بررسی نگرش اعضای شرکت های تعاونی مرزنشینان در زمینه عملک(مطالعه موردی: استان خراسان رضوی)رد این تعاونی ها

نوع مقاله : مقالات پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 اقتصاد جهاد دانشگاهی واحد مشهد

چکیده

چکیده
در مطالعه حاضر به منظور بررسی نگرش اعضای شرکت های تعاونی مرزنشینان استان خراسان رضوی از عملکرد این تعاونی ها در ابعاد مختلف، در گام اول با استفاده از روش شاخص رضایتمندی مشتریان (CSM)، میزان رضایت اعضا از هر یک از شاخصهای عملکرد این تعاونی ها مورد بررسی قرار گرفت؛ در گام بعد با استفاده از روش آنتروپی هر یک از شاخصهای فوق براساس میزان رضایت اعضا، رتبه بندی شده اند و در پایان، نتایج این دو روش با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. داده های مطالعه از طریق تکمیل 382 پرسشنامه در میان اعضای تعاونی مرزنشینان در سال 1387 فراهم شد. نتایج نشان داد میزان رضایت مندی اعضای شرکت های تعاونی مرزنشینان از شاخصهای اقتصادی در مقایسه با سایر ابعاد عملکردی آنها در سطح پایین تری قرار گرفته است (مقادیر شاخص رضایتمندی مشتری (CSM) در بعد اقتصادی کمتر از سایر ابعاد). این در حالی است که بیشترین میزان رضایتمندی مربوط به عملکرد مدیریتی این شرکتها می باشد. نتایج حاصل از رتبه بندی با استفاده از روش آنتروپی نیز موید نتایج حاصل از روش CSM بوده است. در پایان پیشنهاداتی در راستای بهبود عملکرد فعالیت این شرکتهای تعاونی و افزایش رضایت مندی اعضای آن ارائه شد.

طبقه بندی JEL : F13, F19, J54, R11

واژه های کلیدی: شرکت تعاونی مرزنشینان، خراسان رضوی، رضایتمندی

عنوان مقاله [English]

Investigation Viewpoint of Border Cooperative Society Members about Activity of These Cooperative Societies (Case study: Khorasan Razavi)

نویسندگان [English]

  • M. Hooshmand 1
  • M. Hassanejad 2
1 Economic Faculty Department, Faculty of Economic and Administrative Sciences, Ferdowsi University of Mashhad
2 Economic Department, Iranian Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR) Mashhad
چکیده [English]

Abstract
This study has been investigated viewpoint of border cooperative society members of their activities in Khorasan Razavi, first step was evaluated satisfaction's member of performance indicators cooperatives, Next step each of the indicators were prioritized according to members satisfaction using entropy method. Finally, the results of these two methods have been compared together. Data are obtained from 382 questionnaires which were completed by border cooperative society's members in 2008. Results showed satisfaction's member of economic indicators has been at a lower level compared to other functional aspects of cooperative. However, maximum satisfaction is for directorial performance of these cooperative. Ranking results using entropy method has confirmed results of CSM method. Finally, recommendations to improve performance of these cooperative Societies were supplied.

JEL: F13, F19, J54, R11

Keywords: Borders cooperative Society, Khorasan Razavi, Satisfaction

CAPTCHA Image