بررسی عوامل آموزشی ـ ترویجی موثر بر بکارگیری گیاهان تراریخته از نظر متخصصان بیوتکنولوژی مراکز تحقیقات استان تهران

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل آموزشی ـ ترویجی موثر بر بکارگیری گیاهان تراریخته بود. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر شامل متخصصان بیوتکنولوژی مراکز تحقیقات استان تهران بودند (85N=) که این تعداد با استفاده از روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت 63 پرسشنامه جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن توسط پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و بیوتکنولوژی مورد بررسی، اصلاح و تایید قرار گرفت. ضریب اعتبار (کرونباخ آلفا) پرسشنامه با انجام آزمون پیش آهنگی با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 16 بین 83/0 تا 92/0 بدست آمد. یافته های توصیفی نشان می دهد که استفاده از رسانه های ارتباط جمعی (رادیو و تلویزیون) از بیشترین اهمیت و استفاده از مزارع و باغات نمونه از کمترین اهمیت در زمینه بکارگیری گیاهان تراریخته برخوردارند. نتیجه حاصل از مقایسه میانگین ها نشان داد که متغیرهایی چون داشتن سمت اجرایی و رشته تحصیلی متخصصان بر بکارگیری گیاهان تراریخته موثر است. بر اساس ضریب همبستگی اسپیرمن بدست آمده، ارتباط با کارشناسان ترویج، استفاده از رسانه های ارتباط جمعی (رادیو و تلویزیون)، مرتبه علمی متخصصان و متغیر بکارگیری گیاهان تراریخته همبستگی معنی داری وجود دارد و این متغیرها حدود 52 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر بکارگیری گیاهان تراریخته را تبیین می کنند.

واژه های کلیدی: عوامل آموزشی ـ ترویجی، گیاهان تراریخته، بکارگیری، متخصصان بیوتکنولوژی

عنوان مقاله [English]

An Investigation of Extensional – Educational Effective Factors on Transgenic Plants Usage:The Perception of Research Institutes Experts in Tehran Province

نویسندگان [English]

  • Gh. Pezeshki Rad
  • A. Naeemi
Agricultural Extension & Education Department, Tarbiat Modares University
چکیده [English]

Abstract
The overall purpose in this study was to investigate extensional- educational factors that influencing on transgenic plants usage. The research design of the study was a survey utilizing descriptive-correlation technique. The target population consisted of 85 biotechnology experts at research institutes of Tehran province which were studied by a census study (N=85). Finally 63 experts were answered the questionnaire. A questionnaire was designed as a data gathering instrument. The instrument content validity was achieved by a panel of agricultural extension and education and biotechnology experts. A reliability analysis of questionnaire was conducted by a pilot test and a Cronbach’s alpha values were obtained ranging 0.83-0.92 for various parts of the questionnaire. Descriptive findings indicated that using of mass media (radio & TV) were very important and using of sample garden or fields were less important about transgenic plants usage. The results of compare means tests showed that executive position and education course been effective on transgenic plants usage at .01 and .05 respectively. The results of bivariate correlation test showed that statistical there was a positive and significant correlation between relations with extension experts (p=.0l), mass media (radio & TV) (p=.0l), scientific grade (p=.05) and transgenic plants usage. The result of the multivariate linear regression indicated that 53.2% (R2=0.532) of the variance in transgenic plants usage could be explained by the relations with extension experts, mass media and scientific grade.

Keywords: Extensional- educational factors, Transgenic Plants Usage, Biotechnology Experts

CAPTCHA Image