP and K-W tests

نویسندگان [English]

  • H. Salami
  • M. Kavoosi Kalashami
Dept. of Agricultural Economics, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran
چکیده [English]

Abstract
Successful presence of Indian and Pakistani rice in Iran’s market due to having similar quality with the domestic rice, extensive advertisement, and good packaging has faced rice production in Iran with a big challenge. Assuming that the attractions of Iranian consumers toward these imported rice varieties are a signal of changes in the preferences of the domestic consumers in favor of the imported rice and a kind of loyalty establishment towards these products, then the continuity of production of rice in Iran might be under serious question. The present study investigates this issue. It tries to test the structural break in preferences of rice consumption in Iran. To this end, the nonparametric WARP approach together with K-W statistical test are applied to time series data over 1990-2007. Results of WARP formation show a sort of structural changes in consumer preference in 1999. However, results of K-W test revealed that this change in the preferences is not a permanent structural change but is a temporary change due to a kind of nonlinear transitory shocks in the rice market in Iran. The stability of Iranian preferences towards domestic rice leads to the conclusion that the Iranian producers can use this opportunity and reestablish the position of the Iranian rice in the market by improving their competitiveness through improving the quality, advancing productivity and reducing the cost of production.

Keywords: Consumer preference, Revealed preference test, Transitory nonlinear shocks, Rice, Iran

CAPTCHA Image